سرازیر شدن سیلاب در پنجشیر

این سیلاب خسارات مالی هنگفتی بر جای گذاشته است

شب گذشته (یازدهم تیر)، سیلاب خطرناکی در روستای پیشغور استان پنجشیر سرازیر شد که خسارات هنگفت مالی به مردم محل وارد کرده است.

این سیلاب از شامگاه شب گذشته (جمعه) در روستای پیشغور استان پنجشیر تا صبح امروز شنبه، ۱۲ تیر ماه، جریان داشت و کسانی که در مسیر این سیلاب زندگی می‌کردند، خانه‌هایشان را ترک کردند و توانستند جان خود را نجات بدهند.

ساکنان محل گفته‌اند که سرعت سیلاب بسیار تند و خطرناک بود، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

چندین ساعت پس از سرازیر شدن سیلاب، مقام‌های محلی این استان تلاش کردند تا به کسانی که در این حادثه زیان دیده‌اند کمک‌های فوری برسانند و به خانه‌هایی که آسیب فراوانی دیده و امکان ریزش آن‌ها وجود دارد نیز رسیدگی بکنند.

رضوان‌الله رهیاب، سخنگوی استاندار پنجشیر، در مورد سرازیر شدن سیلاب در این استان به ایندپندنت فارسی گفت: «سرازیر شدن این سیلاب در روستای پیشغور، ناشی از برف و باران نیست، بلکه با شکستن قسمتی از حوض پسکندا صورت گرفته است که خوشبختانه تلفات انسانی نداشته، اما خسارت مالی زیادی به مردم محل وارد کرده است.»

آقای رهیاب گفت: «متاسفانه سرازیر شدن سیلاب در روستای پیشغور چندین باب مسجد، خانه‌های مسکونی و دکاکین [مغازه‌ها] مردم را ویران کرده و جاده عمومی را به روی مردم نیز مسدود ساخته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «بارها به مردم تاکید شده است که در کنار دریا که احتمال سرازیر شدن سیلاب وجود دارد خانه نسازند، اما بازهم ساخته‌اند. حالا مسئولان پنجشیر تلاش دارند که به آسیب‌دیدگان کمک‌های اولیه برسانند.»

می‌گویند سرازیر شدن سیلاب شب گذشته (جمعه) در روستای پیشغور پنجشیر، ناشی از تخریب ذخیره‌گاه آبی بود که در بلندی‌های کوه در همین منطقه (روستای پیشغور) وجود دارد و در سال ۱۳۹۸ نیز قسمتی از این ذخیره‌گاه آبی شکسته بود که در آن زمان هم به مردم محلی روستای پیشغور خسارات مالی و جانی زیادی تحمیل کرده بود. آن هنگام نیز مسئولان پنجشیر وعده داده بودند که در آینده از تخریب طبیعی این ذخیرگاه آبی جلوگیری می‌شود، اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنای افغانستان که ساکن استان پنچشیر است از دولت افغانستان و مسئولان این استان در رابطه با عدم ساخت بنیادی این بند آبی انتقاد کرد و گفت: «حکومت مرکزی و محلی و در راس رئیس‌جمهور و استاندار پنجشیر وعده دادند که این آب را مدیریت می‌کنند و برای سیلاب‌زده‌ها خانه می‌سازند، اما با گذشت سه سال کار عملی صورت نگرفت و هم‌اکنون بار دیگر ما شاهد سیلاب و فاجعه‌ای از این قماش هستیم.»  

او گفت: «تاکید و پیگیری از سوی ما همواره وجود داشت که با وعده‌های دروغ همراه بود.»  

بیشتر از جهان