نیمی از کودکان افغان در معرض ابتلا به سوءتغذیه شدید قرار دارند

در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۶ هزار مورد سرخک در میان کودکان افغانستان گزارش شده است

در صورت نرسیدن کمک‌های فوری، شمار زیادی از کودکان افغانستان تا بهار پیش رو زنده نخواهند ماند-MOHD RASFAN / AFP

روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر برابر با یکم دی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کودکان در سراسر افغانستان به دلیل بحران بی‌سابقه غذایی، اختلال در مراکز بهداشت، نبود دارو، و سرمای زمستان، در معرض آسیب جدی ناشی از بیماری‌های ویروسی و سوءتغذیه قرار دارند.

 نماینده یونیسف در افغانستان گفت، در صورت نرسیدن کمک‌های فوری، شمار زیادی از کودکان افغانستان تا بهار پیش رو زنده نخواهند ماند. به گزارش یونیسف، بیماری‌های ذات‌الریه، سرخک، اسهال، و سایر بیماری‌های قابل پیشگیری، به دلیل سرمای زمستان و نبود امکانات کافی تغذیه و بهداشت، کودکان را در معرض خطر جدی قرار داده است.

در اطلاعیه یونیسف آمده است که شرایط آب‌وهوایی شدید زمستانی با دمای پایین‌تر از صفر در بسیاری از مناطق افغانستان، خطر ابتلا به ذات‌الریه و بیماری شدید تنفسی (ARI) را افزایش می‌دهد، زیرا خانواده‌ها برای گرم کردن خانه و گرم نگه داشتن فرزندان خود، امکاناتی در دست ندارند. کودکانی که در مناطق مرتفع زندگی می‌کنند، بیشتر آسیب‌پذیر هستند و به کمک‌های فوری، از جمله لباس زمستانی، پتو، و سوخت برای گرم کردن خانه نیاز دارند. 

این در حالی‌است که به گزارش یونیسف، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از مرگ و‌میرها در کودکان زیر پنج سال، به دلیل عفونت‌های دستگاه تنفسی رخ می‌دهد و دلیل ۹۰ درصد از تلفات، ذات‌الریه است. 

عبدالقادر موسی، نماینده یونیسف در افغانستان، گفت: «در حال نزدیک شدن به یک مقطع حساس برای کودکان افغانستان هستیم، زیرا زمستان تهدیدات زیادی برای سلامت آن‌ها به همراه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده یونیسف در افغانستان افزود: «بدون اقدام فوری و حصول اطمینان از داشتن منابع برای انتقال کمک‌های زمستانی به خانواده‌های آسیب‌پذیر، بسیاری از کودکان افغانستان تا بهار پیش ‌رو زنده نخواهند ماند.»

یونیسف تخمین زده است که در سال ۲۰۲۲ ، یکی از هر دو کودک زیر پنج سال افغان به دلیل بحران غذایی، دسترسی اندک به آب آشامیدنی، و فقدان خدمات بهداشت و مراقبت، دچار سوءتغذیه شدید خواهد شد. 

در همین حال، به گزارش یونیسف، در سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۶۶ هزار مورد سرخک در کودکان گزارش شده است. همچنین، شیوع اسهال شدید، مالاریا، و تب دنگی نیز در میان کودکان رواج یافته است و در سال جاری دست‌کم چهار مورد از ابتلا به ویروس فلج اطفال نوع (WPV-1) در افغانستان تایید شده است.

در اوایل دسامبر، یونیسف فراخوان کمک برای تامین نیازهای اولیه بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان را اعلام کرد. در آن فراخوان، یونیسف برای جلوگیری از فروپاشی سیستم بهداشت، تغذیه، آموزش و دیگر خدمات اجتماعی در افغانستان، درخواست تامین دو میلیارد دلار را به عنوان کمک بشردوستانه، از کشورهای جهان مطرح کرد. 

بر اساس اطلاعیه یونیسف، ماه گذشته آن نهاد به بیش از ۱۰ هزار کارمند در بیش از یک‌هزار مرکز بهداشتی افغانستان، حقوق ماه نوامبر را پرداخت کرد و نیز بیش از هزار مرکز بهداشتی را با لوازم پزشکی و مواد گرمایشی زمستانی تجهیز کرد. یونیسف همچنین نزدیک به ‌صد و پنج‌ هزار کودک شش ماهه تا پنج ساله را علیه سرخک واکسینه کرد، و در یک کازار سراسری علیه فلج اطفال، ۸.۵ میلیون کودک، از جمله بیش از دو میلیون کودک را در مناطقی که قبلاً غیرقابل دسترس بودند، واکسینه کرد.

بر اساس گزارش یونسیف، این سازمان توانست در ماه نوامبر بیش از ۳۷ هزار کودک مبتلا به سوء‌تغذیه شدید را درمان کند. 

بحران سوءتغذیه و شیوع بیماری‌ها در میان کودکان در افغانستان، در حالی افزایش یافته است که سیستم درمانی آن کشور، از رسیدگی حداقلی به بیماران عاجز است. در حال حاضر، بیمارستان‌ها در سراسر افغانستان با کمبود شدید دارو، امکانات بهداشتی، و حتی برق و گرما مواجهند.

تا پیش از فروپاشی دولت پیشین،  بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت در افغانستان از سوی سازمان‌های بین‌المللی حمایت مالی می‌شدند، اما اکنون بسیاری از آن حمایت‌ها متوقف شده‌اند. متوقف شدن کمک‌های مالی به افغانستان، به رکود شدید اقتصادی و توقف یک‌باره سیستم بهداشت در آن کشور انجامیده است. اکنون سازمان‌های مددرسان می‌کوشند تا توافق جامعه جهانی و آمریکا را برای تغییر در نوع تحریم‌های وضع شده بر طالبان جلب کنند، اما تاکنون پیشرفتی در این مورد صورت نگرفته است.