سومین توله‌یوز «ایران» هم در آستانه تلف شدن است

مراقبت بد، نبود دانش لازم، بی‌تجربگی و شرایط نگهداری غیر استاندارد، از عوامل اصلی از دست رفتن توله‌یوزهای «ایران» است

«توله‌ها در اتاق ۹ متری نگهداری می‌شدند که محل زندگی محیط‌بان بود و به هیچ وجه شرایط استاندارد را نداشت» -doe.ir

یک روز پس از اعلام خبر تلف شدن دومین توله‌یوز «ایران»، حسن اکبری، معاون سازمان محیط زیست ایران، گفت سومین توله‌یوز این یوزپلنگ‌ ایرانی نیز مشکل گوارشی دارد و تحت درمان است. او ابراز امیدواری کرد توله‌ سوم زنده بماند.

«ایران» نام ماده‌یوزپلنگی است که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در پارک ملی «توران» تحت عمل سزارین قرار گرفت و سه توله نر به‌ دنیا آورد.

بامداد روز چهارشنبه، پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، از تلف شدن دومین توله‌یوز «ایران» در مرکز تکثیر یوز آسیایی خبر داد. 

یکی دیگر از این توله‌یوزها چهاردهم اردیبهشت‌ماه تلف شده بود. علت مرگ نخستین توله «ناهنجاری و چسبندگی ریه» اعلام شد.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در گزارشی به نقل از معاون سازمان محیط زیست ایران نوشت: «در کالبدگشایی انجام شده یبوست زیاد در دستگاه گوارش و لخته‌هایی از شیرهای مصرف شده در دستگاه گوارش توله‌یوز وجود داشت.»

اکبری درباره علت مشکلات گواری توله‌یوزها گفت: فرضیه‌های اولیه این است که شیر کیفیت مناسب نداشته است. 

معاون سازمان محیط زیست ایران تحریم‌ها را عامل نبود شیر مناسب یوز‌پلنگ در ایران معرفی کرد.  

به گفته حسن اکبری، شیر با کیفیت برای این گونه خاص در کشور وجود ندارد و تمامی شیرها به دلیل تحریم‌، به طور مستقیم خریداری نمی‌شوند و همین باعث تلف شدن توله دوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سازمان محیط زیست ایران، در حالی تحریم‌ها را عامل مشکلات جدی توله‌‌یوزهای ایران معرفی می‌کند که به گفته شمار زیادی کارشناسان مستقل حیات وحش، مراقبت بد، نبود دانش لازم، بی‌تجربگی و شرایط نگهداری غیر استاندارد، از عوامل اصلی از دست رفتن توله‌یوزهای «ایران» است.

به گزارش تسنیم، علیرضا شهرداری، کارشناس و امدادگر حیات وحش که به شکل داوطلبانه چند روزی اصول نگهداری و مراقبت از توله‌های یوزپلنگ را به تیم مراقبت یوزها آموزش می‌داد، گفت: «در ابتدای زمان حضورم نوع شیر و سرشیشه‌ای که یوزها از آن شیر می‌خوردند را عوض کردم و بارها و بارها نحوه صحیح شیر دادن و زاویه درست شیردهی به توله‌ها را به کارشناسان نشان دادم. توله‌ها در اتاق ۹ متری نگهداری می‌شدند که محل زندگی محیط‌بان بود و به هیچ وجه شرایط استاندارد را نداشت.» تنها کاری که انجام شد این بود که به افراد گفتیم در این اتاق رفت و آمد نکنند. شرایط نگهداری یوزها به هیچ وجه استاندارد نبود و افراد متخصص واقعی نیز در آنجا حضور نداشتند.» شهرداری گفت: یکی از دلایل اصلی تلف شدن توله‌ها پنهان‌کاری و عدم اطلاع‌رسانی در رابطه با مشکلات یوزها و عدم درخواست از متخصصان واقعی برای کمک به این پروژه بوده است.

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی به‌شمار می‌رود و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه در معرض انقراض تدوین کرد. در حال حاضر ۱۲ یوزپلنگ ایرانی وجود دارد. تعداد یوز ایرانی در دهه ۸۰ حدود ۱۰۰ قلاده بود.

بیشتر از جهان