آزمایش بزاق سرطان پستان را شناسایی می‌کند

تشخیص زودهنگام سرطان پستان می‌تواند به درمان سریع‌تر و نجات جان مبتلایان منجر شود

در تحقیق آزمایش بزاق برای تشخیص سرطان پستان، حدود دو هزار و ۵۰۰ زن در معرض خطر ابتلا به این بیماری بررسی شدند - Pexels

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که آزمایش ساده بزاق می‌تواند سرطان پستان را شناسایی کند و به نجات جان هزاران زن زیر ۵۰ سال منجر شود.

به گزارش دیلی‌میل، این دستاورد جدید یک پیشرفت بزرگ در عرصه درمان‌های مربوط به زنان محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند سرطان پستان را در تقریبا نیمی از زنانی که در دهه آینده به این بیماری مبتلا می‌شوند، شناسایی کند.

در تحقیق آزمایش بزاق برای تشخیص سرطان پستان، حدود دو هزار و ۵۰۰ زن در معرض خطر ابتلا به این بیماری بررسی شدند. از میان این زنان که به طور متوسط تقریبا ۱۰ سال تحت نظر بودند، ۶۴۴ نفر به سرطان پستان مبتلا شدند.

نتایج این مطالعه که در مجله «ژنتیکس این مدسین» (Genetics in Medicine) منتشر شد، نشان داد که این آزمایش در کنار سابقه خانوادگی و اندازه‌گیری تراکم پستان زنان، توانست خطر ابتلا به سرطان پستان را در کمتر از ۵۰ درصد مبتلایان به‌دقت پیش‌بینی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بررسی از آن جهت اهمیت دارد که انتظار می‌رود آزمایش بزاق حدود ۲۵۰ پوند هزینه داشته باشد؛ در حالی که درمان سرطان پستان ده‌ها هزار پوند هزینه دارد. بر اساس آمارها، سالانه ۵۵ هزار زن و ۳۷۰ مرد در بریتانیا به سرطان پستان مبتلا می‌شوند که با غربالگری مناسب، می‌توان از این تعداد کاست.

پروفسور گرت ایوانز، سرپرست این مطالعه از دانشگاه منچستر، درباره امکان شناسایی زودهنگام مبتلایان گفت: «اگر همه این زنان برای پیشگیری از سرطان پستان دارو مصرف کنند، می‌توان از یک‌چهارم موارد ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کرد و سالانه جان دو هزار زن را نجات داد.»

جولیا بردبری، مجری تلویزیونی که در ۵۱ سالگی به سرطان پستان مبتلا شده بود، از این آزمایش حمایت کرد و سپس به عنوان «تحقیقات جدید امیدبخش» با استقبال مسئولان بهداشتی بریتانیا مواجه شد.

در حال حاضر کمیته غربالگری ملی بریتانیا که تصمیم می‌گیرد آیا آزمایش ژنتیک باید برای همه زنان در دسترس باشد یا خیر، در حال بررسی نتایج آزمایش بزاق است.