روسیه چه سلاح‌های هسته‌ای دارد؟

هرچند روسیه از زمان جنگ سرد ذخایر جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را کاهش داده است، همچنان بزرگ‌ترین انبار کلاهک‌های هسته‌ای جهان به شمار می‌رود

روسیه نیز تاکید کرده است که تسلیحات اتمی‌اش را «صرفا ابزاری بازدارنده» در نظر می‌گیرد‌ـ VIKTOR DRACHEV / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه با آغاز حمله به اوکراین، به جهان یادآوری کرد که کشورش زرادخانه هسته‌ای دارد.

پوتین در سخنرانی‌اش از مسکو گفت: «هرکس بخواهد مانع ما شود باید بداند روسیه به‌سرعت واکنش نشان می‌دهد و این کار به عواقبی می‌انجامد که در تاریخ بی‌سابقه است، چه برسد به آنکه کشور و مردم ما را تهدید کند.»

او در ادامه افزود «تردید نکنید که حمله مستقیم به کشور ما برای هر متجاوز احتمالی ویرانی و پیامدهای وحشتناکی به بار خواهد آورد» و تاکید کرد روسیه «یکی از قوی‌ترین قدرت‌های هسته‌ای است و در طیف وسیعی از سلاح‌های پیشرفته برتری مسلم دارد.»

اوکراین تاکنون اعلام کرده که خواهان صلح است و صرفا برای دفاع از خود می‌جنگد. ایالات ‌متحده و سایر قدرت‌ها متعهد شده‌اند تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال کنند، اما نیروهایشان را اعزام نمی‌کنند.

حال با این هشدار جدی، باید پرسید: ظرفیت هسته‌ای روسیه چقدر است؟

هرچند روسیه از زمان جنگ سرد ذخایر جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را به‌شدت کاهش داده است، همچنان بزرگ‌ترین انبار کلاهک‌های هسته‌ای جهان به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش خبرنامه دانشمندان اتمی، این کشور تا سال ۲۰۲۲ حدود ۴ هزار و ۴۴۷ کلاهک داشت که هزار و ۵۸۸ واحد آن‌ها روی موشک‌های بالیستیک و در پایگاه‌های بمب‌افکن سنگین مستقر شده است و تقریبا ۹۷۷ کلاهک راهبردی دیگر و هزار و ۹۱۲ کلاهک غیر‌راهبردی نیز ذخیره دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۹۱، برای اوکراین نیز تسلیحات اتمی زیادی به جا ماند، اما بر اساس تفاهم‌نامه بوداپست در ۱۹۹۴، تصمیم به خلع سلاح هسته‌ای گرفت که به دنبال آن، آمریکا، بریتانیا و روسیه نیز به این کشور ضمانت‌های امنیتی دادند.

روسیه تعدادی وسایل نقلیه با کاربرد دوگانه مستقر کرده است که قادرند سلاح‌های هسته‌ای را تا نزدیک اوکراین پرتاب کنند، اما به گفته همین گروه، هیچ نشانه‌ محکمی وجود ندارد که این کشور واقعا سلاح‌های هسته‌ای یا واحدهای امنیتی هسته‌ای در آن‌جا مستقر کرده باشد. خود روسیه نیز اعلام نکرده است که طرحی برای کاربرد سلاح هسته‌ای دارد.

در سال ۲۰۱۸، در گزارش وضعیت هسته‌ای دولت ترامپ آمده بود که «راهبرد و دکترین روسیه تاکید بر استفاده قهری و نظامی احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای است. ارزیابی اشتباه روسیه این است که خطر تشدید تنش هسته‌ای یا اولین استفاده واقعی از سلاح هسته‌ای می‌تواند در راستای «تنش‌زدایی» درگیری بر اساس شرایط مطلوب برای روسیه باشد.»

در همین حال، روسیه نیز تاکید کرده است که تسلیحات اتمی‌اش را «صرفا ابزاری بازدارنده» در نظر می‌گیرد.

حمله به اوکراین حتی بدون تهدید جنگ هسته‌ای نیز عواقب ویرانگری دارد.

به گفته مقام‌های دفاعی ایالات‌ متحده آمریکا، دست‌کم ۱۵۰ هزار سرباز روس با آمادگی بالا در مرز مستقر شده‌اند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هشدار داده است «هر تحریکی، هر جرقه‌ای می‌تواند آتشی بیفروزد که همه‌چیز را نابود خواهد کرد».

بر اساس برآورد سازمان اطلاعات ایالات‌ متحده آمریکا، در یک تهاجم گسترده ممکن است تا ۵۰ هزار تن کشته یا زخمی شوند و تقریبا ۵ میلیون نفر به کشورهای دیگر پناهنده شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان