سیلاب در شمال افغانستان تلفات جانی و مالی برجا گذاشت

تاکنون مرگ دست‌کم ۱۰ نفر تایید شده است

صدها جریب زمین کشاورزی و منازل مسکونی در استان‌های مختلف آسیب دیده‌اند- ایندیپندنت فارسی

جاری شدن سیل در شماری از استان‌های شمال افغانستان از جمله پروان، فاریاب، سمنگان، بغلان، بادغیس و جوزجان در شامگاه سه‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، تلفات و خساراتی به مردم این مناطق وارد کرد.

اولغ‌بیگ غفوری، خبرنگار ساکن میمنه در شمال افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که در اثر وقوع سیلاب در این شهر، چهار نفر جان باخته‌اند و حدود ۵۰۰ خانه آسیب دیده است.

او افزود که پیکر دو تن از جان‌باختگان از مرکز شهر میمنه و دو نفر دیگر از ناحیه چهل‌گزی شهرستان قیصار پیدا شده است.

به گفته غفوری، علاوه بر خرابی منازل شماری از ساکنان شهر میمنه، زمین‌های کشاورزی در حومه این شهر هم آسیب دیده‌اند. تاکنون آماری قطعی از تلفات و خسارات به‌جا مانده از سیلاب در فاریاب در دست نیست و ممکن است تعداد تلفات بازهم افزایش یابد.

در همین حال خبرگزاری باختر، یکی از رسانه‌های وابسته به طالبان، گزارش داد که در استان پروان، دو نفر در سیل اخیر جان باخته‌اند و هزاران جریب زمین آسیب دیده است. باختر محل وقوع سیلاب را شهرستان‌های شیخ‌علی، شینواری و سیاه‌گرد در استان پروان ذکر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌هایی از وقوع سیل در شهرستان دهنه غوری استان بغلان نیز منتشر شده است. شماری از رسانه‌های افغانستان از جمله روزنامه هشت صبح، نوشتند که سیل در دهنه غوری، جان چهار تن از ساکنان این شهرستان را گرفته است.

شماری از ساکنان شهرستان دره‌صوف بالا در سمنگان، اهالی شهرستان قادیس در بادغیس و ساکنان جوزجان نیز از جاری شدن سیل در این مناطق خبر داده‌اند. آن‌ها با انتشار ویدیوها و عکس‌هایی در فضای مجازی، نوشته‌اند که سیل به باغ‌ها، مزارع و خانه‌های مردم آسیب‌های جدی وارد کرده است. از تلفات انسانی ناشی از سیلاب در سمنگان، بادغیس، جوزجان و سایر استان‌های افغانستان هم گزارشی رسمی در دست نیست.

اداره هواشناسی افغانستان چند روز قبل هشدار داده بود که باران‌های فصلی در راه‌اند و ممکن است به جاری شدن سیلی شدید منجر شوند.

روز سه‌شنبه، وقوع طوفان گردوخاک در استان‌های نیمروز، فراه، قندهار و هلمند در جنوب افغانستان، خسارات مالی هنگفتی به مغازه‌داران و کشاورزان وارد کرد. این طوفان که از صبح سه‌شنبه آغاز شد، تا پایان این روز ادامه داشت و زندگی عادی مردم را مختل کرد.

سیل در افغانستان هرسال به ساکنان شهرهای شمالی این کشور تلفات و صدمات سنگینی وارد می‌کند. نبود کانال‌های مناسب و آبراه‌ها و همچنین فقدان سیستم کمک‌رسانی به افراد گرفتار در سیل، علاوه بر خسارت‌های مالی، همواره قربانیانی هم به جا می‌گذارد.