کاظمی قمی: با طالبان درباره واقعه مرزی تماس گرفتیم

روز شنبه نیروهای طالبان خودرو متعلق به مرزبانان ایرانی را توقیف کرده بودند 

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌‌جمهوری ایران در امور افغانستان، توضیحاتی درباره واقعه مرزی روز شنبه ارائه داد که بار دیگر نشان می‌دهد ایران عملا وزارتخانه‌های «امارت اسلامی» طالبان را به رسمیت می‌شناسد و با آن‌ها رابطه بالفعل دارد. 

 کاظمی قمی که روز شنبه، ۲۳ آوریل  گفت: «امروز طالبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی درمحدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد.»

در این واقعه، نیروهای طالبان در حضور مرزبانان ایرانی، یک خودرو متعلق به آنان را توقیف کرده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاظمی قمی گفت ایران با وزارتخانه‌های کشور و دفاع طالبان تماس گرفته است و خواسته است که اقدامات آن‌ها متوقف شود و «موضوع در چارچوب کمیسیون عالی مرزی و مدرنیزاسیون اسناد دو کشور حل و فصل شود.» 

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدارهای مکرری با مقامات طالبان داشته است؛ دیدارهایی که پیش از به قدرت رسیدن طالبان نیز سال‌ها جریان داشت و بخشی از مشروعیت‌بخشی به طالبان قلمداد می‌شد. 

درگیری روز شنبه، در یکی از ایستگاه‌های مرزی بین استان خراسان و استان هرات افغانستان درگرفت.

خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مرز اسلام‌قلعه-دوغارون هنوز بسته است و نیروهای امنیتی طالبان به سمت مرز در حرکت‌اند. 

با اینکه مقامات نظامی و سیاسی ایران چند بار راجع به این رویداد سخن گفته‌اند، واکنشی رسمی از سوی مقام‌های طالبان هنوز مشاهده نشده است.