اردوغان درخواست سوئد را برای پیوستن به ناتو به بازگرداندن «تروریست‌ها» مشروط کرد

اردوغان می‌گوید که افراد مرتبط با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و نیز حامیان فتح‌الله گولن در سوئد و فنلاند زندگی می‌کنند

اردوغان می‌گوید که ترکیه با پیوستن کشورهایی به ناتو که آنکارا را تحریم کرده‌اند، مخالف است-Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

رجب طیب اردوغان می‌گوید سوئد نباید انتظار داشته باشد که ترکیه با درخواست آن کشور برای پیوستن به ناتو موافقت کند‌، مگر آنکه «تروریست‌ها»‌ را به ترکیه تحویل دهد.

او همچنین گفت که هیئت‌های سوئد و فنلاند نباید برای متقاعد کردن آنکارا به حمایت از پیوستن آن‌ها به ناتو، به ترکیه سفر کنند.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، به‌تازگی فنلاند و سوئد رسما خواستار پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، شده‌اند.

آنکارا می‌گوید سوئد، و فنلاند نیز، میزبان افرادی هستند که با گروه‌هایی که از نظر ترکیه تروریستی محسوب می‌شوند، ارتباط دارند.

اردوغان گفته است که افراد مرتبط با «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ‌ک‌ک) و نیز حامیان فتح‌الله گولن، روحانی منتقد اردوغان، که آنکارا گفته است معمار کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه بوده است، در این کشورها زندگی می‌کنند.

اردوغان به قانون‌گذاران در مجلس ترکیه گفت:‌ «ما در حفاظت از مرزهای خود در مقابل سازمان‌های تروریستی حساسیت زیادی داریم.»

اردوغان گفت که کشورهای عضو ناتو هرگز از ترکیه در مبارزه علیه گروه‌های شبه‌نظامی کرد، محافظت نکرده‌اند؛ از جمله گروه کرد سوریه‌ای «یگان‌های مدافع خلق»، که آنکارا آن را نیز تروریستی تلقی می‌کند و می‌گوید روابط نزدیکی با «پ‌ک‌ک» دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌‌جمهوری ترکیه گفت: «گسترش ناتو تنها زمانی برای ما معنی دارد که متناسب با احترام به حساسیت‌های ما باشد.»

شبکه خبری رسمی ترکیه، پیش‌تر گفته بود که سوئد و فنلاند با درخواست آنکارا برای استرداد ۳۳ نفر، موافقت نکرده‌اند.

اردوغان گفت:‌ «شما تروریست‌ها را به ما نمی‌دهید، ولی از ما می‌خواهید با درخواست‌تان برای عضویت در ناتو موافقت کنیم؟ ناتو نهادی برای تامین امنیت است. بنابراین، ما با ناامن شدن این سازمان موافقت نمی‌کنیم.»

اردوغان همچنین کشورهای عضو ناتو را به حمایت از تروریست‌ها متهم کرده و گفته است که این کشورها به «یگان‌های مدافع خلق» اسلحه می‌دهند. این بزرگترین اختلاف میان آنکارا و واشنگتن، و نیز دیگر کشورهای غربی است.

در سال ۲۰۱۹، نهادهای بین‌المللی از طرح ترکیه برای ایجاد یک «منطقه امن» در شمال سوریه و اسکان یک میلیون سوری در بخش‌هایی از شمال آن کشور که ترکیه و متحدانش در سوریه از کنترل «یگان‌های مدافع خلق» خارج کرده بودند، حمایت کردند.

اردوغان همچنین گفت که ترکیه با پیوستن کشورهایی به ناتو که آنکارا را تحریم کرده‌اند، مخالف است. سوئد و فنلاند صادرات سلاح به ترکیه را، پس از حمله ترکیه علیه «یگان‌های مدافع خلق» سوریه در سال ۲۰۱۹، ممنوع کرده‌اند.

ناتو و ایالات متحده آمریکا ابراز اطمینان کرده‌اند که ترکیه به مخالفت خود ادامه نخواهد داد.

سخنگوی اردوغان پیش‌تر گفته بود که ترکیه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را کاملا رد نمی‌کند، اما خواستار مذاکره است.

بیشتر از جهان