طالبان از اهالی استان‌های سرپل و جوزجان زکات می‌گیرند

والی طالبان در استان سرپل در نامه‌ای رسمی به ریاست ارشاد حج و اوقاف نوشت که حق جمع‌آوری عشر و زکات از ساکنان سرپل را ندارند

 کسبه می‌گویند کار نیست و هزینه زندگی خودشان را نیز به‌زحمت تامین می‌کنند‌ـ AFP

ساکنان سرپل و جوزجان در شمال افغانستان می‌گویند که ریاست زراعت طالبان از فروشندگان و کسبه در این استان‌ها خواسته‌اند تا زکات مالشان را در ماه رمضان به این اداره بپردازند. 

شماری از صاحبان فروشگاه‌ها و کسبه سرپل می‌گویند که ریاست زراعت طالبان نام‌های آنان را فهرست کرده‌اند و گفته‌اند تا یک هفته دیگر باید زکات مالشان را به این اداره بدهند.

ساکنان سرپل می‌گویند زکات در اسلام اجباری نیست، اگر مردم پول داشته باشند، خودشان به فقرا کمک می‌کنند اما طالبان از کسانی می‌خواهند زکات بگیرند که خودشان فقیرند و به کمک نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد (نام مستعار) خیاط است. او می‌گوید: «کار نیست، مردم پول نان ندارند، کسی لباس نمی‌خواهد. اما طالبان نام‌نویسی کرده‌اند که باید تا بیستم ماه رمضان به آن‌ها پول بدهم.»

به گفته ساکنان سرپل، طالبان حتی به کسانی که چرخ دوچرخه را باد می‌زنند گفته‌اند باید زکات بدهند.

در همین حال، ساکنان شهر شبرغان، مرکز استان جوزجان، از ریاست زراعت طالبان شکایت دارند و می‌گویند که طالبان به تمامی فروشگاه‌ها و کسبه گفته‌اند که تا ۱۵ رمضان باید زکات مالشان را بپردازند. کسبه می‌گویند که در سال‌های گذشته، در ماه رمضان به اندازه توان به فقرا کمک می‌کردند اما امسال، کار نیست و هزینه زندگی خودشان را نیز به‌زحمت تامین می‌کنند.

 پس از این انتقادها، محمد یعقوب، والی طالبان در استان سرپل، در نامه‌ای رسمی به ریاست ارشاد حج و اوقاف نوشت که «این ریاست» حق جمع‌آوری عشر و زکات از ساکنان سرپل ندارد و مردم در پرداخت عشر و زکات مختارند و خودشان تصمیم می‌گیرند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، اقتصاد افغانستان که بیشتر به کمک‌های جامعه جهانی وابسته بود، از هم پاشید و فقر و بی‌کاری در افغانستان گسترش یافت. سازمان ملل متحد در نشست ژنو برای کمک به مردم افغانستان، خواستار ۴.۵ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه شد اما جامعه جهانی متعهد شد که ۲.۵ میلیارد دلار برای بهبود وضعیت مردم افغانستان کمک خواهد کرد.

بیشتر از جهان