یارانه شیر، تخم مرغ، روغن و مرغ هم حذف می‌شود

سقف حمایت‌های دولت از مردم در صورت حذف یارانه کالاهای اساسی مشخص نیست

موضوع حذف یارانه نان به یکی از مهمترین چالش‌های مدیریتی، محور تازه اعتراض‌ها و اختلاف در ایران تبدیل شده است ـ ایرنا

دولت ابراهیم رئیسی می‌خواهد یارانه نان سنتی و چهار کالای اساسی دیگر را در قالب «کالابرگ الکترونیک» به خود مردم بدهد، اما تاکنون نمی‌داند با چه روشی و چه مقدار پول این طرح را به اجرا بگذارد.

موضوع حذف یارانه نان فانتزی و بعد نان سنتی و چهار قلم کالای اساسی دیگر در حال حاضر به یکی از مهمترین چالش‌های مدیریتی، محور تازه اعتراض‌ها و اختلاف نهاد‌های قانون‌گذار و اجرایی در ایران تبدیل شده است.

دولت و مجلس بر سر شیوه حذف یارانه‌ها اختلاف دارند، نمی‌دانند چه مقدار یارانه قرار است به مردم بدهند، به چه شکلی این یارانه‌ها را بدهند (نقدی یا کالابرگی) و درباره عواقب اجرای چنین سیاستی هم اشتراک نظر ندارند.

تمام تصمیم‌ها و آمار و ارقامی که در روز‌های اخیر و احتمالا روز‌های آینده اعلام می‌شود هم تا زمان ابلاغ شیوه‌نامه‌ رسمی، مشخص نمی‌کند این طرح قرار است چه بلایی بر سر سبد معیشتی مردم ایران بیاورد.

دولت اجرای آزمایشی این طرح را از استان زنجان آغاز کرده است. در این استان حدود هزار و ۵۰۰ نانوایی مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوانی هستند که قرار است نان را با استفاده از کارت‌های بانکی متعارف «بدون تغییر قیمت» در اختیار شهروندان قرار داده و تفاوت قیمت نان را از «کالابرگی» که برای هر مشتری اختصاص یافته برداشت کنند.

در صورتی که این طرح با موفقیت همراه شود، یارانه پنج کالای اساسی نان، شیر، تخم مرغ، روغن و مرغ حذف و براساس الگوی مصرف به مردم «کالابرگ الکترونیک» داده می‌شود، اما تا پیش از اجرای کامل این طرح قرار است یارانه دو ماه به صورت نقدی به مردم داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این طرح آن‌طور که محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس گفته است قرار بود ابتدا با اختصاص «کالابرگ الکترونیکی» به اجرا گذاشته شود که «بی‌توجهی به قانون مجلس»، منجر به شکل‌گیری موج تازه گرانی‌ها و ناراحتی مردم شد.

ابراهیم رئیسی هم در واکنش به این انتقاد قالیباف وعده داده است که «تا آماده شدن کالابرگ الکترونیک، مردم کمک معیشتی می‌گیرند»، اما به میزان این کمک اشاره‌ای نکرده است.

علاوم بر مشخص نبودن میزان کمک‌های معیشتی، معلوم نیست در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها برای اجرای طرح «کالابرگ الکترونیک»، به هر نفر چه میزان پول پرداخت خواهد شد.

احسان ارکانی، نماینده نیشابور در مجلس گفته است که شنیده قرار است برای هر فرد در هر روز معادل ۶.۷ واحد سنگک در نظر گرفته شود.

محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم این میزان سهمیه را ۲۵۰ گرم نان در روز برای هر فرد اعلام کرده است.

مقام‌های دولتی تاکنون درباره این آمار و ارقام و اعداد اظهار‌نظر روشنی نکرده‌اند.

تکلیف قیمت شیر، تخم مرغ، روغن و مرغ هم پس از حذف یارانه‌ آنها مشخص نیست و مقام‌های دولتی در این‌باره توضیحات روشنی ارائه نکرده‌اند.

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی یارانه نقدی پرداختی به مردم در ازای حذف یارانه پنج قلم کالای اساسی نان، شیر، تخم مرغ، روغن و مرغ را ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود که بعد توضیح داد این رقم هنوز نهایی نشده است.

براساس آمار در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به کالاهای اساسی یارانه پرداخت می‌‌شود که دولت رئیسی مدعی است بخشی از این مبلغ را پس آزادسازی قیمت کالاهای اساسی ابتدا به صورت نقد و سپس در قالب «کالابرگ» به آنها خواهد داد.

بیشتر از اقتصاد