دفاع روزنامه کیهان، نمایندگان مجلس و شورای شهر از «سیسمونی‌گیت»

اعضای مجلس شورای اسلامی افشای سفر خانواده قالیباف به ترکیه را پرونده‌سازی دانستند

محمدباقر قالیباف هنوز در این زمینه واکنشی نشان نداده است و سیاست سکوت در پیش گرفته است - ATTA KENARE / AFP

ماجرای سفر زهرا مشیر، همسر و مریم قالیباف، دختر رئیس مجلس به همراه همسرش، امیررضا بحیرایی به ترکیه که به «سیسمونی‌گیت» معروف شده، با وجود گذشت یک هفته هنوز داغ است. در حالی که کاربران شبکه‌های اجتماعی سفر خانواده رئیس مجلس شورای اسلامی را که گفته می‌شود برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند به تمسخر می‌گیرند و در عین حال از ریاکاری و دورویی مسئولان جمهوری اسلامی انتقاد می‌کنند، واکنش مقام‌های حکومتی چیز دیگری است.

روزنامه اصولگرای کیهان در سرمقاله روز یکشنبه چهارم اردیبهشت با عنوان «جنجال سفر به ترکیه؛ واکنش‌ها و اهداف کنشگران چه بود؟» ادعا کرد که عده‌ای قضیه قالیباف را به راه انداختند تا حواس مردم از خدمات دولت سیزدهم پرت شود. در بخشی از مقاله کیهان در دفاع از محمدباقر قالیباف آمده است: «کار غلط، غلط است و قابل دفاع نیست، ولی چگونه است که غلط یک آقازاده چهل کلاغ است و آقازاده‌ای دیگر می‌تواند در عمرش هر غلطی بگوید و بکند؟ یکی قتل می‌کند و مقتول را توبیخ می‌کنند و یکی دیگر باید به‌خاطر غلط بستگانش استعفا کند؟‌»

در این یادداشت آمده است: «ترفند «حواس‌پرت کردن» را هم از شیاطین آموخته‌اند. می‌خواهند مردم متوجه امور مهم‌تر نشوند و خدمات دولتی که وارث نابسامانی آن‌ها است را ندانند. نباید مردم بدانند که در هشت ماه دولت فعلی به‌ اندازه هشت سال قبلش کار شده است. عمده قرض دولت اعتدالی تسویه شده و تورم پایین آمده است و تولید قدرت و ثروت شده و تلفات کرونا از ۷۰۰ نفر به ۲۰ نفر رسیده است و مردم از تنبلی بی‌عرضه‌ها نجات یافته‌اند.»

روزنامه کیهان در حالی از سفر خانواده قالیباف دفاع می‌کند که پیش از این الیاس قالیباف، پسر محمدباقر قالیباف، با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام بابت سفر اعضای خانواده‌اش عذرخواهی کرد و نوشت: «این سفر آن هم در این شرایط اقتصادی مردم یقینا اشتباه است‌.»

انتقاد اعضای شورای شهر از «حمله ناجوانمردانه»

در سوی دیگر، روز یکشنبه چند تن از اعضای شورای شهر تهران در باره سفر خانواده قالیباف به ترکیه واکنش نشان دادند و به صورت آشکار و تلویحی از او حمایت کردند.

به گزارش ایسنا، پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر رسانه‌ای شدن این موضوع را «برنامه‌ریزی دشمن» دانست و افزود: «می‌بینیم که در موضوع سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه چه فضاسازی‌هایی انجام شد. در حالی که پسر رئیس مجلس عنوان کرد که این موضوع خطا بوده و رئیس مجلس هم موافق نبوده است، اما چه اتفاقی می‌افتد که این موضوع‌ ترند می‌شود؟»

