سه نوکیش مسیحی درمجموع به ۱۵ سال حبس محکوم شدند

در پرونده این افراد اتهام‌هایی مانند تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ علیه نظام ذکر شده است

احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاریدر تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ بازداشت شدند - articleeighteen

دادگاه انقلاب رشت، با صدور حکم احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی ساکن رشت را به ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس این حکم که از سوی دادگاه انقلاب رشت به وکیل مدافع آن‌ها ابلاغ شده است، هر یک از این شهروندان بابت اتهام‌هایی ازجمله تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری صهیونیستی و فرقه برانهامیست در خارج از کشور و به استناد ماده ۵۰۰ مکرر مجرم شناخته شدند.

نیروهای امنیتی در رشت احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری را در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ بازداشت کردند و پرونده این افراد بهمن‌ماه به دادگاه انقلاب شهر رشت ارسال شد. ایمان سلیمانی، وکیل مدافع این شهروندان با اشاره به این که روند رسیدگی به این پرونده در یک مسیر غیرقانونی انجام گرفته است، توضیح داد: «روند رسیدگی با فشار ضابطین و تحت تاثیر قرار دادن قاضی رسیدگی‌کننده و ایجاد حواشی و غوغاسالاری بود تا به هدف خود در محکومیت موکلین برسند زیرا مطابق محتویات پرونده موکلین نه تنها جرمی مرتکب نشده‌اند که مستحق مجازات مطابق ماده ۵۰۰ مکرر باشند، بلکه بر اساس اصل آزادی عقیده و منع تفتیش عقاید واصل تفسیر مضیق قوانین جزایی نیز مورد ظلم قرار گرفته‌اند که در یک روند دادرسی عادلانه قطعا محکوم نخواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس ماده ۵۰۰ قانون اساسی هر تبلیغی علیه جمهوری اسلامی که به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف آن انجام می‌شود فعالیتی مجرمانه است و بین سه ماه تا یک سال حبس خواهد داشت. در این ماده قانونی صحبتی از پیروان ادیان و ممنوعیت فعالیت آن‌ها نشده است، اما در بهمن‌ماه‌ سال ۹۹ الحاقی‌های به آن افزوده شد که طبق آن هر نوع فعالیت دینی که مغایر با دین اسلام باشد نیز جرم محسوب می‌شود. ابلاغ این قانون از سوی دولت به وزارت دادگستری و قوه قضاییه مجوز می‌دهد که پیروان دین‌هایی را که در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده‌اند را نیز تحت فشار قرار دهند.

سازمان حقوق بشری آرتیکل ۱۹ زمستان سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که الحاقیه دو ماده ۴۹۹ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی خطری جدی برای آزادی بیان و آزادی دین و عقیده در ایران محسوب می‌شود. این نهاد حقوق بشری افزود الحاقیه ماده ۵۰۰ به معنای «حمله‌ای تمام‌عیار به حق آزادی دین و عقیده است.»

صدور حکم زندان و جزای نقدی برای این سه نوکیش مسیحی در شرایطی است که آبان ماه سال گذشته در جریان پرونده مشابه دیگری، شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور در رای بی‌سابقه‌ای اعلام کرد که تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیسای خانگی نه جرم است و نه تبانی برای برهم زدن امنیت کشور محسوب می‌شود. بر این اساس شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران اسفندماه ۱۴۰۰ عبدالرضا علی حق‌نژاد، بهنام اخلاقی، شهروز اسلام‌دوست، مهدی خطیبی، بابک حسین‌زاده، خلیل دهقان‌پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان و محمدرضا وفادار- ۹ نوکیش مسیحی را از اتهام‌هایشان تبرئه کرد.

این افراد که عضویت یک کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» در شهر رشت را دارند، با اتهام‌هایی ازجمله «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ مسیحیت تبشیری و صهیونیستی» هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می‌گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به‌طور فردی یا جمعی و به‌طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.