یک گرگ وال‌ستریت در تهران؛ مربی فن بیان مدیران نظام

تاروردیان در همایش‌های مختلف خود را به‌عنوان جوانی موفق در زمینه‌های انگیزشی و تبلیغات معرفی کرده است

سپهر تاروردیان، مدیر باشگاه مدیران تاثیرگذار، نامی که به‌ واسطه گشایش جنجالی یک باشگاه ورزشی در مجتمع سام سنتر خیابان فرشته، برای رسانه‌ها جذاب شد.

تاروردیان لقب گرگ وال‌ستریت را هم از حمید سپیدنام معروف به مستر تیستر، چهره معروف و پرحاشیه فضای مجازی و غذا، گرفته است و مدرک دکترای خود را از دانشگاه آزاد دریافت کرده است.

او مدیرعامل موسسه همایش فرازان است و دارای مدرک دکترای فلسفه با گرایش مدیریت و مدیریت بازرگانی عمومی است که خود را مدرس حوزه برندسازی شخصی و سازمانی معرفی می‌کند.

موسسه همایش فرازان در دو زمینه تبلیغات و برگزاری همایش‌ها فعال است. تاروردیان، به گفته اعضای این موسسه، تنها ایرانی انجمن سخنوران حرفه‌ای است. او ادعا کرده است سال ۱۳۸۴ درحالی‌ که ۲۳ سال داشت عطای کار در وزارت امور خارجه دولت محمد خاتمی را به لقایش بخشید تا از تجربیات خود در علم، اقتصاد و دین استفاده کند.

موسسه این جوان بلندپرواز در همان آغاز فعالیتش در سال ۹۱ همایش بزرگی با حضور برایان تریسی در تهران برگزار کرد. بعضی رسانه‌ها در آن زمان مدعی شدند این همایش برای تبلیغ شرکت‌های هرمی برگزار شده است.

حاشیه بلیت ۱۰۰ هزار تومانی در سال ۹۱ و شایعه دیدار خصوصی با تریسی در ازای مبلغ یک میلیون تومان برای شرکت‌کنندگان، مهم‌ترین مسائل تاروردیان در آن زمان است.

او در سال‌های بعد توانست همایشی در سالن همایش‌های صداوسیما با عنوان آینده‌پژوهی برگزار کند، جایی که هرکسی امکان برگزاری چنین برنامه‌هایی را ندارد.

تاروردیان در همایش‌های مختلف خود را به‌عنوان جوانی موفق در زمینه‌های انگیزشی و تبلیغات معرفی کرده است. برگزاری مجمع جهانی مدیریت در زمینه مدیریت فروش و بازاریابی از برنامه‌های دیگر این موسسه بود که تحت عنوان رسیدن به اقتصاد مقاومتی به‌نوعی بهره‌برداری از شعار سال تعیین شده علی خامنه‌ای است.

حضور مدیران وزارت صمت، اتاق بازرگانی و مجموعه‌هایی همچون شستا به‌عنوان مهمانان این همایش‌ها نشان از ارتباط تاروردیان با بخشی از بدنه حاکمیت دارد که امکانات مالی گسترده‌ای در اختیار دارند.

سال ۹۵، همایش بین‌المللی مدیریت فروش و بازاریابی در مرکز همایش‌های صداوسیما از دیگر برنامه‌های بزرگ این موسسه بود. نکته اصلی در مورد همایش‌های موسسه، نامشخص بودن منابع مالی برای دعوت از چهره‌های مختلف بین‌المللی است.

از سال ۹۷، موسسه تاروردیان اقدام به برگزاری مسابقات و تورنمنت‌های مختلف ورزشی تحت عنوان برنامه‌های خیریه کرد که فرصت نزدیک شدن تاروردیان به چهره‌های ورزشی و رسانه‌ای مانند عادل فردوسی‌پور، رشیدپور و ورزشکاران صاحب‌نام را فراهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با مرور همایش‌های برگزارشده این موسسه متوجه می‌شویم بیمه معلم، بیمه پاسارگاد، آموزش‌وپرورش و دانشگاه تهران و بسیاری از کارخانه‌ها و برندهای مطرح داخلی از همکاران، سفارش‌دهندگان و اسپانسرهای اصلی همایش‌ها بودند.

این موسسه در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری کارگاه‌هایی با عنوان آموزش مدیریت کرده و مدعی است در حال پرورش نسل تازه مدیران کشور است.

اردیبهشت ۹۷، تاروردیان همایش مدیران برتر کشور را با حضور چهره‌های تاثیرگذار (اینفلوئنسر) اینستاگرامی و برخی چهره‌های شناخته‌شده صداوسیما برگزار کرد. این همایش شائبه شبکه‌سازی تبلیغ‌های اینستاگرامی از طریق به‌کارگیری چهره‌های به‌اصطلاح «شاخ مجازی» را ایجاد کرد موضوعی که گفته شد می‌تواند در ارتباط با شبکه‌های پیچیده شرط‌‌‌‌بندی و قمار در ایران باشد.

تاروردیان همچنین اقدام به برگزاری تورهای خارجی تحت عنوان تورهای مدیریتی کرده است که برای شرکت در آن مبالغی چند صد میلیون‌تومانی دریافت می‌کند. ارزش شرکت در این تورها بهره‌بردن از عنوان مدیر موفق داخلی است که او ادعا کرد فرصت‌های تجاری در خارج از کشور را فراهم می‌کنند.

نکته عجیب شرکت برخی «شاخ‌های» اینستاگرامی مثل مستر تیستر در این تورها به‌عنوان مدیران شاخص است، فردی که به حاشیه و مسائل مالی مبهم شهرت دارد.

تاروردیان کارگاه‌های فنون مذاکرات برای مدیران را برگزار می‌کند که بر مبنای برخی پست‌های اینستاگرامی با هشتگ این موسسه، آن‌ها مدعی‌اند مدیران شاخص دولتی نیز در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند. در انتخابات ۱۴۰۰ مسعود ده‌نمکی در کلاب‌هاوس مدعی شد ابراهیم رئیسی دو سال است زیر نظر گروهی مجرب و حرفه‌ای فنون مذاکره و مناظره را می‌آموزد که گفته شده اشاره او به تاروردیان است.

حالا سی دی همایش‌های تاروردیان در سایت این موسسه با ارقامی ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین با توجه‌به سوابق این‌گونه همایش‌ها این احتمال بسیار زیاد است که برخی سخنرانان و مهمانان ویژه همایش که با عنوان مدیران موفق دعوت می‌شوند نیز باید مبالغ سنگینی پرداخت کنند.

از عجایب همایش‌های این موسسه بهره‌بردن از وضعیت اقتصادی کشور و سوارشدن بر موج شعارهای رهبر جمهوری اسلامی یا مدیران حکومت است، مثلا در سه سال گذشته چند همایش با موضوع عبور از دوران رکود برگزار شد. همچنین موسسه یکی از اهداف همایش‌هایش را کمک به مدیران برای شکستن دادن تحریم‌های ظالمانه دانسته است.

شریک تاروردیان در این مجموعه محمد خردمند، مدیر و صاحب برند فروشگاه‌های جین وست، است که شعب متعددی در مجتمع‌های تجاری بزرگ ایران دارد. این باشگاه به گفته وحید شکوری از نیروهای نزدیک به تاروردیان «تنها مختص صاحبان برند و مدیران شاخص به‌قصد ایجاد فضای مفرح به جهت به اشتراک گذاشتن ایده‌پردازی‌ها است.»

برای آنکه بدانیم این فضاهای اختصاصی لوکس چه نقشی در سیاست ایران دارند باید جلسه‌های حلقه سعید امامی، پورمحمدی، فلاحیان در پروژه قتل‌های زنجیره‌ای را به یاد بیاوریم که در استخرها و رستوران‌های خاص برگزار می‌شد که ورود افراد متفرقه به آن‌ها ممنوع است.

در حقیقت ایده این باشگاه به‌ظاهر ورزشی ایجاد محیطی ویژه و بسته برای افرادی است که می‌خواهند به حلقه‌ای خاص از مدیران و یا چهره‌های بانفوذ نزدیک شوند، جایی برای رسیدن به رانت از طریق پرداخت حق عضویت چند صد میلیون‌تومانی.

مثل فروش جا در صف نماز جماعت در بیت مراجع و روحانیون شاخص حکومت که سال‌ها است راهی برای درآمدزایی نزدیکان آنان است. سایت این موسسه مدعی است در سال ۲۰۲۵ بزرگ‌ترین موسسه مشاوره به مدیران و آموزش مدیران در خاورمیانه خواهد بود.

از تاروردیان هیچ سوابقی تا پیش از سال ۸۴ موجود نیست. او در مصاحبه‌ای با روزنامه دنیای اقتصاد، در مورد چگونگی تأمین هزینه‌هایش گفت: «حمایت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها از جمله اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران و شخص آقای دکتر آل اسحاق و آقای مهندس راسخ که علاقه بسیار زیادی به مباحث علمی، پژوهشی و دانشگاهی دارند نیز بسیار قابل‌توجه و تقدیر بود.»

اشاره او به «یحیی آل اسحاق»، وزیر بازرگانی دولت «اکبر هاشمی رفسنجانی» و رئیس کنونی «اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق» است. منظور از مهندس راسخ هم «مهدی راسخ» یکی از مدیران ارشد دو دهه اخیر مخابرات جمهوری اسلامی است!

طی روزهای گذشته و پس از افتتاح پرحاشیه باشگاه «متافیتنس» در مجتمع «سام سنتر» خیابان فرشته تهران، سایت تاروردیان از دسترس خارج شده است.

مجتمعی که ۲۶ فروردین در آیین گشایش باشگاه ورزشی تاروردیان میزبان لوتار ماتئوس، مارکوس مرک، آندریاس برمه و پیر لوئیجی کولینا، چهار چهره مشهور دنیای فوتبال، بود، برنامه‌ای که پس از اعلام هزینه ۳۲۰ میلیون‌تومانی شهریه سالیانه باشگاه حاشیه‌ساز شد.

سپهر تاروردیان در سال ۱۳۹۹، موسسه‌ای به نام «بنیاد راهبری دیپلماسی عمومی و دوستی ملل» را ثبت کرده است. از اعضای هیئت‌مدیره این موسسه می‌توان به «محمد امیر عبداللهیان»، دبیر اجرایی همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آفریقا و رئیس انجمن دوستی ایران و کامرون اشاره کرد.

تاروردیان مدعی است از مدیران عامل بانک‌های کشاورزی، ملی و تجارت، وزارت کار، حوزه علمیه قم و سازمان اوقاف کشور لوح تقدیر دریافت کرده است.

اما قطعا در نظامی که پرورش‌دهنده اسدبیگی‌ها و بابک زنجانی‌ها است، این افراد نمی‌توانند همه پشتوانه سپهر تاروردیان باشند.