شکر در مشهد سهمیه‌بندی شد؛ به هر کد ملی سه کیلوگرم تعلق می‌گیرد

وزارت بهداشت ادعا کرده بود قیمت شکر برای حفظ سلامت مردم افزایش می‌یابد

قیمت شکر در اوایل فروردین ۱۴۰۰ برای هر کیلوگرم بین شش تا هفت هزار تومان بود اما حالا قیمت آن به کیلویی ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان می‌رسد‌ـ تجارت‌نیوز

برخی منابع خبری در مشهد با استناد به مشاهده‌های میدانی خبر دادند شکر در این شهر سهمیه‌بندی شده است و فروشگاه‌ها در ازای هر کد ملی، سه کیلوگرم شکر به مراجعان می‌فروشند. پیش‌تر خبرهایی نیز درباره سهمیه‌بندی شکر در دیگر شهرها منتشر شده بود.

قیمت شکر در اوایل فروردین ۱۴۰۰ برای هر کیلوگرم بین شش تا هفت هزار تومان بود اما حالا قیمت آن به کیلویی ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان می‌رسد و تازه آن هم به شکل سهمیه‌بندی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در برخی فروشگاه‌های مشهد از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای «شهر ما» شکر تنظیم بازاری کیلویی ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود اما مقدار آن به ازای هر کد ملی فقط سه کیلوگرم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر قاسمعلی حسنی، دبیرکل بنکداران اتحادیه مواد غذایی گفته بود که «اختلال در نظام توزیع» دلیل اصلی بی‌ثباتی در بازار شکر است. او با اشاره به تغییر قیمت شکر از کیلویی شش هزار و ۶۵۰ تومان به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در فاصله یک سال گفت: «این‌همه تغییرات قیمتی در یک کالا می‌تواند زمینه‌ای برای سودجویی برخی از افراد ایجاد کند و گران‌فروشی هم انجام شود. وقتی خودمان فضا را برای افراد سودجو باز می‌کنیم این مسائل هم در کنارش به وجود می‌آید.»

به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، علت اصلی گرانی شکر حذف ارز ترجیحی آن بود. او به خبرگزاری ایلنا گفت: «سال گذشته نرخ آزاد شکر ۲۷۰ درصد نسبت به نرخ دولتی افزایش قیمت داشت.»

قاسمعلی حسنی همچنین به تاثیر تحریم‌ها در گرانی شکر اشاره کرد و گفت: «درست است که شکر در کشور تولید می‌شود اما حجم قابل‌توجهی از نیاز ما به این محصول از طریق واردات از کشورهایی چون برزیل تأمین می‌شود. در حال حاضر، بازار شکر منتظر لغو تحریم‌ها است تا سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور وارد این بازار شوند و شاهد فرآوری کالا در کشور باشیم.»

سهمیه‌بندی شکر در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده بود؛ در اردیبهشت ۱۴۰۰، برخی فعالان بازار در تهران، مشهد و شیراز از کمبود شکر در این شهرها خبر دادند و تایید کردند که فروشگاه‌ها شکر را به شکل سهمیه‌بندی به مردم عرضه می‌کنند. دو عضو اتاق بازرگانی مشهد و شیراز در گفت‌وگو با پایگاه خبری تجارت‌نیوز سهمیه‌بندی شکر در شیراز و مشهد را تایید کرده بودند.

یلدا راهدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز، نیز گفته بود که چالش کمبود شکر در تمام کشور وجود دارد و محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی مشهد اوضاع شکر را در مشهد «اسفناک» توصیف کرده بود. او نیز تایید کرد که برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان خراسان رضوی، شکر را سهمیه‌ای به مردم می‌فروشند و به هر نفر دو شکر با بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی تعلق می‌گیرد.

امسال نیز سهمیه‌بندی شکر در فروشگاه‌ها و بالا رفتن قیمت آن در فروشگاه‌های سطح شهر این کالای خوراکی را در ردیف اقلامی قرار داد که این روزها نایاب و گران شده‌اند.

بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شکر در ردیف اقلامی قرار داشت که افزایش قیمت آن «فراتر از حد بحران» اعلام شد. در حال حاضر یک کیلوگرم شکر بسته‌بندی با قیمت ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد که افزایش چندین برابری نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

پیش‌تر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از افزایش قیمت شکر و حذف یارانه آن دفاع کرده و مدعی شده بود که این کار «در جهت حفظ سلامت مردم» انجام می‌شود.