سخنگوی پنتاگون: درک آنچه روسیه در اوکراین انجام می‌دهد دشوار است

آمریکا و متحدان غربی آن می‌گویند روسیه در رسیدن به اهداف خود در اوکراین ناکام بوده است

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا- Alex Wong/Getty Images/AFP

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده روز جمعه تهدید هسته‌ای روسیه علیه اوکراین را «کاملا غیرمسئولانه» خواند و گفت درک آنچه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، انجام می‌دهد، دشوار است.

جان کربی در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که عملیات ارتش روسیه در اوکراین بسیار وحشیانه و از نظر اخلاقی غیرموجه و در نهایت تباهی است و هیچ کس نمی‌تواند آن را توجیه کند.

او در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدهای اخیر مسکو در مورد احتمال به‌کارگیری سلاح هسته‌ای علیه اوکراین در صورت لزوم، گفت که چنین تهدیدی از سوی یک قدرت هسته‌ای کاملا غیرمسئولانه است.

پوتین روز ۲۷ فوریه، سه روز پس از آغاز حمله نظامی به اوکراین که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند، تمایل خود برای افزایش مخاطرات درگیری تا سطح هسته‌ای را اعلام کرد.

مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز ۱۵ آوریل هشدار داد که شکست‌های نظامی و استیصال احتمالی می‌تواند پوتین را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای «تاکتیکی» یا کوچک در اوکراین وادار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی پنتاگون در ادامه اظهارات روز جمعه خود در همین ارتباط گفت: «سلاح هسته‌ای، سلاح هسته‌ای است؛ فرقی نمی‌کند در مورد چه نوعی از آن صحبت می‌کنید. در نهایت سلاح هسته‌ای است؛ سلاح کشتار جمعی است. این کاملا غیرمسئولانه است که یک قدرت هسته‌ای چنین تهدیدی بکند، حالا از هر نوعی که باشد.»

جان کربی افزود: «به همین دلایل، ما به بهترین نحوی که می‌توانیم قابلیت‌های هسته‌ای روسیه را رصد می‌کنیم. در بسیاری موارد، از آرایش بازدارنگی هسته‌ای که برای دفاع از کشورمان و متحدان و شرکایمان داریم مطمئن‌ایم و روسیه را ترغیب می‌کنیم که چنین لفاظی‌هایی را متوقف کند و کار درست را انجام دهد و همین امروز به جنگ در اوکراین پایان دهد و با حسن نیت، با رئیس‌جمهوری (ولودیمیر) زلنسکی به گفت‌وگو بنشیند.»

آمریکا و متحدان غربی آن می‌گویند روسیه در رسیدن به اهداف خود در اوکراین ناکام بوده است و از پوتین می‌خواهند برای پایان دادن به درگیری، با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، مذاکره کند.

یکی از سردبیران ارشد تلویزیون دولتی روسیه اخیرا گفت که ولادیمیر پوتین به‌جای قبول شکست در برابر اوکراین، به احتمال زیاد به شروع یک جنگ هسته‌ای همه‌جانبه تمایل دارد. مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه خبری آرتی (راشا تودی) چهارشنبه شب، با بیان این سخنان در تلویزیون، تصریح کرد که حمله هسته‌ای پوتین از شکست به‌اصطلاح عملیات نظامی ویژه در اوکراین «محتمل‌تر» است.

بیشتر از جهان