آمریکا و شرکای منطقه‌ای استفاده از قایق‌های بدون سرنشین را توسعه می‌دهند

آمریکا برای بهبود توانمندی‌های امنیتی خود، به دنبال افزایش استفاده از قایق‌های بدون سرنشین با شرکای خود در منطقه است

سال جاری آمریکا با همکاری چندین کشور از جمله عربستان سعودی یک عملیات دریایی بزرگ در آب‌های منطقه برگزار خواهد کرد _ AFP/US NAVY

نیروی دریایی ایالات متحده به دنبال آن است که با همکاری متحدان خود، استفاده از قایق‌های بدون سرنشین با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی را در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس افزایش دهد.

نیروی دریایی آمریکا تمرکز اصلی عملیات دریایی خود در خلیج‌فارس را بر تقویت مشارکت با متحدان خود از طریق سامانه‌های نظامی نوآورانه معطوف کرده است. این موضوعی است که برد کوپر، فرمانده ستاد مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده در گفت‌وگو با عرب‌نیوز عنوان کرد و گفت: «نیروی دریایی ایالات متحده همکاری خود را با بسیاری از کشورها به‌ویژه در منطقه خاورمیانه گسترش داده که توسعه همکاری با مصر در سال گذشته، جدیدترین آن است.»

تشکیل گروهی چند ملیتی از نیروهای دریایی کشورهای مختلف برای ارتقای امنیت در دریای سرخ، باب‌ المندب و خلیج عدن، ازجمله اقدام‌هایی است که با حضور نیروی دریایی آمریکا انجام شد.

کوپر تمرکز آمریکا و متحدان منطقه‌ای خود را گسترش استفاده از هوش مصنوعی و قایق‌های بدون سرنشین عنوان کرد و افزود: «نیروی دریایی آمریکا برای بهبود توانمندی‌های امنیتی خود، به دنبال ادغام سامانه‌های جدید و بدون سرنشین در ناوگان دریایی با همکاری شرکای خود است.»

سال گذشته نیروی دریایی آمریکا قایق‌های بدون سرنشین را در بحرین و اردن مستقر کرد. در همان سال آمریکا و بحرین یک رزمایش دریایی مشترک در آب‌های خلیج‌فارس برگزار کردند. در این رزمایش، نیروی دریایی آمریکا برای نخستین بار در خاورمیانه از کشتی‌های روی سطح که ناوهای بدون سرنشین‌اند استفاده کرد. در این رزمایش از دو ناو بدون سرنشین استفاده شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی دریایی آمریکا و نیروی دریایی برخی کشورهای منطقه‌‌ای و فرامنطقه‌ای با تشکیل یک ائتلاف دریایی در قالب نیروی ضربت ۵۹ برای مقابله با تهدیدها در خاورمیانه به‌خصوص خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بهره می‌برند. این نیرو متشکل از پرنده‌ها، شناورها و زیردریایی‌های هدایت از راه دور برای مقابله با اقدام‌های ایذایی و خرابکاری‌ها تشکیل شده است. مقابله با تهدید‌های نیروهای قدس سپاه در آب‌های منطقه نیز یکی از اهداف این گروه تعریف شده است.

فرمانده ستاد مرکزی نیروی دریایی آمریکا به عرب‌نیوز گفت: «معتقدم در آستانه یک انقلاب فناوری بدون سرنشین قرار داریم و این امر مستلزم همکاری نزدیک‌تر نیروی دریایی آمریکا با شرکای خود در منطقه است.» در سال‌های اخیر، نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا طیف گسترده‌ای از شناورهای بی‌سرنشین را مورد آزمایش قرار داد که این شناورها در آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا، در حال توسعه‌‌اند.

عربستان سعودی ازجمله شرکای راهبردی نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه است که همکاری نزدیکی در این حوزه با آمریکا دارد. کوپر در این زمینه توضیح داد: «طی سال‌های مختلف، سعودی‌ها چندین گروه ضربت در نیروهای دریایی ترکیبی را فرماندهی کردند. در سال جاری نیز به رهبری عربستان سعودی یک عملیات دریایی بزرگ در آب‌های منطقه برگزار خواهد شد.»

بیشتر از جهان