وزیر کشور: مردم ما عمیقا به انقلاب، نظام و دولت اعتماد دارند

بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، نزدیک به ۷۲ میلیون نفر مشمول دریافت یارانه‌اند

وزیر کشور جمهوری اسلامی، مدعی شد هیچ اعتراضی به افزایش قیمت‌ها رخ نداده- قدس آنلاین

در حالی که اعتراض‌های مردمی علیه گرانی‌های اخیر افزایش یافته و ویدیوهای متعددی از تظاهرات علیه سیاست‌های اخیر دولت در فضای مجازی منتشر شده است، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، مدعی شد هیچ اعتراضی به افزایش قیمت‌ها رخ نداده و «مردم ما عمیقا به انقلاب، نظام و دولت اعتماد دارند».

او در گفت‌وگو با صداوسیما، ضمن تکرار دلایل دولت برای افزایش قیمت کالاهای اساسی و حذف ارز ترجیحی، گفت: «در غرب وقتی کالایی کم می‌شود، غارت انجام می‌شود؛ اما در کشور ما چنین مسئله‌ای نیست. حتی هجوم به فروشگاه‌ها نداشتیم. در یکی دو روز آینده نرخ‌ها به تعادل خواهد رسید.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که انتشار ویدیوهای متعدد از غارت فروشگاه‌ها موجی از ناامیدی و نگرانی را به دنبال داشته است؛ اما حالا وحیدی با انکار این موضوع، مدعی است که مردم هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

وحیدی در بخشی دیگر از سخنانش، به اخبار اعتراض‌ها هم واکنش نشان داد و آن را به سلطنت‌طلبان و سازمان مجاهدین خلق منتسب دانست.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در ادامه مدعی شد که دولت برای تامین کالا هیچ مشکلی ندارد و همه کالاها به حد کافی موجودند. این در حالی است که روز پنجشنبه وقتی مردم به فروشگاه‌های مراجعه کردند، قفسه‌ها برخی کالاها مانند روغن خالی بود. گفته می‌شود دلیل این امر، تلاش برای خرید این اقلام پیش از گران شدن بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، نزدیک به ۷۲ میلیون نفر و بر اساس اعلام وزیر اقتصاد، ۷۷ میلیون نفر از جمعیت ایران «یارانه معیشتی» دریافت می‌کنند؛ مبلغ یارانه حدود ۳۰ درصد از آنان، ۴۰۰ هزار تومان است و به ۶۰ درصد نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود. 

با در نظر گرفتن قیمت‌های جدید با یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌توان کمتر از یک کیلو روغن جامد خرید و مبلغ آن به اندازه خرید سه شانه تخم‌مرغ در ماه است. خانواده‌ها برای خرید سه کیلوگرم برنج ایرانی باید مبلغی هم روی یارانه ۳۰۰ هزار تومانی خود بگذارند.

طبق اعلام وزیر اقتصاد و دارایی، حدود ۱۰ درصد افراد جامعه جزو اقشار برخوردار محسوب می‌شوند و یارانه دریافت نخواهند کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت شکایت‌های مردمی نشانی سایتی را اعلام کرده است؛ اما کاربرانی که از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند، می‌گویند این سایت بیشتر اوقات در دسترس نیست. بسیاری از آنان به حذف نامشان از لیست یارانه‌بگیران اعتراض دارند و تاکید می‌کنند که جزو اقشار برخوردار نیستند.