همزمان با سفر نانسی پلوسی به کی‌یف، عملیات تخلیه ماریوپل ادامه دارد

روسیه می‌گوید انبار مهمات اروپایی و آمریکایی را در بندر اودسا هدف قرار داده است

بندر ماریوپل اوکراین، آخرین سنگر دفاع نیروهای این کشور علیه اشغال روسیه، زیر ضرب موشک‌های روسیه تا حد وسیعی نابود شده است و تلاش برای تخلیه شهروندان از آن جریان دارد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که در همکاری با سازمان ملل این کار را انجام می‌دهد، با صدور بیانیه‌ای گفت که هیات امدادی صبح شنبه، ۳۰ آوریل، به وقت محلی به ماریوپل رسیده و عملیات تخلیه همچنان در جریان است. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، روز یکشنبه، اول مه،  با انتشار توییتی این خبر را تایید کرد. او نوشت:‌ «اولین گروه از ۱۰۰ نفر هم‌اکنون عازم منطقه تحت کنترل ما هستند.» او در صحبت شبانه خود در ضمن به انفجارهای متعدد در بندر اودسا در جنوب کشور اشاره کرد که باعث تخریب باند یک فرودگاه شده‌ است. 

شورای شهر ماریوپل روز یکشنبه گفته بود «فرصت» تخلیه شهروندان غیرنظامی از این بندر محاصره شده موجود است. مردمانی که تخلیه می‌شوند، به منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین انتقال می‌یابند. 

آقای زلنسکی روز شنبه با عالی‌ترین مقام آمریکایی که در پی جنگ از اوکراین بازدید کرده است، دیدار کرد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، در صدر اولین هیئت رسمی قوه مقننه آمریکا به این کشور رفته بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا، روز یکشنبه گفت که دیدار خانم پلوسی «نمادین» بوده است و اوکراین چشم‌انتظار تصویب لایحه ۳۳ میلیارد دلاری امدادی است که هم‌اکنون در صحن کنگره آمریکا است. 

مایکل مک‌کال، نماینده ارشد حزب جمهوری‌خواه در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، روز یکشنبه ابراز اطمینان کرد که این بسته کمکی جدید به اوکراین نسبتا به سرعت در کنگره تصویب شود. آقای مک‌کال با اشاره به فوری بودن موضوع، گفت به باور او، دو تا سه هفته آینده برای تعیین تکلیف جنگ در اوکراین اهمیت بسیاری دارد. 

این جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس، گفت کاش لایحه ۳۳ میلیارد دلاری که بایدن هفته گذشته به مجلس فرستاد، زودتر از راه رسیده بود. 

همزمان، روسیه اعلام کرده است که یک انبار بزرگ مهمات ارسال شده از سوی اروپا و آمریکا را در بندر اودسا هدف قرار داده است. 

در عین حال، توجه رسانه‌ها به ابعاد مختلف و متنوع جنگ در اوکراین ادامه دارد؛ مثلا ماجرای دو شیری که با گسترش درگیری‌ها در نزدیکی شهر خارکیف، در باغ‌وحش این شهر گیر افتاده بودند و حالا به چند صد کیلومتر آن‌سوتر رفته‌اند و دوران تازه‌ای از زندگی خود را در باغ‌وحش اودسا آغاز کرده‌اند، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. 

به گزارش «سی‌ان‌ان»، مدیر فرودگاه اودسا در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که همراه معاونش شخصا با ماشین به خارکیف رفته‌اند و این دو شیر را تحویل گرفته‌اند و پس از ۱۸ ساعت سفر (برای دوری از خط مقدم جبهه) آن‌ها را به اودسا آورده‌اند.

بیشتر از جهان