او انتقادها از قالیباف را «حمله ناجوانمردانه» به فردی دانست که «اثرات اقدام‌هایش در تهران و کشور مشخص است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که در خبرهای منتشرشده پیش از این اشاره شده بود که خانواده قالیباف با داشتن ۲۰ چمدان و ساک به مشکل اضافه بار خورده بودند، محمد آقامیری، عضو دیگر شورای شهر سفر خانواده قالیباف را این‌طور توصیف کرد که «یک زوج در حراجی سیسمونی دو قلم کالا خریدند، آن‌ها با ۴ ساک رفتند و با ۵ ساک برگشتند». آقامیری اطلاع‌رسانی درباره موضوع سفر خانواده رئیس مجلس را «عملیات روانی» و «فعالیت شبکه‌های معاند و اجتماعی علیه نظام» دانست و با بی‌اهمیت دانستن این موضوع گفت: «این دو جوان که تازه اول ازدواجشان است و می‌خواهند صاحب فرزند شوند، ذوق دارند و به سفر خارجی رفته‌اند و در یک حراج سیسمونی دو قلم کالا خریدند. حالا برای این دو قلم جنس عکس و فیلم می‌گیرند و آن را رسانه‌ای می‌کنند و به اقتصاد مقاومتی و استفاده از کالای ایرانی ربط می‌دهند.»

او ماجرای سفر همسر و دختر قالیباف را به ساده‌زیستی این خانواده تعبیر کرد و گفت: «اگر رئیس مجلس اجازه می‌داد و خانواده‌اش با تشریفات و محافظ می‌رفتند و از گیت مخصوص عبور می‌کردند کسی آن‌ها را نمی‌دید؛ اما رئیس مجلس گفته عادی بروید و با هواپیمای معمولی سفر کنید و با مردم بروید و برگردید.»

نمایندگان مجلس: حاشیه، تخریب و پرونده‌سازی است

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه روز یکشنبه به سفر هفته گذشته همسر، دختر و داماد رئیس مجلس به ترکیه واکنش نشان دادند. مجتبی توانگر، از نمایندگانی است که انتشار این خبر را نوعی «پروژه محفلی» دانست و گفت:«‌‏از رئیس‌ مجلس انتظار می‌رود تا از پیگیری پرونده پروژه‌بگیران محفلی دست نکشد.»

محسن علیزاده، نماینده دیگری از مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را نوعی «پرونده‌سازی» خواند و گفت: «پرونده‌سازی و جاسوس‌‌بازی، انحراف در سیاست‌ورزی امروز کشور است که امیدواریم دستگاه‌های امنیتی جلوی آن را بگیرند.»

همچنین اردشیر مطهری، نماینده گرمسار افشای سفر خانواده قالیباف به ترکیه را پرونده‌سازی‌های شخصی و خانوادگی امنیتی دانست و گفت که این کار یا برای تسویه‌حساب امری در گذشته یا برای معامله خواسته‌ای در آینده است. او با حمایت از رئیس مجلس گفت: «باید دید قالیباف در گذشته جلوی چه خواسته‌ای ایستاده یا در چه موردی حاضر به باج دادن نشده است که با عکس زن و بچه‌اش با او برخورد شد؟»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده دیگری است که به حمایت از رئيس مجلس پرداخت و گفت: «فشارها علیه قالیباف یک برنامه طراحی شده برای انتخاب فردی تندرو به ریاست مجلس است. قالیباف دارد تاوان مقاومت در مقابل طرح‌های غیرضروری تندروها را پرداخت می‌کند. مشکل تندروها مدیریت عقلانی مجلس است نه سفر ترکیه و سیسمونی.»

پیش از این نیز سید محمود رضوی، مشاور فرهنگی و هنری محمدباقر قالیباف مدعی شده بود که طرح ماجرای سیسمونی‌گیت، پروژه امنیتی برای برخورد با قالیباف است. او در رشته توییتی با حمله غیرمستقیم به وحید اشتری، یکی از فعالان جریان موسوم به عدالت‌خواه که برای اولین بار این خبر را منتشر کرده بود، نوشت: «روابط عمومی شرکت معراج صراحتا اعلام کرد این مسافران اضافه بار نداشته‌اند و در فرودگاه ترکیه هم هیچ اتفاق و درگیری وجود نداشته است، این سناریوی تخیلی را چه کسی ساخته و به این حساب کاربری داده است؟»

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی از ماجرای سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه دفاع می‌کنند که محمدباقر قالیباف هنوز خودش در این زمینه واکنشی نشان نداده و سیاست سکوت را در پیش گرفته است تا اطرافیانش این موضوع را به سمتی که مطلوب اوست هدایت کنند.