سوئد خواستار توقف اجرای حکم احمدرضا جلالی شد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی: اطلاعات مقامات سوئد «ناقص» است

احمدرضا جلالی به انتقال اطلاعات دانشمندان هسته‌ای به اسرائیل متهم شده است-DIRK WAEM / Belga / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به ابراز نگرانی وزیر خارجه سوئد درباره وضعیت احمدرضا جلالی، مدعی شد اطلاعات مقامات این کشور در مورد وضعیت جلالی «ناقص» است.

خطیب‌زاده مدعی شد: «قوه قضاییه جمهوری اسلامی مستقل است و هرگونه دخالت در صدور یا اجرای احکام قضایی مردود است».

آن لینده شب گذشته با انتشار توییتی از گفت‌و‌گو با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود در مخالفت با اجرای حکم اعدام جلالی خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شهروند ایرانی-سوئدی به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شده و اظهارات همسر او حاکی از احتمال اجرای حکم جلالی است.

لینده در توییتر نوشت که به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال اعدام جلالی با ظریف تماس گرفته تا مخالفت رسمی کشورش با اجرای این حکم را اعلام کند. عفو بین‌الملل نیز درباره احتمال اعدام احمدرضا جلالی هشدار داده است.

جلالی، متخصص فوریت‌های دارویی که پیش از این در استکهلم زندگی می‌کرد، چهار سال پیش به ایران سفر کرد و به اتهام «انتقال اطلاعات دو دانشمند هسته‌ای به موساد» بازداشت شد.

جلالی در حالی که در ایران زندانی بود، شهروندی سوئد را دریافت کرد و گفت به این دلیل مجازات می‌شود که پیشنهاد جاسوسی برای ایران را نپذیرفته است. صدا و سیما طبق روال معمول بخشی از اعترافات او را نیز پخش کرده است. اعترافاتی که به گفته جلالی تحت فشار گرفته شده است.

اما روز گذشته ویدا مهران‌نیا، همسر جلالی گفت که او برای اجرای حکم به انفرادی منتقل شده است.

این در حالی است که دادگاهی در سوئد بار دیگر قرار بازداشت حمید نوری، دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی و متهم به دست داشتن در اعدام‌های ۶۷ را برای یک ماه دیگر تمدید کرده است. او آبان‌ماه ۹۸ با شکایت کاوه موسوی، حقوقدان با حکم دادگاه سوئد بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در سوئد در زندان به سر می‌برد. 

جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در تلاش برای مبادله زندانیان دارد.

بیشتر از