محاکمه نوکیشان مسیحی در دادگاه تجدیدنظر گیلان

دادگاه انقلاب رشت هر یک از این نوکیشان مسیحی را به تحمل پنج سال زندان و پرداخت جزای نقدی محکوم کرده است

احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاریدر، در شهریورماه ۱۴۰۰ بازداشت شدند - articleeighteen

جلسه رسیدگی به اتهام‌های سه نوکیش مسیحی احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب روز دوشنبه دوم خردادماه در شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان برگزار می‌شود.

پیشتر «دادگاه انقلاب» رشت، در مرحله بدوی، هر یک از این نوکیشان مسیحی را به تحمل پنج سال زندان و پرداخت ۱۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده بود.

«دادسرای انقلاب» رشت، اتهام این افراد را «تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری صهیونیستی و فرقه برانهامیست، در خارج از کشور» عنوان کرده است.

پیشتر خبرگزاری هرانا، به نقل از ایمان سلیمانی، وکیل مدافع این نوکیشان مسیحی، درباره روند رسیدگی به اتهام‌های موکلان او نوشت: «روند رسیدگی به این پرونده در یک مسیر غیرقانونی و با فشار ضابطین و تحت تاثیر قراردادن قاضی رسیدگی کننده و ایجاد حواشی و غوغاسالاری بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای امنیتی ایران، این سه نوکیش مسیحی را در شهریورماه سال گذشته در رشت بازداشت کردند.

طی سال‌های گذشته شمار قابل ملاحظه‌ای از نوکیشان مسیحی و فعالان حقوق مذهبی، به اتهام‌های مختلف، از جمله تشکیل کلیساهای خانگی یا ارتباط با اسرائیل، بازداشت، محاکمه و در دادگاه‌های انقلاب به زندان محکوم شده‌اند.

در آخرین مواردی که خبری از آن منتشر شده است، فریبا دلیر و سکینه بهجتی، دو نوکیش مسیحی دیگر، اواخر ماه گذشته، برای تحمل محکومیت‌های خود به زندان معرفی شدند.

این دو نوکیش مسیحی نیز به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی»، در تیرماه سال پیش به همراه پنج نفر دیگر دستگیر شند. فریبا دلیر و سکینه بهجتی، در دادگاه بدوی هر یک به تحمل پنج سال زندان محکوم شدند؛ اما دادگاه تجدید‌نظر محکومیت آنها را به دو سال کاهش داد.

هرچند مسیحیت یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی ایران به شمار می‌رود. اما، «تغییر دین» یا «گرویدن مسلمانان به سایر ادیان»، برابر ضوابط فقهی، می‌تواند شامل حکم «ارتداد» شود.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مذهب «شیعه جعفری دوازه‌ امامی» به عنوان «مذهب رسمی» کشور معرفی شده است.