فنلاند و سوئد به ناتو می‌پیوندند

فنلاند و سوئد هر دو از سال ۱۹۹۰ میلادی با ناتو همکاری داشتند اما هرگز عضو این سازمان نبودند

یک مقام ارشد آمریکایی پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را نتیجه اشتباه استراتژیک پوتین دانست _ REUTERS/Pascal Rossignol

فنلاند و سوئد از تصمیم خود برای پیوستن به ناتو در تابستان سال جاری میلادی خبر دادند. پیش از این ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اعلام کرده بود که از درخواست پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند به این ائتلاف، استقبال می‌کنند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی، پیوستن این دو کشور به ناتو را نتیجه اشتباه بزرگ استراتژیک پوتین عنوان کرد.

موضوع عضویت دو کشور منطقه اسکاندیناوی در ناتو، هفته گذشته در جریان گفت‌وگوهای میان وزرای خارجه این ائتلاف با حضور مقام‌های سوئد و نروژ مورد بررسی قرار گرفته است. آن‌طور که رویترز نوشت، انتظار می‌رود که فنلاند در ماه ژوئن سال جاری و پس از آن سوئد درخواست خود برای پیوستن به ناتو را ارایه کنند.

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند با اشاره به اینکه روسیه آن همسایه‌ای که تصور می‌کردیم نیست، گفت: «زمان آن رسیده است که فنلاند درباره موضع خود نسبت به ناتو تجدیدنظر کند. فنلاند در این باره محتاطانه و با دقت اما سریع تصمیم‌گیری خواهد کرد».

سوئد هم حالا در حال بازنگری در سیاست امنیتی خود بوده تا فرآیند‌های مورد نیاز را تا پایان ماه آینده میلادی به اتمام رساند. پیش از این، ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد گفته بود که این کشور گزینه عضویت در ناتو را به هیچ‌وجه رد نمی‌کند.

موضوع پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو در حالی مطرح شده که پیش از این مسکو به این دو کشور در خصوص پیوستن به ناتو هشدار داده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، منجر به عواقب نظامی و سیاسی جدی از سوی روسیه شده و مسکو نسبت به این مسئله واکنش نشان خواهد داد.

در همان زمان، پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند نیز نسبت به این اظهارات مقامات روسیه واکنش نشان داد و عنوان کرد: «ما قبلا این تهدیدها را شنیده‌ایم». رئیس جمهوری فنلاند هم اظهارات هاویستو را تایید کرد و گفته بود؛ نمی‌داند که آیا بیانیه روسیه به این معنا است که مسکو فنلاند را از نظر نظامی تهدید می‌کند یا خیر.

در همان زمان، سوئد نیز به تهدیدهای مسکو واکنش نشان داد. نخست‌وزیر این کشور عنوان کرد که سوئد کشوری است که برای خودش و به طور مستقل خط‌ مشی سیاست‌های امنیتی خود را تعیین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فنلاند و سوئد هر دو از سال ۱۹۹۰ میلادی با ناتو همکاری داشتند اما هرگز عضو این سازمان نبودند. حالا در صورت پیوستن این دو کشور، تعداد اعضای این ائتلاف از ۳۰ به ۳۲ عضو افزایش می‌یابد.

این اقدام را می‌توان واکنشی به حمله پوتین به اوکراین عنوان کرد که به تقویت ائتلاف غرب می‌انجامد. این همان موضوعی است که تایمز به نقل از یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا به آن اشاره کرده و نوشته است: «اگر به افکار عمومی در فنلاند و سوئد نگاه کنید و چگونگی تغییر دیدگاه‌های آنها در طول هفته‌های اخیر را ببینید، نمونه دیگری از شکست روسیه را مشاهده خواهید کرد».

مدتی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، تلویزیون دولتی سوئد یک نظرسنجی در مورد پیوستن کشورشان به ناتو برگزار کرد که طبق آن بیش از ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان موافق، ۳۵ درصد مخالف بودند. ۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز رای ممتنع دادند.

سازمان ناتو در سال ۱۹۴۹ با هدف دفاع جمعی پایه‌گذاری شد که برمبنای آن کشورهای عضو توافق کرده‌اند که حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کرده و با آن به مقابله برخیزند.

بیشتر از جهان