فنلاند در نظر دارد «بی‌درنگ» برای عضویت در ناتو درخواست بدهد

رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که عضویت در ناتو امنیت فنلاند را تقویت خواهد کرد 

رهبران فنلاند معتقدند که عضویت این کشور در ناتو کلیت این ائتلاف دفاعی را نیز تقویت خواهد کرد- REUTERS

رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر فنلاند گفتند که این کشور باید بی‌درنگ برای عضویت در ناتو درخواست کند.

رهبران این کشور روز پنجشنبه [۱۲ ماه مه/ ۲۲ اردیبهشت] در سخنانی گفتند که با اقدام برای درخواست عضویت در ناتو که راه را برای گسترش این ائتلاف در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین هموار ‌می‌کند، موافق‌اند.

اعلان سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری، و سانا مارین، نخست‌وزیر، به این معنی است که فنلاند عملا به دنبال عضویت در ناتو خواهد بود، اگرچه تا آغاز روند درخواست، چند مرحله باقی مانده است.

انتظار می‌رود سوئد، کشور همسایه [فنلاند]، هم در روزهای آینده درباره پیوستن به ناتو تصمیم‌گیری کند و پیش‌بینی می‌شود همان کاری را بکند که فنلاند در نظر دارد انجام دهد.

نینیستو و مارین در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «اکنون که زمان تصمیم‌گیری نزدیک است، ما نظر مشترک خود را به جناح‌ها و احزاب مجلس اعلام می‌کنیم. عضویت در ناتو امنیت فنلاند را تقویت خواهد کرد.»

آن‌ها گفتند: «عضویت فنلاند در ناتو کلیت این ائتلاف دفاعی را تقویت خواهد کرد.»

«فنلاند باید بی‌درنگ برای عضویت در ناتو درخواست دهد. امیدواریم اقدام‌های ملی که هنوز برای اتخاذ این تصمیم لازم است، طی چند روز آینده به‌سرعت صورت گیرد.»

فنلاند که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، از زمانی که کرملین در سال ۲۰۱۴ کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد، همکاری‌اش با ناتو را به‌تدریج افزایش داد.

اما تا قبل از حمله روسیه به اوکراین، این کشور شمال اروپا برای حفظ روابط دوستانه با همسایه شرقی‌اش، از پیوستن به ناتو خودداری کرده بود.

نینیستو پس از امضای پیمان نظامی جدید با بریتانیا در جریان سفر بوریس جانسون، گفت که پیوستن به این ائتلاف نظامی را «بازی مجموع صفر» نمی‌داند.

رئیس‌جمهوری فنلاند گفت: «پیوستن به ناتو علیه کسی نیست.» داونیگ استریت [دفتر نخست‌وزیری بریتانیا] پس از این دیدار اعلام کرد هر دو رهبر توافق داشتند که «حمله پوتین چشم‌انداز امنیت اروپا را تغییر قابل‌ملاحظه‌ای داده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، روز پنجشنبه پس از اینکه فنلاند اعلام کرد «بی‌درنگ» برای عضویت در این ائتلاف نظامی درخواست خواهد داد، گفت که دانمارک برای تسریع روند پذیرش فنلاند در ناتو تلاش خواهد کرد.

فردریکسن در توییتر نوشت: «یقینا دانمارک به‌گرمی از فنلاند در ناتو استقبال خواهد کرد. (این) موجب تقویت ناتو و امنیت مشترک ما خواهد شد. دانمارک تمام تلاشش را برای تسریع فرایند پذیرش پس از درخواست رسمی انجام خواهد داد.»

با وجود این، برخی کشورهای عضو ناتو اشاره کرده‌اند که از ایده پیوستن فنلاند و سوئد چندان استقبال نمی‌کنند، و کرواسی اعلام کرده است سعی می‌کند این درخواست را وتو کند.

حمایت مردم فنلاند از پیوستن به ناتو در ماه‌های اخیر به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است؛ به‌ طوری که آخرین نظرسنجی شبکه تلویزیونی عمومی «اوله» (YLE) نشان می‌دهد ۷۶درصد فنلاندی‌ها موافق آن و فقط ۱۲ درصد مخالف آن‌اند. این در حالی است که سال‌های قبل از جنگ در اوکراین، حمایت از عضویت در حدود ۲۵ درصد باقی مانده بود.

تا مدتی مدید، فقدان تعهد نظامی روش باب‌ طبع بسیاری از فنلاندی‌ها برای دور ماندن از درگیری‌ها بود؛ اما حمله روسیه به کشور مستقل اوکراین باعث شد از نظر شمار فزاینده‌ای از آن‌ها روابط دوستانه با روسیه عبارتی توخالی جلوه کند.

انتظار می‌رود سوسیال دموکرات‌های حاکم سوئد یکشنبه تصمیم بگیرند که آیا چندین دهه مخالفت با عضویت در ناتو را لغو کنند یا خیر؛ اقدامی که تقریبا به طور قطع به درخواست سوئد برای پیوستن به این ائتلاف ۳۰ کشوری منجر خواهد شد.

روسیه بارها به هر دو کشور درباره پیوستن به این ائتلاف هشدار داده است.

به‌تازگی در ۱۲ مارس، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که اگر چنین کنند، «عواقب جدی نظامی و سیاسی خواهد داشت».

مسکو به ناتو هشدار داد که اگر سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی بپیوندند، روسیه چاره‌ای جز تقویت قابلیت‌های دفاعی خود ندارد و تهدید کرد در بالتیک جنگ‌افزارهای هسته‌ای مستقر خواهد کرد.

© The Independent