روسیه صادرات گاز مایع به افغانستان را از سر می‌گیرد

شرکت تولیدکننده گاز مایع روسیه قصد دارد ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع را تا پایان ماه مارس به افغانستان صادر کند

تولیدکنندگان روسی پس از آن‌که مسیرهای صادرات گاز مایع را به کشورهای غربی از دست دادند تصمیم گرفتند عرضه گاز مایع را به افغانستان از سر بگیرند-AFP

خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه اول فروردین (۲۱ مارس) گزارش داد در پی قطع شدن صادرات گاز مایع روسیه به غرب، یکی از شرکت‌های بزرگ تامین‌کننده گاز مایع در روسیه صادراتش به افغانستان را آغاز خواهد کرد. قرار است تا پایان ماه مارس بیش از ۱۰ هزار تن گاز مایع از روسیه به افغانستان ارسال شود. این در حالی است که روسیه در دوره همه‌گیری کرونا، صادرات گاز مایع را به افغانستان قطع کرده بود.

رویترز نوشت‌ داده‌های مرکز تحلیل اقتصادی Refinitiv Eikon نشان می‌دهد که تولیدکنندگان روسی پس از آن‌که مسیرهای سنتی صادرات گاز مایع را به کشورهای غربی از دست دادند، تصمیم گرفتند عرضه گاز مایع را به افغانستان از سر بگیرند. این تولیدکنندگان پیش از این نیز تجربه صادرات گاز مایع به افغانستان را داشتند، اما از اوایل سال ۲۰۲۰ به این‌سو، از صادرات این محصول به افغانستان به دلیل سودآوری کم آن خودداری کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس داده‌های این مرکز تحلیل اقتصادی، کارخانه فرآوری گاز (GPP) در شهر اورنبورگ روسیه متعلق به شرکت «کازروس‌ گاز» که یک سرمایه‌گذاری مشترک میان دولت قزاقستان و روسیه است، قصد دارد ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع را تا پایان ماه مارس به افغانستان صادر کند. این کارخانه پیش از این گاز مایع را از طریق راه‌آهن به بندرهای اوکراین و بلاروس می‌فرستاد، اما با تشدید جنگ در اوکراین این مسیر مسدود شده است. راه‌آهن روسیه ارسال گاز مایع به اوکراین و بندرهای دریای آزوف و دریای سیاه را ممنوع کرده است. کشور بلاروس به دلیل حجم بیش‌ از حد گاز مایع ذخیره شده در این کشور، قادر به پذیرش حجم بیشتری صادرات گاز از روسیه نیست.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان و اعلام تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه این گروه، دادوستدهای بازرگانی در این کشور محدود شد و بهای مواد غذایی و نفت افزایش یافت. بیشتر بازرگانان به دلیل نبود یک سیستم بانکی منظم و قانونی، فرصت دادوستد با شرکت‌های صادرکننده خارجی را از دست دادند. بااین‌حال، تولیدکنندگان گاز مایع در روسیه می‌کوشند تا گاز مایعی را که نمی‌توانند به کشورهای غربی صادر کنند به افغانستان بفرستند. درحالی‌که بازارهای داخلی روسیه از کاهش قیمت‌ها صدمه دیده‌اند، صادرات این محصول به افغانستان  برای روسیه سودآور خواهد بود.

 

بیشتر از اقتصاد