پهپاد «جنین» سلاح جدید جهاد اسلامی

ایران به‌طور مداوم در تلاش است تا گروه‌های نیابتی خود را مجهز به پهپاد کند

کمک ایران به گروه‌های نیابتی خود در منطقه برای ساخت پهپاد و موشک موضوعی است که  کشورهای منطقه را نگران کرده است - عکس از فلسطین الیوم

ابوحمزه سخنگوی شاخه نظامی جهاد اسلامی با رونمایی از پهپاد جنین، اعلام کرد که از این سلاح قرار است در عملیات‌های آتی استفاده شود.

به گزارش فلسطین الیوم، او طی سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس با انتشار تصویری از عملیات هدف قرار دادن یک جیپ متعلق به ارتش اسرائیل خبر داد و گفت که این عملیات توسط پهپادها صورت گرفته است.

پیش‌تر اعلام شده بود که جمهوری اسلامی با استفاده از پهپاد برای شبه نظامیان فلسطینی ساکن غزه سلاح ارسال کرده است.

کمک ایران به گروه‌های نیابتی خود در منطقه برای ساخت پهپاد و موشک موضوعی است که از مدت‌ها پیش کشورهای منطقه و ایالات متحده را نگران کرده است. خصوصا که طی سال‌های اخیر این گروه‌ها بارها از پهپادها برای حمله به مراکز غیرنظامی هم استفاده کرده است.

در همین رابطه، مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه به لایحه‌ای با عنوان قانون «متوقف‌سازی پهپادهای ایرانی» رای مثبت داد که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به آن را از دستیابی به هواپیماهای بدون سرنشین جنگی که می‌توانند در حمله‌ها علیه ایالات متحده یا شرکای آن استفاده شوند، باز می‌دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، رئیس جمهور ایالات متحده موظف است هر فردی را که آگاهانه در تامین، فروش یا انتقال سلاح و مواد به جمهوری اسلامی ایران یا از آن مشارکت داشته باشد، تحریم کند. این قانون می‌خواهد پهپادها، هواپیماهای جنگی بدون سرنشین و هواپیماهای جنگی را به فهرست سلاح‌ها و مواد تحریمی اضافه کند.

پیش از این نیز روزنامه هاآرتص در گزارشی نوشت که در سال‌های اخیر، ایران به‌طور گسترده از پهپادهای مسلح در سراسر خاورمیانه استفاده کرده و سپاه پاسداران ایران تعدادی از پهپادهای مسلح خود را در اختیار حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه قرار داده است. علاوه بر این، حزب‌الله هواپیماهای بدون سرنشین خود را دارد.

در این شرایط این نگرانی وجود دارد که ایران شبه نظامیان حماس و جهاد اسلامی را نیز مجهز به پهپاد کند. موضوعی که می‌تواند امنیت اسرائیل و کشورهای عربی دوست آن را تهدید کند.

بیشتر از جهان