سخنگوی کرملین: سلاح هسته‌ای برای دفاع از موجودیت روسیه است

سخنگوی پنتاگون اظهارات مسکو درباره استفاده از سلاح هسته‌ای را «خطرناک» خواند

رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر پوتین را متهم کرد که در تدارک استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک است - NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

به گزارش خبرگزاری تاس، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه ۲۲ مارس گفت روسیه تنها در صورتی که موجودیت خود را در خطر ببیند از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ماه گذشته به نیروهای هسته‌ای روسیه دستور داد به حالت آماده‌باش درآیند. به گزارش اینترفاکس، وزیر دفاع روسیه نیز روز ۲۸ فوریه گفت نیروهای موشکی هسته‌ای این کشور به همراه ناوگان شمالی و ناوگان اقیانوس آرام روسیه به حالت رزمی درآمده‌اند.

اشاره‌های مقام‌های روسیه به توانمندی نظامی هسته‌ای در حالی است که جنگ در اوکراین همچنان قربانی می‌گیرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آستانه سفر خود به اروپا برای تقویت جبهه ضد روسیه، گفت: «پشت پوتین به دیوار است و هر چه پشت او بیشتر به دیوار باشد (و گزینه‌های چندانی برای انتخاب نداشته باشد) شدت ترفندهایی که او به‌کار می‌گیرد بیشتر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر پوتین را متهم کرد که در تدارک استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک است.

از سویی، جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز سه شنبه سخنان مسکو درباره استفاده از سلاح هسته‌ای را «خطرناک» خواند و گفت:«یک قدرت هسته‌ای مسئولیت‌پذیر اینگونه رفتار نمی‌کند.»
‏با اینحال جان کربی تأکید کرد مقام‌های پنتاگون «هیچ نشانه‌ای مشاهده نکردند که ما را به این نتیجه برساند لازم است موضع بازدارندگی راهبردی خود را تغییر دهیم.» و افزود: «ما این مساله را هر روز زیر ذره‌بین داریم.»

در همین حال وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد، اوایل روز سه‌شنبه ۲۲ مارس نیروهای نظامی اوکراین، ارتش روسیه را از محله ماکاریف در حومه شهر کی‌یف عقب راندند و کنترل شاهراهی مهم که مانع از تکمیل محاصره کی‌يف از سوی شمال غرب می‌شود را به دست گرفتند.

با این حال وزارت دفاع اوکراین می‌گوید کنترل برخی از محله‌های دیگر حومه شمال غرب کی‌يف همچنان در دست نظامیان روسیه است.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت دست‌کم ۱۰۰ هزار غیرنظامی می‌خواهند شهر بندری ماریوپل در جنوب این کشور را که در محاصره است، ترک کنند اما به دلیل در دسترس نبودن کریدورهای بشردوستانه قادر نیستند برای حفظ جان خود بگریزند.

بیشتر از جهان