سنگ ترکیه پیش پای فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که سوئد و فنلاند به رغم نگرانی‌های ترکیه قادر به پیوستن به ناتو خواهند بود

اردوغان: «ما به کشورهایی که ترکیه را برای پیوستن به سازمان امنیتی ناتو تحریم کردند، بله نخواهیم گفت.»-EVAN VUCCI / POOL / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مخالفت این کشور با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را تایید کرد و پیشنهاد کشورهای شمال اروپا برای اعزام هیئت‌هایی به آنکارا برای رسیدگی به این موضوع را رد کرد.

اردوغان روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به تصمیم سوئد در سال ۲۰۱۹ مبنی بر تعلیق فروش تسلیحات به ترکیه به دلیل عملیات نظامی این کشور در سوریه گفت: «ما به کشورهایی که ترکیه را تحریم کردند، برای پیوستن به سازمان امنیتی ناتو بله نخواهیم گفت.» 

ترکیه همچنین سوئد و فنلاند را به پناه دادن به «گروه‌های تروریستی» از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم کرد که در لیست سیاه آنکارا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

اردوغان گفت: «هیچ یک از کشورها موضع روشنی در برابر سازمان‌های تروریستی ندارند. چگونه می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم؟»

منابع وزارت دادگستری ترکیه روز دوشنبه به خبرگزاری دولتی آناتولی گفتند که سوئد و فنلاند در پنج سال گذشته به ۳۳ درخواست استرداد ترکیه پاسخ مثبت نداده‌اند.

این آژانس گزارش داد که آنکارا به دنبال افرادی است که یا به داشتن ارتباط با پ.ک.ک و گروه های متحد آن متهم شده‌اند یا به جنبش فتح‌الله گولن که دولت اردوغان آن‌ها را مسئول تلاش برای کودتا در سال ۲۰۱۶ می‌داند.

ترکیه، استکهلم را به علت نرمش در قبال پ‌.ک.‌ک سرزنش کرده است. گروهی که ترکیه می‌گوید از سال ۱۹۸۴ قیام مسلحانه علیه دولت آن‌ها به راه انداخته است.

وزارت خارجه سوئد اوایل روز دوشنبه اعلام کرد که نمایندگان ارشد سوئد و فنلاند قصد دارند برای گفت‌وگو و رسیدگی به اعتراض آنکارا به ترکیه سفر کنند.

اردوغان در واکنش به این اتفاق گفت: «آیا می‌آیند ما را متقاعد کنند؟ ما را ببخشید، اما آنها نباید اذیت شوند. ناتو در صورت پیوستن این دو کشور به آن، به محلی تبدیل خواهد شد که نمایندگان سازمان‌های تروریستی در آن متمرکز می‌شوند.»

تایید آنکارا برای اینکه فنلاند و سوئد بتوانند به ناتو بپیوندند ضروری است، زیرا پیشنهادات عضویت باید به اتفاق آرا توسط ۳۰ عضو این ائتلاف تایید شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفانی بابست، معاون پیشین معاون دبیرکل ناتو در امور دیپلماسی عمومی، به الجزیره گفت: «ترکیه در نهایت با اجماع موافقت خواهد کرد و از فنلاند و سوئد به عنوان اعضای جدید استقبال خواهد کرد.»

او گفت: «در این میان، آنها سعی خواهند کرد در مذاکرات چانه‌زنی کنند تا سودی را به دست آورند.»

ترکیه ممکن است به دنبال به دست آوردن تجهیزات نظامی از واشنگتن برای ارتقای ناوگان قدیمی F-16 خود و افزایش برخی حمایت‌های غرب برای تسکین اقتصاد آشفته خود باشد. استفانی بابست گفت که اشاره به پ.ک.ک با هدف جلب حمایت رای دهندگان ملی گرای اردوغان صورت گرفته است.

زمانی که دولت سوئد رسما تصمیم گرفت برای عضویت در ناتو درخواست دهد، ترکیه بلافاصله مخالفتش را ابراز کرد. ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر این کشور، روز دوشنبه به صورت رسمی درخواست سوئد برای پیوستن به ناتور را اعلام کرد. درست یک روز پس از آنکه سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند هم درخواست رسمی کشورش را ارائه کرد.

اندرسون در یک کنفرانس خبری گفت: «ما یک دوره را پشت سر می گذاریم و وارد دوره جدیدی می شویم.»

ترکیه هفته گذشته متحدان خود در ناتو را غافلگیر کرد و گفت که برنامه‌های آنها را مثبت نمی‌بیند.

در حاشیه نشست وزیران خارجه ناتو در برلین روز یکشنبه، آنکارا لحن آشتی‌جویانه‌تری اتخاذ کرد و خواسته‌های خود را مطرح کرد و گفت که از دو کشور می خواهد به حمایت از گروه‌هایی مانند پ.ک.ک پایان دهند و ممنوعیت فروش تسلیحات را لغو کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که سوئد و فنلاند علیرغم نگرانی‌های ترکیه قادر به پیوستن به ناتو خواهند بود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفت: «ما قادر خواهیم بود به نگرانی‌هایی که ترکیه ابراز کرده است رسیدگی کنیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه به نظر می‌رسید که از تهدیدهای تلافی جویانه علیه سوئد و فنلاند به دلیل اعلام برنامه‌هایشان برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا عقب نشینی کرد.

پوتین گفت: «روسیه مشکلی با فنلاند و سوئد ندارد و الحاق این دو کشور به ناتو تهدید مستقیم به شمار نمی‌رود.»

به نظر می‌رسد که این اظهارات نشان دهنده یک تغییر عمده در ادبیات پوتین باشد. پس از سال‌ها ادعا که گسترش ناتو به عنوان یک تهدید مستقیم برای امنیت روسیه، محسوب می‌شود و یکی از توجیه‌های مقامات روسی برای حمله به اوکراین با این بهانه این تغییر ادبیات پوتین جالب توجه است.

از سوی دیگر زلنسکی کماکان برای عضویت سریع و کامل اوکراین در اتحادیه اروپا در حال تلاش است. رئیس جمهوری اوکراین  گفت که او و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز سه شنبه در مورد وضعیت خط مقدم جنگ اوکراین با روسیه و همچنین احتمال افزایش فشار تحریم ها بر مسکو گفتگو کردند.

زلنسکی در توییتر خود نوشت: «گفت‌وگوهای سازنده‌ای با اولاف شولتز انجام دادیم. ما در مورد وضعیت خط مقدم، فشار بیشتر بر روسیه، افزایش تحریم‌ها و چشم‌انداز صلح بحث کردیم.»

او اضافه کرد که اوکراین روی کمک بیشتر آلمان برای مسیر کشورش به سمت عضویت کامل در اتحادیه اروپا حساب باز کرده است.

دفتر زلنسکی پیش از این اعلام کرده بود که او قصد دارد روز سه شنبه با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه صحبت کند.

بیشتر از جهان