بیل گیتس: بابت ایجاد رنج برای همسر و خانواده‌ام متاسفم

بیل گیتس با حضور در یک برنامه تلویزیونی، درباره کتاب جدیدش، ایده پیشگیری از وقوع همه‌گیری بعدی و همچنین زندگی شخصی‌اش توضیحاتی داد

بیل گیتس، بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت و کسی که سخنرانی‌ سال ۲۰۱۵ او در برنامه «تد تاک» درباره وقوع یک همه‌گیری جهانی، چند سال بعد درست از آب درآمد، کتاب جدیدی با عنوان «چطور از همه‌گیری بعدی پیشگیری کنیم» منتشر کرد.

او با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، درباره کتاب جدیدش توضیحاتی داد و در پاسخ به سوال مجری برنامه «امروز» (Today) درباره اینکه چرا احساس کرده که حالا زمان انتشار چنین کتابی است، گفت: «من نمی‌خواستم صبر کنم که زمان بگذرد و فراموش کنیم که چه تجربه هولناکی داشته‌ایم. ما مرگ ده‌ها میلیون نفر و از دست دادن صدها میلیون دلار را شاهد بودیم. اقتصاد جهانی و روند آموزش به خطر افتاد و با مشکلات مربوط به سلامت روان مواجه بودیم. همه این‌ها در حالی است که می‌توانیم مطمئن باشیم با چند اقدام، دیگر چنین وضعیتی روبه‌رونخواهیم شد.»

گیتس درباره ایده‌ خود در این کتاب، به لزوم الگوبرداری از عملکرد آتش‌نشان‌ها برای مقابله با همه‌گیری‌های جهانی اشاره کرد و توضیح داد:‌ «ما به گروهی نیاز داریم که بتواند همه‌گیری بعدی را شناسایی کند و برای پاسخ فوری به آن آماده باشد. در سازمان آتش‌نشانی، همه در بخش‌‌های مختلف آموزش دیده‌اند و آماده‌اند که به صورت هدفمند و با سرعت، به ماموریت اعزام شوند. فقط در آمریکا بیش از سه هزار آتش‌نشان تمام‌وقت آماده واکنش نشان دادن به سوانح احتمالی‌اند. این به آن دلیل است که می‌دانیم اگر خانه‌ای آتش بگیرد، می‌تواند کل جامعه را تحت‌تاثیر قرار دهد. وقوع همه‌گیری از آتش گرفتن خانه عواقب بیشتری دارد؛ پس حتما لازم داریم که همیشه افراد آموزش‌دیده‌ای برای مقابله با آن آماده باشند. به نظر من وقتش رسیده است که در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.»

این کارآفرین و سرمایه‌دار مشهور افزود: «ما در مقابل این همه‌گیری خوش‌شانس بودیم؛ ممکن بود ویروسی بسیار خطرناک‌تر و مرگبارتری در کار باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد: «با این حال مشکلی که پیش آمد، این بود که مقابله با این ویروس سیاسی شد و نتوانستیم صدای دو طرف موافق و مخالف ماسک زدن، قرنطینه و واکسن را به‌خوبی منعکس کنیم. به نظر من، همه برای کادر درمان احترام قائل‌اند و می‌دانند که واکسن‌ها تاکنون توانسته‌اند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد. با این حال، به دلیل نبود فضای گفت‌وگوی مناسب، به طرز عجیبی نوعی توهم توطئه به وجود آمد و باعث شد عده‌ای در مقابل واکسیناسیون کرونا مقاومت کنند.»

گیتس با اشاره به انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی گفت: «خیلی عجیب و وحشتناک است که به واکسیناسیون آن همه حمله شد. حتی من هم وقتی از واکسیناسیون برای نجات جان انسان‌ها حمایت کردم، هدف این اتهام قرار گرفتم که از این موضوع منفعت مالی دارم.»

او در پاسخ به این سوال که «ایلان ماسک با خریدن توییتر اعلام کرد می‌خواهد آزادی بیان را افزایش بدهد؛ چطور می‌توان در کنار آزادی بیان، انتشار اطلاعات نادرست را مدیریت کرد؟» گفت: «گسترش قلمرو دیجیتالی باعث شد که بسیاری از ایده‌های نادرست با سرعت زیادی گسترش پیدا کنند و لازم است راهی پیدا کنیم که مردم بتوانند مطالب درست و غلط را از هم تشخیص دهند. ایلان ماسک خودش می‌داند چه کار باید بکند. من دقیقا نمی‌دانم چه در نظر دارد. کاری که ایلان در تسلا و برای کمک به مقابله با تغییرات اقلیمی انجام داد یا فعالیتش در اسپیس‌اکس فوق‌العاده است؛ حالا باید ببینم در زمینه فضای مجازی هم می‌تواند تغییرات چشمگیری ایجاد کند یا نه.»

بیل گیتس که یک سال پرآشوب را در زندگی شخصی‌اش پشت سر گذاشته است، در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به سوال‌هایی درباره زندگی شخصی خود و جدایی از همسرش، ملیندا فرنچ، پاسخ داد. بیل و ملیندا سال ۱۹۹۴ با یکدیگر ازدواج کردند و سه فرزند دارند اما در مه ۲۰۲۱، پس از ۲۷ سال زندگی مشترک، از یکدیگر جدا شدند.

بیل گیتس درباره این جدایی گفت: «به هر حال طلاق اتفاق تلخی است. جدایی‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند اما در هر صورت یک تغییر اساسی در زندگی است. ما در طول ازدواجمان لحظه‌هایی بسیار دلنشین و تجربیات کاری مشترکی داشتیم. من و ملیندا کنار همدیگر رشد کردیم و بزرگ شدیم.»

او درباره این جدایی توضیح داد: «این اتفاق باعث شد سال بسیار سختی داشته باشیم؛ اما خوشحالم که حالا همه‌ آن را پشت سر گذاشته‌ایم. دختر بزرگم ازدواج کرد و من و ملیندا همکاری مشترکمان را ادامه می‌دهیم.»

گیتس در پاسخ به اینکه آیا رفتارهای خیانت‌آمیز او باعث این جدایی شد، توضیح داد: «من قطعا اشتباه بزرگی مرتکب شدم و مسئولیتش را می‌پذیرم. فکر نمی‌کنم الان حرف زدن درباره این موضوع موثر باشد. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که باعث رنج همسر و خانواده‌ام شدم و بابت آن احساس بدی دارم و بسیار متاسفم.»

او همچنین درباره ارتباطش با جفری اپستین توضیحاتی داد. جفری اپستین یک سرمایه‌دار سرشناس آمریکایی بود که به اتهام دلالی سکس و سوءاستفاده جنسی از دختران نابالغ در دادگاه مجرم شناخته شد.

گیتس با تایید اشتباهش در ارتباط با او، گفت: «این اشتباه من بود که چندین بار با او قرار ملاقات گذاشتم. آن زمان ایده جمع‌آوری منابع مالی برای سلامت جهانی در سرم بود و از اینکه او چه کارهای وحشتناکی انجام داده است، تصوری نداشتم. به مرور زمان بیشتر متوجه شدم و راستش را بخواهید این یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های من بود. توصیه ملیندا در این رابطه درست بود و باید زودتر به حرفش گوش می‌کردم.»

بیشتر از جهان