۸۰ درصد مردم استان تهران زیر خط فقر مسکن‌اند

شهرداری تهران با راه‌اندازی «قرارگاه جهادی مسکن» تراکم‌فروشی در تهران را دوباره شروع می‌کند

قیمت خانه در تهران روزبه‌روز در حال افزایش است - Atta KENARE / AFP

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی شهردار تهران، گفت: «۴۲ درصد مردم کشور زیرخط فقر مسکن‌اند و این رقم در استان تهران ۸۰ درصد است.» به گفته او، ۴۳ درصد ساکنان شهر تهران مستاجرند.

معاون شهرسازی شهردار تهران روز سه‌شنبه، ششم اردیبهشت، در جلسه علنی شورای شهر با توصیف وضعیت تهران، گفت: «بر اساس آمارهای جهانی، در بحث مسکن فقط وضعیت دمشق از ما بدتر است.»

او از نیاز سالانه شهر تهران به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی خبر داد و افزود: «روزی در تهران شاهد بودیم که سالانه ۳۲ هزار پروانه صادر می‌شد اما حالا این عدد به پنج هزار رسیده و این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد تا سال ۱۴۳۰، جمعیت تهران افزایش خواهد یافت و ما باید آینده‌نگر باشیم.»

حمیدرضا صارمی با بیان اینکه سال آینده جمعیت تهران ۱.۵ تا چهار میلیون نفر بیشتر می‌شود، افزود: «ما که نمی‌توانیم مردم را بیرون کنیم؛ چون مردم با بخشنامه به تهران نیامده‌اند که حالا با بخشنامه از تهران بروند.» او با دفاع از فروش تراکم در تهران افزود که با کاهش تراکم، جمعیت تهران به حومه و حاشیه شهر می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام معاون شهرسازی شهردار تهران، در حال حاضر سالانه حدود ۶۵ هزار واحد مسکونی در پایتخت ساخته می‌شود؛ حال‌ آنکه به گفته او، تهران سالانه به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد.

فروش بیش از ظرفیت تراکم در تهران میراثی بود که محمدباقر قالیباف در دوران مسئولیت خود در شهرداری تهران به جا گذاشت؛ اقدامی که در خانه‌دار شدن طبقه فقیر و کم‌درآمد تاثیری نداشت اما بر ثروت شهرداری تهران افزود. حالا نیز علیرضا زاکانی، در مقام شهردار تهران، قصد دارد این رویه را ادامه دهد؛ آن‌ هم در شهری که گفته می‌شود دیگر فضایی برای نفس کشیدن ندارد.

معاون شهرسازی شهردار تهران در سخنان روز سه‌شنبه خود، خواستار لغو الزام پارکینگ برای واحدهای کوچک شد و از شورای شهر خواست مجوز ساخت‌وساز تا حریم ۳۰ متری راه‌آهن را صادر کند.

شهرداری تهران در حالی برای فروش تراکم خیز برداشته است که برای نوسازی بافت فرسوده در مناطق محروم تهران اقدام مناسبی انجام نمی‌دهد و قیمت خانه در تهران روزبه‌روز در حال افزایش است. آمارهای سالانه بانک مرکزی ایران حاکی از آن است که قیمت خانه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ یعنی به مدت چهار سال، حدودا هفت برابر شده است. متوسط قیمت هر مترمربع خانه در تهران در سال ۱۳۹۶، حدود پنج میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود که در اسفند ۱۴۰۰ و در مدت چهار سال، هفت برابر شد و از مرز ۳۵ میلیون تومان گذشت.

دولت سیزدهم مدعی است که در طرحی با نام «نهضت ملی مسکن»، در عرض چهار سال، چهار میلیون خانه می‌سازد. شهرداری تهران نیز با راه‌اندازی «قرارگاه جهادی مسکن» قصد دارد سرعت ساخت‌وساز در تهران را بالا ببرد و معاون شهرسازی شهردار نیز روز سه‌شنبه برای توضیح درباره جزئیات این قرارگاه به شورای شهر رفت. ناظران تاکید کرده‌اند که چنین طرح‌هایی در قیمت مسکن و کاهش روند اجاره‌نشینی تاثیری ندارند اما پیامدهای تورمی آن‌ها آسیب‌زا خواهد بود.

بیشتر از اقتصاد