فرمان‌های عجیب رئیسی: این بار «دستور ریشه‌کنی فقر»

رئیس دولت سیزدهم در شرایطی دستور ریشه‌کنی فقر می‌دهد که تاکنون وعده‌های او برای کنترل قیمت‌ها محقق نشده است

ابراهیم رئیسی: «نهادها برای رفع فقر مطلق، هماهنگ باشند و در این راستا اقدام کنند» - ایرنا

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، که تا کنون در مواجهه با افزایش قیمت‌ها، به جای هرگونه پیشنهاد راهبردی و اقدام عملی صرفا به توصیه و دستور بسنده کرده است، در تازه‌ترین واکنش نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی مردم، دستور داد که فقر مطلق ریشه‌کن شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ابراهیم رئیسی با حضور در مراسم رونمایی از دستاورد‌های کمیته امداد، خطاب به وزیر رفاه گفت: «نهادها برای رفع فقر مطلق، هماهنگ باشند و در این راستا اقدام کنند. اولویت ما ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور است.»

گفته‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران در شرایطی عنوان می‌شود که او بارها در مواجهه با موضوعات مختلف، دستورهای مشابه و بی‌نتیجه‌ای صادر کرده است. گرانی خودرو یکی از آن موارد است. با توصیه‌های چندین‌باره ابراهیم رئیسی، نه تنها بهای خودروها کاهش نیافت، بلکه همچنان سیر صعودی دارد.

کارشناسان وعده حذف فقر مطلق از سوی دولت را ناشی از ناآگاهی رئیس جمهوری نسبت به مسائل اقتصادی می‌دانند؛ به‌ویژه که این وعده درست در روزهایی داده می‌شود که نمایندگان مجلس با پیشنهاد لایحه بودجه مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت کرده‌اند که به گفته علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، دستِ کارگران را بیش از پیش از سفره‌ خود کوتاه می‌کند.

محجوب روز یکشنبه، ۱۵ اسفند، با اشاره به این نکته که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، گفت: «اگرچه گفته می‌شود این اقدام برای حذف دست رانت‌خواران است، اما واقعیت این است که این کار دست کارگران و اقشار ضعیف را از سفره‌ خود کوتاه می‌کند و دست رانت‌خواران بازتر خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دبیرکل خانه کارگر، طبق مطالعات مرکز پژوهش‌های سازمان تامین اجتماعی، در فاصله سال‌های ۸۳ تا ۹۶ فقر مطلق ۱۵ درصد بود، اما از سال ۹۶ تا ۹۸ با خیز قیمت ارز، فقر مطلق به ۳۰ درصد افزایش یافت.

او همچنین پیش‌بینی کرد که ممکن است قیمت‌ها تا سه برابر افزایش یابد، و گفت که در شرایط فعلی چنین رخدادی برای مردم قابل تحمل نیست.

در ادامه دستورهای بدون برنامه و راهبرد مسئولان، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس تاکید کرد: «برای مجلس مهم است که هر روز بی‌دلیل قیمت‌ها افزایش نیابد و باید قیمت کالا‌های اساسی ثبات داشته باشد.»

او در شرایطی از لزوم ثبات قیمت کالاها سخن می‌گوید که افزایش تورم و فقیرتر شدن گروه‌های بیشتری از جامعه در سال‌ها و ماه‌های اخیر، باعث شده است که کارمندان و کارگران حوزه‌های مختلف در اعتراض نسبت به وضعیت معیشتی‌، اعتراض‌های خیابانی را تنها راه پیش ‌روی خود بدانند.

در ادامه اعتراضات معیشتی اصناف و گروه‌های مختلف در ایران، روز یکشنبه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، بازنشستگان و مستمری‌بگیران اداره‌ها و نهادهای مختلف، در ده‌ها شهر در سراسر ایران دست به تجمع اعتراضی زدند. شعارهایی مانند «رئیسی، قالیباف، این آخرین پیام است، جنبش بازنشسته، آماده قیام است»، «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه» ازجمله شعارهای اعتراضی است که در تظاهرات‌های اخیر اقشار مختلف شنیده می‌شود.

تجمع‌های خیابانی و اعتراض‌های روزافزون، در پی آن رخ می‌دهد که در یک‌ سال گذشته، حقوق و دریافتی کارمندان و کارگران متناسب با نرخ تورم تعیین و هماهنگ نشده است و در عین حال، به‌رغم وعده‌های گوناگون برای کاهش قیمت‌ها، نرخ کالاهای اساسی تصاعدی افزایش یافته است. به‌ عنوان‌ مثال، در سال گذشته برنج ایرانی بیش از ۱۶۰ درصد گران‌تر شد، بهای تخم‌مرغ بیش از ۱۳۰ درصد، و بهای مرغ ۸۰ درصد بالا رفت. 

گرانی‌های بی‌وقفه که درباره دیگر کالاها در ایران نیز صادق است، شهروندان ایران را با مشکلات جدی در گذران زندگی مواجه، و دست آنان را خالی‌تر از گذشته کرده است.

بیشتر از اقتصاد