روبل روسیه چگونه تحریم‌های غرب را با موفقیت پشت سر گذاشت؟

دلار آمریکا برای نخستین بار از ماه مارس ۲۰۲۰، پایین‌تر از ۶۷ روبل معامله شد

به نظر می‌رسد روسیه توانسته است از تنگنای فشارهای اقتصادی غرب با موفقیت عبور کند و ارزش روبل روسیه در برابر دلار و یورو همچنان رو به افزایش است‌ـ AFP

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده تصمیم به اعمال تحریم‌های فراوانی علیه روسیه گرفتند و سعی کردند مسکو را در عرصه‌های مختلف اقتصادی تحت فشار قرار دهند. با این‌ حال، روسیه توانست از تنگنای فشارهای اقتصادی غرب با موفقیت عبور کند و ارزش روبل روسیه در برابر دلار و یورو همچنان رو به افزایش است. دلار آمریکا برای نخستین بار از ماه مارس ۲۰۲۰، پایین‌تر از ۶۷ روبل معامله شد، در حالی که ارزش یورو نیز در برابر روبل برای نخستین بار از فوریه ۲۰۲۰ کاهش یافت و کمتر از ۷۰ روبل به فروش رسید.

در همین راستا، شماری از کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی، افزایش بهای روبل را ناشی از اقدام‌های ویژه بانک مرکزی روسیه به منظور دستیابی به ثبات اقتصادی و مالی به‌ویژه وضع محدودیت‌ها برای انتقال پول و الزام صادرکنندگان در روسیه به فروش ۸۰ درصد از درآمدهای ارزی در بورس اوراق بهادار مسکو می‌دانند که به افزایش عرضه ارزهای خارجی در بازار داخلی روسیه منجر شد. علاوه بر این‌، رشد گردشگری داخلی به‌جای سفر به خارج از کشور و لزوم پرداخت بهای انرژی صادراتی روسیه به غرب با روبل، عامل مهم دیگری است که به تقویت روبل روسیه منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وسیم سلیمان، کارشناس سیاسی مقیم مسکو، در صحبت با اسکای‌نیوز عربی گفت: «کاهش ارزش دلار در روسیه را می‌توان به دلایل مختلفی مرتبط دانست که عمده‌ترین آن کاهش چشمگیر تقاضای عمومی برای دلار پس از گذشت سه ماه از آغاز عملیات نظامی روسیه به اوکراین است. با تثبیت وضعیت مالی در روسیه، تاثیر تبلیغات کشورهای عضو ناتو در ترویج تاثیر منفی تحریم‌ها بر شهروندان روسیه پایان یافت. علاوه بر این، بانک‌های روسیه سیاست‌های تشویقی بزرگی را با افزایش نرخ بهره در صورت پس‌انداز به روبل اعمال کردند که نقش موثری در تثبیت قیمت روبل ایفا کرد. در نتیجه، شمار زیادی از شهروندان روسیه که شاهد افزایش نرخ پس‌انداز روبل و کاهش قیمت دلار بودند، گرایش بیشتری به تعامل با پول محلی پیدا کردند و این روند نیز به‌نوبه خود به تقویت روبل منجر شد».

او افزود عامل دیگری که باعث کاهش چشمگیر تقاضا برای دلار در روسیه شد، ناشی از خود تحریم‌ها است، زیرا شهروندان روسیه به دلایل مرتبط با گردشگری در اروپا دلار و یورو می‌خریدند، اما تعلیق پروازها به‌دلیل سیاست‌های غربی باعث شد میلیون‌ها نفر از شهروندان روسیه به گردشگری داخلی روی آورند و در نتیجه، پول محلی را تقویت کنند.

در واقع، غرب بر این باور بود که سیاست اعمال تحریم‌ها باعث می‌شود روسیه نتواند نفت و گاز خود را بفروشد، اما نیازمندی جهان به انرژی واقعیت مهمی را آشکار کرد که غرب تصور آن را نمی‌کرد. روسیه با توجه به وسعت خاک و گذرگاه‌های مرزی بسیاری که با کشورهای مختلف دارد، توانست به‌سادگی بازارهای جدیدی برای فروش نفت و گاز خود را در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی پیدا کند. افزون بر این‌ که برخی کشورها هم‌اکنون در حال بررسی پرداخت پول انرژی به روبل روسیه‌‌اند.

به نظر می‌رسد کشورهای غربی بدون توجه به توانایی‌های بی‌شمار و منابع سرشار طبیعی روسیه که اهمیت حیاتی برای اروپا و سایر کشورهای جهان دارد، تصمیم به اعمال تحریم‌ها علیه این کشور گرفتند؛ اما به محض به اجرا درآمدن تحریم‌ها، متوجه شدند که پیامدهای این اقدام کشورهای اروپایی را با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو می‌کند، در حالی که روسیه برای مقابله با تحریم‌ها گزینه‌های فراوانی پیش ‌رو دارد که می‌تواند مسیر عبورش را از تنگنای تحریم‌ها هموار ‌کند و حتی به تقویت روبل روسیه منجر شود.

 

بیشتر از اقتصاد