ادامه تنش‌های مرزی؛ نمایندگان ایران و طالبان در کابل گفت‌وگو کردند

هیئت‌های فنی دو طرف، پس از ماه رمضان جلسه‌‌ای برگزار خواهند کرد

برای سومین‌بار نیروهای طالبان و مرزبانان ایران، در امتداد مرز دو کشور باهم درگیر شدند-@IRANinKabul/توییتر

در ادامه تنش‌ها میان مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و گروه طالبان در امتداد مرز اسلام قلعه- دوغارون، روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت (۲۶ آوریل)، سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل، با مولوی شبیر احمد، رئیس کارگروه وزارت دفاع طالبان، در خصوص حل این تنش‌ها گفت‌وگو کردند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «در این ملاقات طرفین بر توسعه روابط دوستانه و برادرانه بین دو کشور و حل‌وفصل موضوعات پیش‌آمده از راه گفت‌وگو و مذاکره تاکید کردند و توافق نمودند که هیئت دو کشور، در روز جاری در مرز مشترک نشستی برگزار کنند و سوءتفاهمات پیش‌آمده را برطرف نمایند.»

در بیانیه همچنین آمده است که دو طرف در این دیدار در مورد ارتقای حسن همجواری در مرزهای مشترک، به‌ویژه در مرز اسلام‌قلعه- دوغارون باهم تبادل نظر کردند. دو طرف همچنین توافق کردند که هیئت‌های تخصصی به‌نمایندگی از طالبان و جمهوری اسلامی ایران، پس از ماه رمضان، با هدف تحکیم امنیت و ثبات در مرزهای مشترک، جلسه‌ای برگزار کنند.

برای سومین‌ بار، مرزبانان ایرانی و طالبان، روز شنبه ۳ اردیبهشت، در امتداد مرز اسلام‌قلعه-دوغارون با هم درگیر شدند. ویدیوهایی که از جریان تنش میان دو طرف در فضای مجازی منتشر شدند نشان دادند که افراد طالبان، یک خودرو مرزبانان ایرانی را تصاحب کردند و نیروهای دو طرف در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، پس از این حادثه گفت برای حل تنش‌های مرزی با وزارت‌های دفاع و داخله (کشور) طالبان تماس گرفته و نگرانی‌ها رفع شده است.

روز دوشنبه، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری گفت تاکنون مرزبانان ایرانی در مقابل طالبان خویشتن‌داری کرده‌اند، اما این برخورد نباید باعث سوءبرداشت طالبان شود. او افزود که ایران حاضر است به افراد گماشته‌شده طالبان در مرز با این کشور، آموزش‌های لازم حفاظت از مرز را ارائه کند، چون تکرار این حوادث می‌تواند پیامد بدتری داشته باشد.

در همین حال، روز سه‌شنبه نیز برخی اعضای طالبان و کاربران رسانه‌های اجتماعی، ویدیوهایی را از مرز اسلام‌قلعه- دوغارون در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند که نشان می‌دهند شماری از نیروهای ویژه ایرانی با تانک‌های زرهی در مرز با افغانستان مستقر شدند. همچنین ویدیوهایی از حضور گسترده افراد طالبان در مرز اسلام‌قلعه منتشر شده است و افراد طالبان در این ویدیوها گفتند آماده مقابله با نیروهای ایرانی‌‌‌اند. مراجع رسمی صحت هیچ یک از این ویدیوها را  تایید نکردند.

طالبان تاکنون هیچ یک از درگیری‌های نظامی میان نیروهای این گروه و مرزبانان ایرانی را تایید نکرده‌اند، اما سخنگویان این گروه همواره تاکید می‌کنند که مقام‌های آنان آماده‌اند هر چالش و تنشی را از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل کنند.