دامپزشک آفریقای جنوبی: احتمال زنده ماندن سومین توله‌یوز ایران ۶۰ درصد است

نتایج نظر دامپزشک بر اساس معاینه و سونوگرافی نشان می‌دهد که امکان بارداری مجدد وجود دارد

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی به‌شمار می‌رود- عکس از ایرنا

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، از امکان بارداری مجدد یوزپلنگ ایرانی خبر داده است.

در یک ماه گذشته نحوه زایمان این یوزپلنگ که «ایران» نام دارد، و نگهداری از سه توله آن که اکنون فقط یکی از آنها زنده است، خبرساز شد.

ایران در روز ۱۱ اردیبهشت، به روش سزارین صحرایی سه توله‌یوز در مرکز تکثیر یوز «توران» در استان سمنان به دنیا آورد. منابع خبری ایرانی گفتند که «مادر آن‌ها را نپذیرفت و از همین رو توله‌ها به صورت دستی تغذیه شدند.» یکی از توله‌ها سه روز پس از تولد و دومی دو هفته پس از آن در مرکز تکثیر یوز آسیایی تلف شد. حالا گفته شده است که توله سوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شده و تحت نظارت‌های دامپزشکی قرار دارد. 

پس از مرگ دو توله این گونه یوز نادر، ایرنا گفته است که به دلیل «اهمیت حفظ حیات و نسل این گونه ارزشمند و نبود تجربه کافی در کشور در زمینه دستی بزرگ کردن توله‌یوزها» سازمان حفاظت محیط زیست از یک دامپزشک متخصص یوز از آفریقا دعوت کرد تا به ایران سفر کند، دکتر پیتر کالدول روز چهارم خرداد، برای سفری پنج روزه عازم ایران شد.

خبرگزاری ایرنا نوشته است که یک دامپزشک اهل آفریقای جنوبی، به نام دکتر پیتر کالدوِل از مادر و تنها توله‌ او مراقبت کرده و نتایج نظر دامپزشک بر اساس معاینه و سونوگرافی نشان می‌دهد که امکان بارداری مجدد وجود دارد و احتمال زنده ماندن توله «حدود ۶۰ درصد» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال تلف شدن توله دوم در مدت نگهداری زیر نظر کارشناسان ایرانی، احتمال دعوت از یک دامپزشک اندونزیایی به ایران مطرح شده بود اما رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان محیط زیست، با دعوت از او برای مراقبت از توله یوزپلنگ «ایران» مخالفت کرد و گفت: «توانمندی و ظرفیت حرفه دامپزشکی در ایران از بسیاری از کشورهای منطقه کارامدتر و در حد سرآمد است.»

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، گفته است که دامپزشک آفریقای جنوبی در روز آخر اقامت خود در ایران، کارگاهی آموزشی برای دامپزشکان ایرانی برگزار کرد.

اکبری همچنین به نقل از کالدول گفت که روش طبیعی جفت‌گیری و زایمان بهترین حالت است. همچنین گفته شده که او رژیم غذایی ایران و همچنین شیر مصرفی توله را تغییر داد. قبلا درباره علت مرگ توله‌یوز دوم گفته شده بود که شیر خشک کیفیت مناسبی نداشته است.

معاون سازمان محیط زیست ایران، در حالی تحریم‌ها را عامل مشکلات جدی توله‌‌یوزهای ایران معرفی می‌کند که به گفته شمار زیادی کارشناسان مستقل حیات وحش، مراقبت بد، نبود دانش لازم، بی‌تجربگی و شرایط نگهداری غیر استاندارد، از عوامل اصلی از دست رفتن توله‌یوزهای «ایران» است.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم به نقل از علیرضا شهرداری، کارشناس و امدادگر حیات وحش که به شکل داوطلبانه چند روز اصول نگهداری و مراقبت از توله‌یوزها را به تیم مراقبت از آنها آموزش داد، گفته است که شرایط نگهداری یوزها به هیچ وجه استاندارد نبود و افراد متخصص واقعی نیز در آنجا حضور نداشتند. او گفت یکی از دلایل اصلی تلف شدن توله‌ها پنهان‌کاری و عدم اطلاع‌رسانی در رابطه با مشکلات یوزها و عدم درخواست از متخصصان واقعی برای کمک به این پروژه بوده است.

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی به‌شمار می‌رود و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه در معرض انقراض تدوین کرد. در حال حاضر ۱۲ یوزپلنگ ایرانی وجود دارد. تعداد یوز ایرانی در دهه ۸۰ حدود ۱۰۰ قلاده بود.