توقف خدمات کنسولی ایران در افغانستان؛ کاردار سفارت افغانستان احضار شد

معترضان روز دوشنبه، دروازه‌های کنسولگری ایران در هرات را آتش زدند و شعار مرگ بر ایران سردادند

معترضان در برابر سفارت و کنسولگری‌های ایران در کابل،خوست و هرات تظاهرات کردند - عکس: WAKIL KOHSAR / AFP

مدیر کل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران در روز سه‌شنبه، ۲۳ فروردین، با احضار کاردار افغانستان در تهران، به حملات اخیر به سفارتخانه جمهوری اسلامی در افغانستان به‌شدت اعتراض کرد و گفت که تا اطلاع ثانوی، هر نوع فعالیت کنسولی سفارت ایران در سراسر افغانستان متوقف می‌شود.

سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران، پس از احضار کاردار افغانستان، مسئولیت جدی دولت‌ها در تامین امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک را یادآوری کرد و از رهبران طالبان به عنوان حاکمان فعلی افغانستان، خواست با حمله‌کنندگان به سفارت ایران برخورد قانونی کنند.

پخش ویدیوها و تصاویر از وضعیت مهاجران افغان در مناطق مرزی ایران و انتشار اخباری مبنی بر برخورد خشن مرزبانان ایرانی با مهاجران افغان در رسانه‌های اجتماعی، با واکنش‌های تند کاربران افغان مواجه شد. در پی این مسئله، معترضان جلو سفارت ایران در کابل تجمع کردند و علیه برخورد خشن مرزبانان ایرانی شعار دادند. معترضان در هرات هم دروازه‌های کنسولگری ایران را به آتش کشیدند و شعار مرگ بر ایران سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی این اعتراض‌های خشونت‌بار که با پرتاب سنگ و چوب و به آتش کشیدن کنسولگری ایران همراه بود، سید رسول موسوی، مدیر کل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران اعلام کرد: «بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را تا اطلاع ثانوی و تا زمانی که از طرف وزارت امور خارجه افغانستان در زمینه برقراری امنیت کامل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران اطمینان لازم داده نشود، متوقف می‌کند.»

ایران از نخستین کشورهایی بود که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، درهای سفارت و کنسولگری‌های خود را به روی افغان‌ها گشود و با طالبان هم روابطی مسالمت‌آمیز در پیش گرفت. هرچند رفت‌وآمد افغان‌ها از مسیرهای قانونی و غیرقانونی به ایران چندین دهه‌ سابقه دارد.