نزدیک به چهار میلیون کودک در افغانستان سوءتغذیه شدید دارند

سازمان حمایت از کودکان، وضعیت معیشتی، روانی و آموزشی کودکان در افغانستان را هشداردهنده توصیف کرد

دو سوم جمعیت افغانستان به دلیل فقر شدید مجبورند وعده‌های غذایی خود را کاهش دهند-JAVED TANVEER / AFP

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان (Save the children) روز پنجشنبه، ۱۷ مارس، اعلام کرد که از ماه نوامبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲، تعداد ۵.۳ میلیون کودک در افغانستان در شرایط قحطی شدید قرار دارند و از این میان، ۳.۹ میلیون کودک با سوءتغذیه جدی مواجه‌اند.

بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل در مورد وضعیت اقتصاد و بهداشت در افغانستان، ۲۴ میلیون نفر از جمله ۱۳ میلیون کودک در افغانستان با بحران شدید گرسنگی درگیرند و به کمک‌های فوری بشردوستانه احتیاج دارند. این گزارش همچنین نشان داد که ۹.۲ میلیون آواره داخلی که در اثر بحران‌های سال‌های اخیر در افغانستان بی‌خانمان شده‌اند، جزو این افراد در معرض خطر گرسنگی‌اند و از این میان، نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر در هفت ماه گذشته یعنی پس از تسلط طالبان، آواره شده‌اند.

سازمان حمایت از کودکان با تکیه به این آمار سازمان ملل، وضعیت کودکان افغان در زمینه معیشتی، بهداشت روان و آموزش را هشداردهنده توصیف کرد. آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهند که در حال حاضر، هشت میلیون کودک در افغانستان برای تحصیل به حمایت نیاز دارند و به گزارش سازمان حمایت از کودکان، از میان کودکانی که از تحصیل دور مانده‌اند، دست‌کم ۴.۵ میلیون نفر برای تامین سلامت روان خود به حمایت‌های اجتماعی نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آمارهای این سازمان، دو سوم جمعیت افغانستان به دلیل فقر شدید مجبورند وعده‌های غذایی خود را کاهش دهند و کودکان خود را از مدرسه بیرون بکشند و روانه بازار کار کنند. در حال حاضر، آمار کودکان کار در افغانستان بالای یک میلیون نفر گزارش شده و سازمان حمایت از کودکان در بیانیه‌ای، با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی جسمانی کودکان در افغانستان اعلام کرده است: «با کشته شدن هشت کارمند واکسیناسیون در استان‌های قندوز و تخار، کارزار واکسیناسیون علیه فلج کودکان در این دو استان متوقف شد. این تعلیق هزاران کودک را بدون هیچ مصونیتی در معرض یک بیماری کشنده قرار می‌دهد.»

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، اعمال تحریم‌های جهانی بر این گروه سبب شد مجراهای اقتصادی افغانستان بسته شود و فعالیت‌های اقتصادی و بهداشتی افغانستان که ۷۰ درصد آن‌ها در دو دهه اخیر با کمک حمایت‌های مالی بین‌المللی انجام می‌شد، بلافاصله دچار رکود شد. این دو عامل اساسی به افت شدید وضعیت اقتصادی و بهداشتی افغانستان انجامید و میلیون‌ها شهروند افغان را در معرض خطر قحطی و بحران بهداشت و درمان قرار داد.

سازمان حمایت از کودکان به‌تازگی اعلام کرد که یک صندوق امانی برای بازسازی افغانستان (ARTF)، قرار است به منظور حمایت مالی از برنامه‌های آموزشی، کشاورزی، بهداشت و خانواده در افغانستان یک میلیارد دلار به آژانس‌های امدادرسان سازمان ملل پرداخت کند. این صندوق قبلا در پایان سال ۲۰۲۱ هم ۲۸۰ میلیون دلار به برنامه جهانی غذا و یونیسف کمک کرده بود.