المیادین: حمله موشکی به اربیل، پاسخ حمله پهپادی اسرائیل به کرمانشاه بود

برخی سناتورهای آمریکایی درپی این حمله موشکی، خواستار خروج آمریکا از مذاکرات احیای برجام شده‌اند

ساختمان تخریب‌شده در حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل- SAFIN HAMED/ AFP

وب‌سایت شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از «منابع موثق» مدعی شد که در حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، در پاسخ به حمله پهپادی ماه گذشته اسرائیل به یک پایگاه نظامی در کرمانشاه، «مقر امنیتی و اطلاعاتی اسرائیلی» در اربیل را هدف قرار داده است.

سازمان ضدتروریسم اقلیم کردستان عراق بامداد یکشنبه، ٢٢ اسفندماه اعلام کرد که ۱۲ موشک بالیستیک از «خارج مرزهای عراق و اقلیم کردستان،‌ و مشخصا از شرق» به‌سمت اربیل شلیک شده است. بعدازظهر روز یکشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اعلام کرد که در آن «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» مرتبط با اسرائيل را هدف قرار داده است.

درحالی‌که بسیاری‌از منابع نزدیک به سپاه پاسداران این حمله را واکنشی به کشته‌شدن دو نیروی سپاه پاسداران در هفته گذشته در سوریه اعلام کرده بودند، المیادین، شبکه تلویزیونی وابسته به گروه حزب‌الله لبنان که از متحدان نزدیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، آن را پاسخی به حمله پهپادی اسرائیل به یک پایگاه نظامی در کرمانشاه در ۲۵ بهمن‌ماه عنوان کرده است.

این درحالی است که رسانه‌های جمهوری اسلامی پیش از این حادثه ۲۵ بهمن در مقر پشتیبانی نیروهای مسلح در ماهیدشت واقع‌در استان کرمانشاه ایران را تنها یک آتش‌سوزی عنوان کرده بودند. روابط‌عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای بدون اشاره به علت آتش‌سوزی اعلام کرد که حریق در محل نگهداری روغن‌موتور و مواد قابل اشتعال، با تلاش آتش‌نشانان مهار شده و تنها به یک سوله آسیب زده است.

اما حالا المیادین به نقل از «منابع موثق» خود می‌نویسد که در ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن)، «۶ پهپاد اسرائیلی که از قلب کردستان عراق به پرواز در آمده بودند»، پایگاهی در کرمانشاه ایران را هدف قرار دادند و «درنتیجه تجاوز اسرائیل، ایران خسارت قابل توجهی متحمل شد».  

المیادین مدعی شده است «مقر امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل» در نزدیکی هتل و مرکز تفریحی «صلاح‌الدین» در اربیل که هدف حمله موشکی قرار گرفته، مسئول «عملیات اطلاعاتی» و این حمله پهپادی علیه ایران بوده است و  یک «مرکز عملیات بزرگ» است و نه یک مرکز فرعی مورد استفاده موساد اسرائیل.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع خبری المیادین همچنین مدعی شده‌اند که در حمله موشکی یکشنبه چهار افسر اسرائیلی کشته و هفت تن هم زخمی شده‌اند که حال چهار تن از آن‌ها وخیم است. خبرگزاری ایرنا نیز پیش‌تر به‌نقل از «منابع غیررسمی» نام ۹ نفر از عوامل اسرائیلی را منتشر کرده بود که در این حمله زخمی یا کشته شده‌اند؛ اما آن فهرست نام‌ها اغلب تنها اسامی کوچک بودند و با تمسخر گسترده کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو و شده است. به‌جز منابع نزدیک به جمهوری اسلامی، هیچ منبع خبری دیگر از کشته با مصدوم برجای گذاشتن این حمله خبر نداده است.

به گزارش واشینگتن‌پست، مقام‌های کرد وجود مقر موساد در اربیل را رد کرده‌اند، اما یک مقام آمریکایی با اشاره به گفت‌وگویش با همتای عراقی خود، به این رسانه گفته محلی که هدف حمله موشکی قرار گرفته است، شامل خانه‌هایی می‌شد که گمان می‌رفت «یک هسته موساد» در آن‌ها فعالیت می‌کرد.

این حمله موشکی سپاه پاسداران هم‌زمان با نقطه‌ای حساس در گفت‌وگوهای احیای برجام میان ایران و ایالات متحده و توقف موقت این مذاکرات و درحالی انجام شد که بنابر گزارش‌ها، یکی از مهم‌ترین اختلاف‌های باقی‌مانده برای رسیدن به توافق، درخواست جمهوری اسلامی برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا عنوان می‌شود.

این حمله با واکنش‌ بسیاری از اعضای کنگره آمریکا روبه‌رو شد و به‌ویژه برخی اعضای مجلس نمایندگان و چندین سناتور جمهوری‌خواه، خواستار خروج دولت آمریکا از مذاکرات احیای برجام شدند. 

ازجمله تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، گفت که ایران با حمله‌های موشکی خود به‌وضوح آمریکایی‌هایی را هدف قرار می‌دهد و «رفع تحریم‌ها علیه رژیم تروریستی ایران» باید به‌طور کامل از روی میز برداشته شود.

اما هم‌زمان علی شمخانی،‏ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز یکشنبه شب در توئیتی با هشتگ‌های «تنبیه رژیم صهیونیستی» و «مذاکرات وین»، موضوع حمله موشکی و مذاکرات احیای برجام را در کنار هم قرار داد و «میدان» و «دیپلماسی» را «ابزار‌های تولید قدرت جمهوری اسلامی ‎ ایران» دانست که به‌تناسب برای «دفاع از منافع و ‎ امنیت ملی» به‌کار گرفته می‌شوند.

«میدان» به‌معنای عملکرد نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه و «دیپلماسی» دوگانه‌ای است که پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه ایران، از عملکرد متضاد و متقابل آن‌ها در حوزه سیاست خارجی ایران انتقاد کرده بود.

نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز روز دوشنبه،۲۳ اسفندماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، حمله موشکی سپاه پاسداران را کاری «به‌جا» در پاسخ به اقدام‌های خصمانه اسرائیل علیه منافع ایران دانست و افزود: «صبر استراتژیک نیروهای مسلح ایران نسبت‌به تعرضات رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است.»