همکاران افغان نیرو‌های آمریکایی از ترس طالبان زندگی مخفیانه دارند

از بین بردن گذرنامه‌های مترجمان در سفارت آمریکا آنان را آسیب‌پذیر کرده است

در هشت ماه گذشته، شماری از همکاران سابق نیروهای خارجی در افغانستان، توسط طالبان کشته شده‌اند- JOHANNES EISELE / AFP

ربیع (مستعار) مترجم پیشین سفارت آمریکا در کابل در ماه‌های گذشته مدام محل زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. او در تلاش است تا یک گام از طالبان جلوتر باشد؛ زیرا می‌داند در صورتی که به دام طالبان بیفتد او را خواهند کشت. ربیع در هفته‌های گذشته همسر و چهار فرزندش را ندیده است. او حالا مقدار کمی غذا برای زنده ماندن دارد و نتوانسته است به کشورهای ایران یا پاکستان برود، زیرا سفارت آمریکا در تابستان سال گذشته گذرنامه او را آتش زد و او حالا بدون گذرنامه به هیچ جایی نمی‌تواند برود.

ربیع که به‌تازگی با مجله (نشنال ریویو) چاپ نیویورک مصاحبه کرده است می‌گوید: «آنان (مسئولان سفارت آمریکا) گذرنامه مرا نابود کردند، یعنی به این ترتیب مرا و خانواده‌ام را نابود کردند. حالا من بدون گذرنامه هیچ کاری نمی‌توانم بکنم. اگر گذرنامه داشتم می‌توانستم به یک کشور دیگر بروم.»

 تابستان گذشته زمانی که طالبان در حال نزدیک شدن به کابل بود، کارمندان سفارت ایالات متحده همه گذرنامه‌ها و اسناد امنیتی افغانستان را که در اختیار داشتند برای کمک و محافظت از هویت متحدان آمریکایی نابود کردند. مشخص نیست سفارت چه تعداد گذرنامه‌ را نابود کرده‌؛ زیرا وزارت خارجه آمریکا به درخواست مجله نشنال ریویو پاسخ نداده است. با این حال شاون وان دایور، بنیان‌گذار نهاد تخلیه افغان‌ها (#Afghan Evac) گفت نزدیک به ۲۰۰ نفر تاکنون در وب‌سایت این نهاد ثبت نام کرده‌اند و گفته‌اند گذرنامه‌هایشان در سفارت آمریکا در کابل نابود شده است؛ اما تعدادی از نهادهای دیگر می‌گویند تعداد کسانی که گذرنامه‌هایشان نابود شده، بیشتر از این ارقام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بن اوون، مدیر اجرایی بنیاد فلاندرز فیلدز- گروه غیرنظامی که بخشی از برنامه تخلیه افغان‌ها را بر عهده داشت- می‌گوید مسلما تعداد گذرنامه‌ها باید به هزاران عدد برسد، زیرا اگر این گذرنامه‌ها چند صد تا ‌بود، کارمندان می‌توانستند آن‌ها را با خود ببرند.

افرادی مانند ربیع که در افغانستان باقی مانده‌اند ازجمله هزاران نفری‌‌اند که پس از خروج آمریکا از افغانستان نتوانستند از این کشور خارج شوند. وال‌استریت ژورنال در ماه دسامبر سال گذشته گزارش داد که در حدود ۶۰ هزار مترجم افغان و افراد دیگری که برای رسیدن به آمریکا درخواست داده‌اند در افغانستان جا مانده‌اند. از سوی دیگر طالبان نیز همکاران سابق آمریکا را بازداشت می‌کند و تاکنون تعداد زیادی از این افراد را به قتل رسانده است.

جسی جنسن یکی از اعضای سابق نیروهای ویژه ارتش آمریکا که حالا گروهی را برای کمک و حمایت از افغان‌ها ایجاد کرده است می‌گوید سازمان او برنامه‌ای برای کمک به افغان‌هایی که گذرنامه‌هایشان در سفارت آمریکا نابود شده است دارد. او می‌افزاید بدون داشتن گذرنامه هیچ راهی برای خروج از افغانستان وجود ندارد و گرفتن گذرنامه از دولت طالبان نیز بسیار دشوار است. اداره گذرنامه کابل درگیر ازدحام مرد‌می که می‌خواهند از کشور فرار کنند و فساد عظیم اداری و داخلی است. این نهاد در چند ماه گذشته چندین بار فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش رویترز در سال گذشته تجهیزات مورد استفاده صدور اسناد بیومتریک خراب شد. در ماه دسامبر یک بمب‌گذار انتحاری که قصد ورود به اداره گذرنامه را داشت هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد و در این انفجار چندین نفر مجروح شدند. علاوه بر آن فساد موجود در بدنه طالبان نیز گرفتن گذرنامه را سخت کرده است و یک گذرنامه تا پنج‌ هزار دلار معامله می‌شود. ربیع ‌افزود برای به دست آوردن گذرنامه جدید پنج هزار دلار پرداخته است و باید بیش از سه هزار دلار دیگر نیز بپردازد. او می‌گوید زمانی که گذرنامه‌اش آماده شد برادرزاده‌اش برای دریافت گذرنامه‌ رفت‌، اما طالبان او را بازداشت کرد.

افغان‌هایی که مترجم نیروهای آمریکایی بوده‌اند، اهداف درجه اول طالبان محسوب می‌شوند. طالبان تاکنون سه بار خانه ربیع را بازرسی کرده است. با این که طالبان بارها گفته است که عفو عمومی شامل افرادی که با آمریکایی‌ها همکاری کرده‌اند می‌شود، اما در واقعیت این افراد در معرض خطر مرگ قرار دارند. زیرا نیروها و فرماندهان طالبان که زمانی اسیر نیروهای آمریکایی بوده‌اند می‌خواهند از آنان انتقام‌ بگیرند.

سازمان‌های زیادی در آمریکا درصدد انتقال کسانی‌اند که گذرنامه‌هایشان نابود شده است. وزارت خارجه آمریکا از برنامه نابود کردن گذرنامه‌ها دفاع کرد و سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه با نشنال ریویو گفت به حداقل رساندن آثار همکاری و کاهش خطر بازداشت افراد یک رویه کاملا پذیرفته شده است و وزارت خارجه نیز با چنین رویه‌ای در کابل کار کرد و این مسئله ضروری بود. سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت پرونده تمامی افرادی که واجد شرایط دریافت ویزای خاص مهاجرت به آمریکا (SIV) بودند به تمام سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا در کشورهای منطقه فرستاده شده است و کسانی که گذرنامه‌هایشان در افغانستان نابود شد به محض مراجعه به این سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها از خدمات لازم برخوردار می‌شوند، اما مشکل اصلی رسیدن به این سفارتخانه‌ها است.

در حال حاضر افغان‌هایی که با نیروهای آمریکایی همکار بوده‎‌اند در برزخ به‌سر می‌برند. آنان نمی‌توانند از اداره‌های تحت کنترل طالبان گذرنامه دریافت کنند؛ زیرا طالبان بیشتر این افراد را می‌شناسد. رسیدن به سفارتخانه‌های آمریکا در منطقه به‌خصوص سفارت آمریکا در پاکستان نیز کاری به‌شدت سخت است. این افراد امیدوارند شرایطی مانند ماه‌های اوت و سپتامبر ایجاد شود تا آنان بتوانند بدون گذرنامه خود را به آمریکا برسانند.