اردوغان می‌گوید ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو مخالف است

ترکیه از سوئد و دیگر کشورهای غربی به دلیل روابط با سازمان‌هایی که از نظر آنکارا تروریستی‌اند، انتقاد کرده است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، می‌گوید که این کشور عضو ناتو از طرح سوئد و فنلاند برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی حمایت نمی‌کند. اردوغان ‌گفت که این دو کشور شمال اروپا «میزبان بسیاری از سازمان‌های تروریستی»‌اند.

ترکیه در موضع رسمی خود از گسترش ناتو حمایت کرد اما با توجه به نیاز سوئد و فنلاند به اتفاق آرای اعضای ناتو، مخالفت آنکارا با پیوستن آن‌ها می‌تواند در راه عضویت این دو کشور در پیمان آتلانتیک شمالی مشکل ایجاد کند.

ترکیه بارها از سوئد و دیگر کشورهای غربی به دلیل نحوه روابطشان با سازمان‌هایی که از نظر آنکارا تروریستی قلمداد می‌شوند، انتقاد کرده است؛ از جمله گروه‌های شبه‌نظامی کرد پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) و ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) و همچنین حامیان فتح‌الله گولن، روحانی مخالف اردوغان که در آمریکا به سر می‌برد.

تقاضای فنلاند برای عضویت در ناتو روز پنجشنبه اعلام شد و پیش‌بینی می‌شود که پیروی سوئد در این مسیر، مسئله گسترش پیمان نظامی ناتو را که دلیل اصلی حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین به شمار می‌رفت، بار دیگر در کانون توجهات قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان روز جمعه (۱۳ مه) در استانبول به خبرنگاران گفت: «ما تحولات درباره فنلاند و سوئد را دنبال می‌کنیم اما دیدگاه مثبتی نداریم.»

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «ما نمی‌خواهیم اشتباه‌های مشابه را تکرار کنیم. کشورهای اسکاندیناوی میزبان گروه‌های تروریستی‌اند.»

اردوغان بدون آنکه جزئیات بیشتری درباره گروه‌های مدنظر خود بیان کند، گفت:‌ «آنان حتی در برخی کشورها به عضویت در مجالس درآمده‌اند و برای ما امکان حمایت از آن نیست.»

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند، در واکنش، خواستار صبر و  رویکرد گام‌به‌گام در مقابل مقاومت ترکیه شد. او همچنین گفت که قرار است روز شنبه با همتای ترکیه‌ای خود در برلین ملاقات کند.

سوئد نیز ابراز اطمینان کرد که اگر برای عضویت در ناتو درخواست بدهد، خواهد توانست حمایت اکثریتی را به دست آورد.

ینس استولنبرگ، دبیر کل ناتو، گفت که از فنلاند «به‌گرمی استقبال»‌ خواهد شد و وعده داد که روند پذیرش آن آرام و تحت حمایت واشنگتن خواهد بود.

سوئد و فنلاند در حال حاضر نزدیکترین شرکای ناتو به شمار می‌روند و در بسیاری از جلسات آن شرکت می‌کنند و ناتو به طور مرتب آنان را در جریان وضعیت اوکراین قرار می‌دهد. این کشورها در مانورهای نظامی ناتو نیز مشارکت می‌کنند و بیشتر تجهیزات نظامی‌ آن‌ها با متحدان ناتو مشترک است.

مسکو روز پنجشنبه اعلام تقاضای عضویت فنلاند را خصمانه توصیف و تهدید کرد که آن را تلافی‌ می‌کند.

ترکیه از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد و پهپادهای نظامی خود را به اوکراین فرستاد. این کشور برای برقراری مذاکرات صلح میان دو طرف هم تلاش کرد، اما از تحریم‌های غرب علیه مسکو حمایت نکرد و همچنان به دنبال حفظ روابط تجاری خود با روسیه در بخش انرژی و گردشگری است.