نماینده مجلس: دولت می‌خواهد فقر را از جیب مردم ریشه‌کن کند

گرانی‌های ماه‌های اخیر حتی صدای نمایندگان حامی دولت را هم در مجلس درآورده است

ابراهیم رئیسی به دولت دستور داد فقر مطلق را تا پایان سال ریشه‌کن کند‌ـ AFP

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با کنایه به وعده‌های رئیسی درباره «ریشه‌کن کردن فقر» گفت: «وقتی می‌خواهیم مشکلات را از جیب مردم حل کنیم، نه تنها نمی‌توانیم فقر را ریشه‌کن کنیم، بلکه روزبه‌روز شدیدتر هم می‌شود.»

اقدام دولت برای حذف ارز ترجیحی در سال جاری، افزایش سرسام‌آور بهای کالاهای خوراکی همچون نان، روغن، ماکارونی و شکر را در پی داشت. در حالی‌ که گرانی‌های ماه‌های اخیر حتی صدای نمایندگان حامی دولت را هم در مجلس درآورده است، ابراهیم رئیسی و وزرای او در دولت سیزدهم وعده «ریشه‌کن کردن فقر» را تکرار می‌کنند.

محمدحسن آصفری در واکنش‌ به وعده‌های ابراهیم رئیسی گفت: «با سخنرانی و وعده نمی‌توان مسائل اقتصادی جامعه را حل کرد.» او به «تقصیر» مجلس یازدهم نیز در افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و افزود: «وقتی مجلس قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهد؛ تولیدکننده مجبور است این افزایش هزینه را از جیب مصرف‌کننده جبران کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی به دولت دستور داد فقر مطلق را تا پایان سال ریشه‌کن کند، این سخنان در رسانه‌های اجتماعی دستمایه طنز برخی کاربران شد. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای ریشه‌کن کردن فقر زمان تعیین کرد، به خبرگزاری شفقنا گفت: «مصوبات هیئت ‌وزیران و مواردی که در بودجه می‌آید همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ما الان شاهد این اوضاع نابسامان اقتصادی در کشور باشیم.» به گفته او، در حال حاضر ۹ میلیون خانوار در ایران زیر خط فقرند و بسیاری از آنان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی‌اند؛ بنابراین با درآمدهای کنونی امکان ریشه‌کن کردن فقر وجود ندارد.

ابراهیم رئیسی در اسفند ۱۴۰۰ در مراسم رونمایی از دستاوردهای کمیته امداد به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «نهادها برای رفع فقر مطلق، هماهنگ باشند و در این راستا اقدام کنند. اولویت ما ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور است.» او این سخنان را در سال جاری نیز تکرار کرد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت در سخنانی مدعی شد که دولت با حذف ارز ترجیحی به دنبال از بین بردن فقر مطلق است. ناظران می‌گویند وعده‌های دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی از بی‌اطلاعی درباره مسائل و بحران‌های اقتصادی سرچشمه می‌گیرد.

در روزهای گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد افزایش یک‌باره قیمت‌ کالاهای خوراکی اعتراض کردند. همچنین بسیج دانشجویی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، در مورد بروز «ناآرامی‌های اجتماعی در ایران» هشدار داد و اعلام کرد: «با عنایت به شبکه گسترده خود در کشور به جد به شما اعلام می‌دارد که جامعه آمادگی لازم برای این میزان افزایش یک‌باره قیمت‌ها با این سطح از بی‌برنامگی در اجرا را ندارد.»