افراد منسوب به طالبان پنج شهروند هزاره را در سمنگان تیرباران کردند

یک شاهد حادثه گفت که حمله‌کنندگان پرچم گروه طالبان را با خود داشتند

دو فرد مسلح منسوب به گروه طالبان عصر سه‌شنبه، ۶ اردیبهشت (۲۶ آوریل) در مسیر دره‌صوف-شولگره، پنج شهروند هزاره افغان، ساکن شهرستان دره‌صوف استان سمنگان در شمال این کشور را تیرباران کردند. هویت عاملان این حمله هنوز مشخص نشده و هیچ گروهی مسئولیت آن‌ را به عهده نگرفته است.

یکی از شاهدان این حادثه با به اشتراک گذاشتن ویدیویی در فیس‌بوک، نوشت که افراد مسلح عصر سه‌شنبه او و پنج نفر دیگر را که سوار بر یک خودرو مسافربری از مرکز شهرستان دره‌صوف به سمت مزارشریف در حرکت بودند، در ناحیه کوتل ریگ متوقف کردند. او توضیح داد که دو فرد مسلح خودرو خود را کمی دورتر از جاده نگه داشته بودند و از راننده خودرو آن‌ها خواستند برای راه انداختن دوباره خودرو به آنان کمک کند؛ اما زمانی که راننده و مسافران به قصد کمک به افراد مذکور پیش آنان رفتند، یکی از این افراد که اسلحه‌ داشت دستور داد که همه از خودرو پیاده شوند.

به گفته این شاهد حادثه، از شش نفری که در خودرو بودند، پنج نفر از جمله راننده تیرباران شدند که در اثر این شلیک‌ها چهار نفر جان باختند و یک نفر که هنوز زنده بود، به بیمارستان منتقل شد. هنوز مشخص نیست این فرد که خود یکی از مسافران و شاهد صحنه نیز بوده، چگونه جان سالم به در برده است.

او در ویدیویی که پس از حادثه ضبط شد، گفت که این افراد مسلح پرچم طالبان را با خود داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، با انتشار پیامی در فیس‌بوک، اسامی کشته‌شدگان را خیرالله، غلام‌ سخی، خلیفه سرور، محمد یونس و باز محمد اعلام کرد. محقق گفت طالبان که کنترل جغرافیای افغانستان را در دست دارد، مسئول حفاظت از جان مردم است اما در این زمینه ناکام مانده است. او با اشاره به سخنان انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی گروه طالبان، که گفته بود داعش در افغانستان حضور فیزیکی ندارد، گفت: «پس مسبب این‌گونه جنایت‌ها کیست؟»

یک مقام دولت پیشین در سمنگان به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که داعش هنوز در دره‌صوف حضور ندارد اما شماری از اعضای طالبان در سمنگان از جمله در شهرستان دره‌صوف پایان، ذهنیت داعشی دارند و ممکن است عامل این کشتار همین افراد باشند.

این منبع افزود که طالبان در سال‌های گذشته نیز کشتارهایی را به نام داعش انجام می‌داد؛ در حالی که تاکنون هیچ نیرویی به نام داعش در سمنگان دیده نشده است. او افزود: «این جنایت‌ها کار خود طالبان است، چون شمار زیادی از اعضای این گروه با آنچه داعش انجام می‎‌‌‌دهد، موافق‌اند.»

طالبان تاکنون در مورد کشته شدن پنج شهروند هزاره اظهارنظر نکرده‌ است. سخنگویان این گروه با اعمال سانسور و فشار بر رسانه‌ها، تلاش می‌کنند از بازتاب جزئیات حوادث جلوگیری کنند.

انفجار در محله شیعه‌نشین قندوز

صبح روز چهارشنبه، ۷ اردیبهشت، انفجاری در ناحیه رستاق‌آباد شهر قندوز رخ داد. روزنامه هشت صبح گزارش داد که این حادثه ناشی از انفجار مین جاسازی شده در یک مغازه بوده است که در اثر آن، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شده‌اند. هنوز جزئیات بیشتری از این حادثه در دست نیست.

این حوادث در حالی رخ دادند که در دو هفته گذشته، حملات مرگباری به مراکز آموزشی و دینی در شهرهای کابل، مزارشریف و قندوز انجام شد که غیرنظامیان زیادی در آن‌ها قربانی شدند. روز پنجشنبه، اول اردیبهشت، بمب‌گذاری در مسجد و مدرسه مولوی سکندر شهرستان امام صاحب استان قندوز دست‌کم ۳۳ تن را کشت و نزدیک به ۵۰ تن را زخمی کرد. پیش از آن، حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف و مدرسه عبدالرحیم شهید و آموزشگاه ممتاز در کابل نیز جان ده‌ها نفر را گرفته بود.

از میان این حملات مرگبار، گروه داعش خراسان تنها مسئولیت حمله به مسجد سه دکان در مزارشریف را به عهده گرفت.