پیشنهاد قطر به آلمان برای جایگزینی گاز روسیه

آلمان در حال مذاکره برای تامین گاز مایع از چندین کشور دیگر از جمله ایالات متحده، کانادا و آرژانتین است

قطر اعلام کرد که از سال ۲۰۲۴ می‌تواند از یک کارخانه جدید در آمریکا گاز طبیعی مایع به آلمان ارسال کند- AFP

در حالی که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین به دنبال منابع جایگزین انرژی است، آلمان و قطر روز جمعه توافق‌نامه‌ای را برای تعمیق مشارکت در تجارت انرژی با تمرکز بر تجارت هیدروژن و گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، امضا کردند.

به گزارش رویترز، بر اساس این قرارداد مشارکت، جلسات منظمی بین مقام‌های دو کشور برگزار می‌شود و برای توسعه روابط تجاری گاز مایع ال‌ان‌جی و هیدروژن کارگروهی تشکیل می‌شود. همچنین یک گروه نیز بر بخش انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، برای امضای قرارداد با رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، به این کشور سفر کرد. پیش‌تر و در ماه مارس، وزیر اقتصاد آلمان به همراه مقام‌های شرکت‌های برق آلمانی «ار.وه.ئه» (RWE) و «یونیپر» (Uniper) به قطر سفر کرده بودند تا برای جایگزینی گاز روسیه با این کشور این گفت‌وگو کنند.

رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت که این توافق‌ها به معنای قرارداد بلندمدت نیستند. آن‌ها گفتند که این گفت‌وگوها با چالش‌هایی مواجه‌اند و برلین به پذیرش شروط قطر برای امضای قراردادهای حداقل ۲۰ ساله به‌منظور تامین حجم عظیم ال‌ان‌جی موردنیاز آلمان برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه، تمایلی ندارد.

روسیه در حال حاضر بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز آلمان است و هابک برای کاهش وابستگی انرژی به این کشور ابتکارهای متعددی را در نظر دارد.

بلومبرگ در این زمینه می‌نویسد که تلاش‌های آلمان برای تامین گاز بیشتر از قطر برای کمک به کنار گذاشتن انرژی روسیه هنوز نتیجه‌ای نداشته است و غول گازی خلیج فارس حداقل تا سال ۲۰۲۴ قادر نخواهد بود هیچ گاز اضافه‌تری ارائه کند.

قطر اعلام کرد که از سال ۲۰۲۴ می‌تواند از یک کارخانه جدید در آمریکا گاز طبیعی مایع به آلمان بفرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محموله‌های انرژی متعلق به شرکت‌های قطر انرژی و اکسون موبیل، می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ به آلمان تحویل داده شود. مشخص نیست که آیا این مقدار برای هدف اروپا مبنی بر مستقل شدن از گاز روسیه کافی است یا خیر.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر قطر، به روزنامه هندلزبلات گفت: «ما قصد داریم کارخانه ال‌ان‌جی خود در تگزاس را که ۷۰ درصد آن به قطر انرژی تعلق دارد، تا سال ۲۰۲۴ آماده کنیم تا بتوانیم تولید آن را به آلمان تحویل دهیم.

او افزود: «ما می‌خواهیم بدانیم آلمان در نظر دارد چه مقدار از این گاز را به صورت بلندمدت خریداری کند.»

قطر قصد دارد ظرفیت تولید ال‌ان‌جی خود تا سال ۲۰۲۷ را به ١٢٦ میلیون تن در سال افزایش دهد.

در حالی که دولت آلمان تلاش می‌کند وابستگی خود به گاز روسیه را قطع کند، این کشور همچنان ۳۵ درصد از واردات گاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

آلمان همچنین در حال مذاکره برای تامین ال‌ان‌جی با چندین کشور دیگر از جمله ایالات متحده، کانادا و آرژانتین است.

بیشتر از اقتصاد