طرح «متوقف‌سازی پهپادهای ایرانی» در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

الیز استفانیک: ایران صادرکننده اصلی تروریسم در جهان است

این قانون می‌خواهد پهپادها، هواپیماهای جنگی بدون سرنشین و هواپیماهای جنگی را به فهرست سلاح‌ها و مواد تحریمی اضافه کند-IRANIAN ARMY OFFICE / AFP

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه به لایحه‌ای رای داد که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های همسو با آن را از دستیابی به هواپیماهای بدون سرنشین جنگی، که می‌توانند در حمله‌ها علیه ایالات متحده یا شرکای آن استفاده شوند، باز می‌دارد.

براساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، رئیس جمهور ایالات متحده موظف است هر فردی را که آگاهانه در تامین، فروش یا انتقال سلاح و مواد به جمهوری اسلامی ایران یا از آن مشارکت داشته باشد، تحریم کند. این قانون می‌خواهد پهپادها، هواپیماهای جنگی بدون سرنشین و هواپیماهای جنگی را به فهرست سلاح‌ها و مواد تحریمی اضافه کند.

این لایحه احتمالا با عنوان قانون «متوقف‌سازی پهپادهای ایرانی» شناخته خواهد شد. بر اساس مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا قانون «متوقف سازی پهپادهای ایرانی» از زمان تصویب لازم‌الاجرا است.

الیز استفانیک، از نمایندگان کنگره امریکا که جزو رای دهندگان به این قانون است در وبسایت شخصی خود با بیان اینکه جهان باید بداند که ایالات متحده از هر ابزاری که در اختیار دارد برای قطع دسترسی ایران به سلاح‌های مرگبار استفاده خواهد کرد، گفت: «ایران صادرکننده اصلی تروریسم در جهان است و من مفتخرم که از قوانینی حمایت می‌کنم که رژیم فاسد ایران را از دسترسی به هواپیماهای بدون سرنشین که می‌توانند برای دامن زدن به جنایات به نام ترور استفاده کنند، باز می‌دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تد دویچ نماینده دموکرات کنگره نیز در توییتی نوشت: «بارها و بارها، جمهوری اسلامی از پهپادهای برای تهدید علیه ثبات جهانی و منافع ایالات متحده استفاده کرده است. کنگره، امروز با این رفتار بی‌ثبات‌کننده مقابله کرد و قانون توقف پهپادهای جمهوری اسلامی را تصویب کرد. افتخار می‌کنم که در هدایت و تصویب این قانون نقش ایفا کرده‌ام.»

پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که ایالات متحده از همه ابزارهایش برای جلوگیری از توسعه برنامه پهپادی ایران استفاده می‌کند. آبان ماه سال گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا، چهار شهروند ایرانی، از جمله فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران را به همراه دو شرکت ایرانی به اتهام ارتباط آنها با سپاه پاسداران تحریم کرده بود.

بلینکن در واکنش به این تحریم‌ها گفته بود: «سپاه پاسداران با استفاده و همچنین با اشاعه پهپادهای مرگبار به گروه‌های مورد حمایت ایران، به نیروهای آمریکایی و کشتی‌های بین‌المللی حمله کرده است. ایالات متحده از همه ابزارهای موجود، از جمله تحریم‌ها، جهت جلوگیری، بازدارندگی و از بین بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را در اختیار ایران قرار می‌دهند و همچنین نهادهای ایرانی که در چنین اشاعه‌ای دست دارند، استفاده خواهد کرد.»