هزاران کودک افغان در خطر سوءتغذیه‌اند

خطر گرسنگی یک‌سوم جمعیت افغانستان را تهدید می‌کند

FARSHAD USYAN / AFP

استان غور در مرکز افغانستان، یکی از محروم‌ترین مناطق افغانستان است. قحطی و خشکسالی متواتر در این منطقه امان مردم را بریده و بخش زیادی از مردم غور به‌ناچار از این منطقه به شهرهای بزرگ‌تر نظیر هرات مهاجرت کرده‌اند. با این حال گرسنگی و سوءتغذیه بلای بزرگی است که به جان کودکان این منطقه افتاده است.

مقام‌های بهداشتی استان غور می‌گویند که در شش ماه گذشته، ۱۷ کودک در این استان بر اثر سوءتغذیه جان باخته‌اند. محمد موسی الفت، مسئول بخش کودکان بیمارستان دولتی غور، می‌گوید که در شش ماه اخیر، حدود ۳۰۰ کودک که عوارض جدی ناشی از سوءتغذیه داشته‌اند، به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند که  از این میان، ۱۷ کودک جان خود را از دست داده‌اند. به گفته او، دلیل اصلی سوءتغذیه در غور، نبود امکانات اولیه زندگی، بی‌توجهی دولت و بحران‌های اخیر است.

او هشدار می‌دهد که با فرارسیدن فصل سرما، احتمال افزایش موارد سوءتغذیه در کودکان بیشتر خواهد شد زیرا غور از مناطق کوهستانی افغانستان است که جاده‌های استانداردی ندارد و در فصل زمستان بیشتر راه‌های آن در اثر بارش برف مسدود می‌شود.

سوءتغذیه اصلی‌ترین دشمن کودکان خردسال در افغانستان است. این معضل نه تنها در شهرهای کوچک که حتی در شهرهای بزرگ و با امکانات بیشتر نظیر کابل، هرات، مزارشریف و جلال‌آباد هم دیده می‌شود.

بر اساس گزارش دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در حدود ۶۰ درصد کودکان افغان آثار سوءتغذیه مشاهده شده است. در آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، سازمان ملل پیش‌بینی کرد که تا آخر این سال، در افغانستان حدود یک میلیون کودک از گرسنگی و سوءتغذیه از بین بروند؛ البته این پیش‌بینی برای زمانی بود که هنوز دولتی که مشروعیت جهانی داشت و سالانه میلیاردها دلار کمک به آن سرازیر می‌شد، سر قدرت بود؛ اما حالا با توجه به سلطه طالبان بر افغانستان و قطع شدن تمام کمک‌ها به این کشور از جمله کمک‌های بهداشتی، به نظر می‌رسد سطح تلفات کودکان افغان در اثر گرسنگی و سوءتغذیه از مرز یک میلیون نفر بگذرد.

دفتر یونیسف اعلام کرده است که رژیم غذایی کودکان و مادران در افغانستان در بدترین حالت خود قرار دارد و از لحاظ نامناسب بودن در رتبه دوم جهانی است. به گفته یونیسف، از هر ۱۰ کودک دو ساله تا شش ساله افغان، شش کودک روزانه به هیچ سبزی و میوه‌ای دسترسی ندارند و از هر ۱۰ کودک، هفت نفر روزانه هیچ گونه پروتئینی دریافت نمی‌کند.

بر اساس بررسی‌های تازه سازمان ملل متحد در افغانستان، یک‌سوم جمعیت ۳۳ میلیونی افغانستان با گرسنگی قریب‌الوقوع دست پنجه نرم خواهند کرد. به گفته ناتالیا کانم، مسئول صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، زمستان پیش رو در افغانستان به‌شدت سرد خواهد بود، جاده‌ها بسته خواهند شد و زمینه کمک‌رسانی به روستاهای دوردست به‌شدت مختل می‌شود.

نظرسنجی جدید سازمان ملل متحد در ماه‌های اوت و سپتامبر ۲۰۲۱، یعنی پس از حضور طالبان در افغانستان، نشان می‌دهد که حدود ۹۳ درصد مردم افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارند و دلیل اصلی آن نبود پول برای تهیه آن است. به باور صندوق جمعیت سازمان ملل، آسیب ناشی از گرسنگی در افغانستان ، به خصوص در مناطق دورافتاده، بیشتر متوجه زنان و دختران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ناتالیا کانم، بیشتر کارمندان سازمان ملل متحد در مناطق روستایی زنان‌اند و اگر وضعیت اینچنین پیش رود، دیگر نمی‌توانند با سازمان ملل متحد کار کنند و این مسئله خدمات‌رسانی آنان را مختل خواهد کرد.

در حال حاضر گرسنگی و قحطی بیشتر از هر چالش دیگر در افغانستان شدت گرفته است. آماج اصلی این چالش‌ نیز کودکان‌اند که بیشتر در خطر سوءتغذیه و گرسنگی‌اند. از طرفی، کشورهای جهان هم به دلیل سیاست‌های زن‌ستیز و ضدانسانی طالبان کمک‌های خود به افغانستان را تعلیق کرده‌اند. در این میان،‌ آنان که بیش از همه صدمه می‌بینند، کودکان و زنان این کشورند.