علایم اصلی سرطان تخمدان چیست؟

نفخ، درد شکم و احساس سیری می‌تواند نشانه‌ سرطان تخمدان باشد

شدیدتر شدن احساس نیاز به ادرار کردن یکی از علایم ابتلا به سرطان تخمدان است-The Healthy

موسسه خیریه‌ای هشدار داده است که بیشتر زنان نمی‌دانند نفخ شکم از نشانه‌های اصلی سرطان تخمدان است و پزشکان نیز معمولا فوری این علایم را نادیده می‌گیرند.

نظرسنجی موسسه خیریه «تارگت اووارین کنسر» (توجه به سرطان تخمدان) از هزار زن نشان داد که ۹۷ درصد آنان نمی‌دانند نفخ از علایم این بیماری است، و ۶۸ درصد نمی‌دانند که درد شکم، و ۹ درصد نمی‌دانند که احساس سیری نیز از دیگر نشانه‌های سرطان تخمدان است.

بیشتر زنان (۹۹ درصد) نمی‌دانستند که شدیدتر شدن احساس نیاز به ادرار کردن نیز یکی از علایم آن بیماری است. شواهد نشان می‌دهد که احتمالا در اغلب موارد، پزشکان به زنان می‌گویند آن نشانه‌های بیشتر عوارض سندرم «روده حساس» (آی‌بی‌اس) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نتایج این نظرسنجی آمده است که حدود ۴۰ درصد زنان نیز به اشتباه می‌پنداشتند سرطان تخمدان را می‌توان از طریق غربالگری سرطان دهانه رحم، تشخیص داد.

سرطان تخمدان اغلب در مراحل پیشرفته آن تشخیص داده می‌شود و حدود یک سوم زنانی که به آن دچار شده‌ باشند، یک سال پس از تشخیص بیماری، جان خود را از دست می‌دهند.

در بریتانیا سالانه حدود هفت هزار و ۵۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان تخمدان شناسایی می‌شود.

ان‌وِن جونز، مدیرعامل خیریه «تارگت اووارین کنسر»، گفت: «این آمار بسیار نومیدکننده است.»

او افزود: «می‌دانیم که با فعالیت هزاران کنشگر تارگت اووارین کنسر، در ۱۰ سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری کرده‌ایم، ولی هنوز کافی نیست.»

«دانستن علایم (این بیماری) برای همه حیاتی است. باید بتوانیم با حمایت دولت به هدف راه‌اندازی کارزارهای منظم و وسیع آگاهی‌بخشی درباره نشانه‌های این بیماری جامه عمل بپوشانیم.»

«پیشرفت ممکن است. اگر این کار را بکنیم، تشخیص دیرهنگام برای عده کمتری رخ می‌دهد و عده کمتری نیاز به درمان تهاجمی خواهند داشت، و سرانجام، عده کمتری بی‌دلیل بر اثر سرطان تخمدان جان خواهند باخت.»

در سال ۲۰۲۱، سرطان تخمدان کیتی استفنسون ۴۷ ساله، اهل بری سنت ادموندز واقع در سافولک، را در مرحله اولیه تشخیص دادند.

او گفت: «چند ماه علایمی نظیر نفخ شکم و نیاز به ادرار کردن فوری داشتم، اما با این تصور که مربوط به پیش‌یائسگی است، به آن توجهی نمی‌کردم. وقتی به دلیل ابتلا به آپاندیس در بیمارستان بستری شدم، تصادفی سرطانم را تشخیص دادند. اگر آن اتفاق نیفتاده بود، احتمالا سرطان پخش می‌شد و اصلا دلم نمی‌خواهد به این فکر کنم که چه اتفاقی ممکن بود بیفتد.»

او افزود: «در واقع به من گفتند در مراحل اولیه سرطان تخمدان نباید علایمی می‌داشتم، ولی داشتم. می‌خواهم همه از علایم سرطان تخمدان آگاه شوند. تنها کسی که می‌تواند این علایم را بشناسد، خود ماییم. پس بیاییم بدن خود را بشناسیم، با پزشک‌مان مشورت کنیم، و اگر نگران بودیم، از اشاره به سرطان تخمدان نترسیم.»

دکتر ویکتوریا باربر، پزشک عمومی از نورت‌همپتون‌شایر و از دست‌اندرکاران درمان‌های اولیه که هوادار تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان است، می‌گوید: «نشانه‌ها در سرطان تخمدان زود نمایان می‌شود و اگر یکی از آن‌ها را تجربه کرده‌اید، اگر تازه است و برطرف نمی‌شود، به پزشک عمومی‌تان بگویید. پزشک با کمال میل به حرف‌تان گوش می‌دهد.»

در همین ‌راستا، شناخت داشتن پزشکان عمومی از سرطان تخمدان و دانستن این که چگونه به بیماران نگران مشاوره دهند، اهمیت حیاتی دارد. در موسسه «توجه به سرطان تخمدان»، برنامه‌ای نیز برای آموزش پزشکان عمومی در نظر گرفته شده است که به پیشبرد آن هدف یاری می‌رساند.

مارس، ماه آگاهی‌رسانی در باره سرطان تخمدان است و در موسسه «توجه به سرطان تخمدان»، از زنان دعوت شده است که با رجوع به تارنمای targetovariancancer.org.uk، نامه‌های سرگشاده خطاب به دولت امضا کنند.

© The Independent