بیش از یک میلیون کودک در افغانستان امسال با سوءتغذیه شدید روبه‌رو خواهند شد

یونیسف از افزایش قابل‌ملاحظه در آمار کودکان دچار سوءتغذیه شدید نسبت به دوسال گذشته خبر داد

پزشک بیمارستان میرویس در قندهار گفت که در شش ماه گذشته یک هزار و  ۱۰۰ کودک با سوءتغذیه شدید به این بیمارستان آورده شده‌اند که ۳۰ تن از آنان به دلیل وخامت وضعشان جان باخته‌اند- عکس: 

HECTOR RETAMAL / AFP

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، ۴ خرداد (۲۵ مه)، در گزارشی، از آمار بالای سوءتغذیه کودکان در افغانستان خبر داد. بر اساس این گزارش، میزان مراجعه کودکان دچار سوءتغذیه به بیمارستان‌ها، نسبت به سال ۲۰۲۱ به‌شدت افزایش یافته است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، احتمال دارد در سال ۲۰۲۲، آمار کودکان زیر پنج سال دچار سوءتغذیه شدید به ۱.۱ میلیون نفر افزایش یابد.

محمد آگ آیویا، نماینده یونیسف در افغانستان، هفته گذشته در توییتی، از اختلاف فاحش در آمار کودکان دچار سوءتغذیه طی سه سال اخیر خبر داد. نماینده یونیسف نوشت: «شمار کودکان زیر پنج سال که در مراکز درمانی به دلیل سوءتغذیه حاد پذیرش می‌شوند، از ۱۶هزار نفر در ماه مارس ۲۰۲۰، به ۱۸هزار نفر در مارس ۲۰۲۱ و سپس به ۲۸ هزار نفر در مارس ۲۰۲۲ افزایش یافت.»

یکی از پزشکان بیمارستان مرکزی میرویس قندهار، به آسوشیتدپرس گفت: «در شش ماه گذشته، یک هزار و ۱۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه در این بیمارستان بستری شدند و از این میان، ۳۰ تن به دلیل وخامت حالشان جان باختند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، آژانس‌های وابسته به سازمان ملل و دیگر نهادهای امدادرسان مدعی‌اند که در ۹ ماه گذشته آشکارا توانسته‌اند از قحطی جلوگیری کنند. کمیته مشارکت بین سازمان ملل و آژانس‌های ارزیابی‌کننده امنیت غذایی «آی‌پی‌سی» (IPC) در آخرین گزارش‌ خود در ماه مه، نوشت که شمار افراد مواجه با ناامنی غذایی شدید از ۲۲.۸ میلیون نفر در اواخر سال ۲۰۲۱، به ۱۹.۷میلیون نفر در حال حاضر کاهش یافته است. این نهاد پیش‌بینی کرد که از ژوئن تا نوامبر ۲۰۲۲ در تعداد افراد گرسنه کاهش اندک دیگری هم رخ دهد و آمار به ۱۸.۹ میلیون نفر برسد؛ اما «به دلیل نداشتن بودجه کافی، این تغییر ملموس نخواهد بود».

 بر اساس آمار سازمان ملل، تا پایان سال ۲۰۲۱، نیمی از جمعیت حدود ۳۸ میلیون نفری افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کردند. اما گزارش‌های اخیر این سازمان پیش‌بینی می‌کند که تا اواسط سال ۲۰۲۲، گرسنگی ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان را در برگیرد.

 آژانس‌های امدادرسان سازمان ملل مدعی‌اند که از زمان تسلط طالبان تاکنون توانسته‌اند به ۳۸ درصد جمعیت افغانستان کمک غذایی برسانند. با این حال، این نهادها از کمبود بودجه شاکی‌اند و می‌گویند که «از مجموع بودجه‌ ۴.۴ میلیارد دلاری که برای مبارزه با فقر و گرسنگی کشنده در افغانستان نیاز است، تاکنون تنها ۶۰۱ میلیون دلار جمع شده است». به باور این نهادها، با این بودجه در شش ماه آینده، در میزان افراد دچار گرسنگی شدید، نهایتا هشت درصد کاهش ایجاد خواهد شد.

ملانی گالوین، رئیس برنامه تغذیه یونیسف در افغانستان، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، در حالی که از ایجاد یک هزار مرکز درمانی در نقاط دوردست افغانستان برای معالجه کودکان دچار سوءتغذیه خبر داد، افزود: «واکنش اضطراری در بلندمدت پایدار نیست. باید عوامل اصلی این بحران در نظر گرفته شوند.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، با قطع کمک‌های بین‌المللی تحت تحریم طالبان، میلیون‌ها نفر در افغانستان در معرض گرسنگی و قحطی قرار گرفتند و از دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی محروم شدند. علاوه بر این، خشکسالی شدید نیز این عوامل را تشدید کرد و صدها هزار نفر را به کوچ اجباری و مهاجرت به کشورهای همسایه واداشت.