در آستانه برگزاری رژه روز پیروزی، تابلوهای اطراف ماریوپل به روسی تغییر کرد

یک گروه جدایی‌طلب عکس‌هایی از کارگران شهرداری با جلیقه‌های نارنجی شبرنگ‌ در حال تعویض تابلوها منتشر کرد

«تابلوهای جدید راهنمایی و رانندگی» در بیرون این بندر که کانون برخی از مهیب‌ترین بمباران‌های روس‌ها بوده، نصب شده است- AFP

عکس‌هایی از جدایی‌طلبان طرفدار مسکو منتشر شده است که آنان را در اطراف شهر تحت محاصره‌ ماریوپل و در حال کندن تابلوهای راهنمایی و رانندگی که با حروف اوکراینی و لاتین بود و جایگزین کردن تابلوهای روسی نشان می‌دهد.

در بیانیه‌ جمهوری خلق دونتسک که روز پنجشنبه منتشر شد، آمده است «تابلوهای جدید راهنمایی‌و رانندگی» در بیرون این بندر واقع در جنوب شرق کشور که کانون برخی از مهیب‌ترین بمباران‌های روس‌ها بوده، نصب شده است.

در این بیانیه‌ هم‌چنین آمده است «تغییر تابلوی خیابان‌ها در سراسر قلمرو آزادشده ادامه خواهد داشت.»

این گروه جدایی‌طلب عکس‌هایی از کارگران شهرداری با جلیقه‌های نارنجی شبرنگ‌ در حال تعویض تابلوها منتشر کرد.

این خبر پس از آن منتشر شد که روز شنبه [۱۷ اردیبهشت] نیروهای اوکراینی خود را برای مقابله با حمله‌های بیشتر نیروهای روس در کارخانه فولاد آزووستال آماده می‌کردند. روس‌ها قصد داشتند این شهر را به‌موقع برای برگزاری جشن‌های روز پیروزی تصرف کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روز[نهم ماه مه/ ۱۹ اردیبهشت] که در تقویم روسیه تعطیل است، یادبود تسلیم آلمان نازی در سال ۱۹۴۵ و پایان جنگ دوم جهانی است. روس‌ها معمولا این روز را با نمایش قدرت نظامی، آتش‌بازی و رژه ارتش جشن می‌گیرند.

کشته شدن ۶۰ نفر در حمله به مدرسه‌ای در شرق اوکراین 

همزمان گزارش شده که در حمله هوایی روز شنبه روسیه به مدرسه‌ای که غیرنظامیان در آن پناه گرفته بودند، ده‌ها نفر زیر آوار مدفون و کشته شدند.

سرهی هایدای، فرماندار منطقه لوهانسک اعلام کرد که حداقل ۶۰ نفر در آوارهای مدرسه سوخته شده ناپدید شدند که پیش‌بینی می‌شود این افراد کشته شده‌ باشند.

رویترز به نقل از فرماندار لوهانسک نوشت که مجموعا ۹۰ غیرنظامی در این مدرسه پناه گرفته بودند که تنها حدود ۳۰ نفر از آنها از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

گفته شده آتش‌سوزی ناشی از بمباران این مدرسه پس از حدود چهار ساعت خاموش شد و پس از آن تلاش برای پاکسازی آوار آغاز شد.

یه‌ون ینین، معاون اول وزیر کشور اوکراین، گفت: «این روزهای نمادین برای متجاوزان روس مانند رنگ قرمز برای گاو نر است. در حالی‌ که کل جهان متمدن قربانیان جنگ‌های وحشتناک این روزها را از یاد نبرده‌اند، فدراسیون روسیه می‌خواهد رژه برگزار کند و برای جشن و پایکوبی بر اجساد ماریوپلی‌ها آماده ‌شود.»

این کارخانه فولاد آخرین بخش این شهر است که هنوز در اختیار جنگجویان اوکراینی است. تعداد زیادی غیرنظامی هفته‌ها است که در کنار این جنگجویان با ذخایر کم غذا، آب و دارو در این کارخانه گرفتار شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدیویی خود که جمعه (۱۶ اردیبهشت) در انتهای شب منتشر شد، گفت اوکراین در حال تلاش سیاسی برای نجات مدافعانی است که در کارخانه فولاد گیر افتاده‌اند. معلوم نیست چند رزمنده اوکراینی در آنجا مانده‌اند.

او گفت: «میانجی‌ها و کشورهای پرنفوذی در این مذاکرات حضور دارند» اما جزئیات بیشتری را اعلام نکرد.

آخر هفته گذشته روند خارج کردن برخی از صدها غیرنظامی که در شبکه‌ای از تونل‌ها و مخفیگاه‌های زیرزمینی این کارخانه پناه گرفته بودند با میانجی‌گری سازمان ملل آغاز شد، اما شروع دوباره جنگ در میانه هفته موجب توقف این روند شد.

ایرینا ورشوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت جمعه بعدازظهر، ۵۰ زن، کودک و فرد مسن از آنجا خارج شدند و افزود روز شنبه این عملیات را از سر خواهند گرفت.

او گفت روسیه در این جریان بارها با نقض آتش‌بس، روند تخلیه را بسیار کند کرده است.

روسیه تعداد افراد خارج‌شده را تایید کرد و گفت: «این عملیات بشردوستانه در کارخانه آزوفستال از روز ۷ مه (شنبه ۱۷ اردیبهشت) ادامه خواهد یافت.»

ایندیپندنت سابقه پرافتخاری در راه‌اندازی کارزارهای حمایت از حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار دارد و در جنگ سال ۲۰۱۵ سوریه نیز کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» را برای نخستین بار به راه انداختیم. اکنون آن کارزار را احیا کرده‌ایم و پس از بالا گرفتن بحران اوکراین این طومار را به راه انداخته و از دولت می‌خواهیم تا در تضمین کمک‌رسانی‌ها بیش‌تر و سریع‌تر اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» روی این نشانی کلیک کنید. برای امضای طومار نیز روی این نشانی کلیک کنید. اگر به کمک مالی تمایل دارید، لطفا روی این نشانی کلیک کنید تا وارد صفحه گوفاندمی ما شوید.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان