فرمانده طالبان شماری از ساکنان قندوز را به دلیل نپرداختن مالیات تیرباران کرد 

طالبان مالیات سنگینی بر کسبه‌ وضع کرده‌اند

کسانی که از پرداخت مالیات و زکات به طالبان خودداری کنند، مجازات می‌شوند-ایندیپندنت فارسی

شامگاه یکشنبه، ۲۸ فروردین، یک فرمانده طالبان به نام ایوب، گروهی از مردان ترکمن را در روستای کلوخ‌تپه در شهرستان قلعه‌ذال استان قندوز به جرم نپرداختن مالیات زمین‌های خود به این گروه، تیرباران کرد. 

یکی از ساکنان روستای کلوخ‌تپه، به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که ایوب، فرمانده طالبان، پس از آن که ساکنان روستای کلوخ‌تپه از پرداختن پول به او خودداری کردند،دست به آن جنایت زد.  

کلوخ‌تپه از روستاهای دورافتاده و فقیرنشین قندوز است که بیشتر ساکنان آن به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و قادر به پرداخت مالیاتی که طالبان وضع کرده‌اند، نیستند. ایوب، فرمانده طالبان که ساکنان این روستا را به رگبار گلوله بست، از قوم پشتون است  که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، به یکی از سمت‎های فرماندهی طالبان در قندوز منصوب شده است.

به گفته منبع خبری مذکور، در تیراندازی طالبان به سمت گروهی از مردان روستا، چهار تن کشته شدند و هشت تن مجروح. یک منبع دیگر نیز کشته شدن دو تن و زخمی شدن شش تن را در آن واقعه تایید کرد. 

در عکس‌ها و ویدیوهایی که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، دیده می‌شود که چندین فرد مجروح به بیمارستان منتقل می‌شوند. در یکی از ویدیوها یک عضو طالبان مانع تصویر برداری از زخمی‌ها و کشته‌شدگان می‌شود و می‌گوید: «این از اصول دفتر ما است که مانع تصویربرداری شویم.»

طالبان تاکنون در مورد این حادثه ابرازنظر نکرده‌اند.

در هشت ماه گذشته، طالبان با وضع مالیات سنگین بر کسبه‌، کشاورزان، و همه اصناف کارگری، میلیون‌ها افغانی از مردم پول جمع‌آوری کرده‌اند. در حالی که با سلطه این گروه بر افغانستان، دامنه فقر و بیکاری گسترده‌تر شد و به دلیل خشکسالی، میزان تولید محصولات غذایی نیز کاهش یافت، مردم توان پرداخت مالیات سنگین وضع شده از سوی فرماندهان این گروه را ندارند.

در ماه‌های اخیر، فرماندهان طالبان در استان‌های مختلف، «مالیات»‌هایی با مبلغ‌های متفاوت بر مردم وضع کرده‌اند و هشدار داده‌اند که در صورتی که از پرداخت زکات و مالیات به این گروه خودداری کنند، مجازات خواهند شد.

به‌تازگی دادگاه طالبان در هلمند به ساکنان آن استان دستور داد که «زکات» خود را به امام‌های مساجد بپردازند، در حالی که در بسیاری از شهرها، فرماندهان طالبان زکات مردم را جمع می‌کنند.

 شهردارهای طالبان نیز در بسیاری از شهرها مالیات سنگینی بر مغازه‌داران و فروشندگان وضع کرده‌اند. در بسیاری از موارد، فرماندهان طالبان خودسرانه و به نام زکات و مالیات، از مردم اخاذی می‌کنند و کسی که از دستورها و درخواست‌های آنان سرپیچی کند، با مجازات سنگینی مانند آنچه در روستای کلوخ‌تپه قندوز رخ داد، مواجه خواهند شد.

براساس گزارش برنامه جهانی غذا، فقر و گرسنگی در افغانستان به شدت در حال افزایش است و خشکسالی مداوم، این معضل را تشدید کرده است. در دو هفته اخیر، طالبان در شماری از استان‌ها به مردم دستور دادند که برای رفع خشکسالی، نماز باران برگزار کنند. نگرانی  عمده کشاورزان و مردم آن است که که ادامه خشکسالی، به نابودی محصولات کشاورزی و افزایش بیشتر قیمت مواد خوراکی منجر شود. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان تاکنون، بهای مواد خوراکی حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

پیامد گسترش فقر: افزایش خودکشی و اقدام به خودسوزی

صبح روز دوشنبه، ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل)، یک مرد در چهارراه دهبوری شهر کابل، خود را در مقابل چشمان کودک چهارساله‌اش آتش زد. در ویدیوها و عکس‌‎هایی که از صحنه این حادثه پخش شد، دیده می‌شود که شماری از مردم به سمت مردی که در آتش می‌سوزد می‎دوند و تلاش دارند آتش را خاموش سازند.

هویت این مرد هنوز فاش نشده است، اما شاهدان حادثه گفته‌اند که او به دلیل مشکلات اقتصادی و رنج و گرفتاری ناشی از آن، اقدام به خودسوزی کرده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته نیز پسر جوان ۲۵ ساله‌ای به نام نورالدین در شهرستان شیرین تگاب استان فاریاب، با خوردن زهر اقدام به خودکشی کرد. روز شنبه همین هفته نیز دختر جوانی به نام نظیر در شهر میمنه خودکشی کرد و جان باخت. این‌ نمونه‌ها تنها موارد نیست گزارش‎های مشابه زیادی از شهرها و روستاهای افغانستان می‎رسد، اما آمار دقیقی در این باره وجود ندارد.

در بیشتر موارد، دلیل اقدام به خودکشی، بیکاری، فقر، مشکلات معیشتی، و اختلال روانی دانسته می‌شود.