عفو بین‌الملل: اقدام ایران در مورد احمدرضا جلالی، «گروگان‌گیری» است

وزیر اطلاعات ایران اعلام کرد تمامی مراحل قضایی حکم اعدام این زندانی طی شده است

احمدرضا جلالی همچنان زیر حکم اعدام قرار دارد ـ کمیته حقوق بشر ایران

در ادامه واکنش‌ها به حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی محبوس در ایران، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه ای اقدام ایران برای صدور حکم او را تلاشی در جهت مبادله با محکومان جمهوری اسلامی در خارج از کشور خواند و آن را محکوم کرد.

در  این بیانیه از عملکرد ایران به عنوان «گروگان‌گیری» یاد شده و ضمن درخواست برای تحقیق مستقل در مورد وضعیت احمدرضا جلالی آمده است: بررسی شواهد نشان می دهد که سلب آزادی و تهدید مداوم احمدرضا جلالی نشان می دهد که بر اساس کنوانسیون بین‌المللی منع گروگان‌گیری، اقدام ایران «گروگان گیری» است. در ادامه از مسئولان ایران خواسته شده تا فورا حکم اعدام این تبعه ایرانی-سوئدی را لغو کنند.

دو روز پس از آنکه سخنگوی دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل خواستار توقف حکم اعدام احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی ایرانی-سوئدی شد، وزیر اطلاعات ایران اعلام کرد تمامی مراحل قضایی حکم اعدام این زندانی طی شده است.

روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در مورد وضعیت پرونده احمدرضا جلالی با این ادعا که جاسوسی او برای اسرائیل اثبات شده عنوان کرد: «دولت سوئد پس از بازداشت این فرد در ایران به او اقامت دائم داد و پس از محاکمه و صدور حکم اعدامش به وی تابعیت سوئدی داده و از آن پس به عنوان شهروند این کشور از او حمایت کرد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، او در همین خصوص به دادگاه حمید نوری در سوئد اشاره کرد و افزود: «مدتی پس از بازداشت و محاکمه جلالی، حمید نوری هموطن ما در سوئد بازداشت و به نوعی گروگان گرفته شد.» خطیب مدعی شد به زودی اطلاعات بیشتری در مورد جلالی منتشر خواهد شد.

اما همزمان با اظهارات وزیر اطلاعات مبنی بر طی شدن مراحل قضایی حکم اعدام احمدرضا جلالی، برخی خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای امنیتی از جمله تسنیم، شروع به انتشار مطالبی در مورد این زندانی سیاسی دو تابعیتی کرده و او را مامور اطلاعاتی موساد خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل نوشته بود که این نهاد خواستار توقف حکم اعدام جلالی و تغییر این حکم شده است.  

روز چهارشنبه (۲۸ اردیبهشت) ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی در گفت‌وگو با دویچه‌وله از نگرانی خود نسبت به وضعیت همسرش گفت و عنوان کرد احمدرضا جلالی زیر شکنجه روحی و روانی سنگین قرار دارد. مهران‌نیا با اشاره به اینکه مقام‌های سوئد پیگیر وضعیت همسرش بودند گفت: «این پیگیری‌ها به هیچ‌ عنوان کافی نبوده است.»

در هفته‌های اخیر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به حکم اعدام احمدرضا جلالی گفت که واشنگتن در تلاش است تا در تماس با متحدانش، به راه‌حلی جامع درباره مساله دستگیری شهروندان کشورهای دیگر در ایران دست پیدا کند. او مطرح کرد که آمریکا پرونده احمدرضا جلالی را به دقت دنبال می‌کند و نام او در گزارش بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران که توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه می‌شود، آمده است.

احمدرضا جلالی پژوهشگر مدیریت بحران است که در سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران وارد ایران شد. اما دیگر اجازه خروج نیافت و پس از دستگیری، به اتهام جاسوسی برای اسرائیل محاکمه و به اعدام محکوم شد.

پیش‌تر خبرگزاری ایسنا به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود که حکم اعدام احمدرضا جلالی تا آخر اردیبهشت سال جاری اجرا خواهد شد.

اعلام خبر تایید اجرای حکم اعدام جلالی در دیوان عالی، واکنش‌های گسترده‌ای از سوی جامعه به همراه داشت. در همین خصوص فرهاد میثمی، فعال مدنی با ارسال نامه‌ای از زندان رجایی‌شهر گفت تا توقف اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، دست به اعتصاب غذا خواهد زد. باوجود آنکه وکیل میثمی، وضعیت جسمی موکل خود را بسیار سخت و خطرناک اعلام کرده، او همچنان حاضر به شکستن اعتصاب خود نشده است.