ایران بارها در برابر مهاجران افغان مرتکب جنایت شده است

این چندمین بار است که حکومت ایران در برابر مهاجران افغان رفتار «غیرانسانی» داشته است

شاهدان عینی گفته‌اند که خودرو مهاجران افغان توسط پلیس گشت‌زنی ایرانی هدف شلیک قرار گرفت-HOSHANG HASHIMI / AFP

کشته و زخمی شدن شماری از مهاجران افغان توسط نیروهای امنیتی ایران بار دیگر با واکنش‌ تند شهروندان افغانستان مواجه شده است.

آنان می‌گویند که نظامیان ایرانی بار دیگر در برابر مهاجران افغان مرتکب جنایت ضد بشری شده‌اند و باید در برابر این عملکرد خود پاسخگو باشند.

شهروندان افغانستان می‌گویند که این چندمین‌ بار است که حکومت ایران در برابر مهاجران افغان که برای پیدا کردن لقمه نانی به آن‌جا رفته‌اند رفتار غیرانسانی و ضدبشری داشته و به جای آن که با مهاجران رفتار انسانی و اسلامی داشته باشد بدون هیچ جرمی آنان را با گلوله از بین می‌برد.

آنان از حکومت افغانستان به ویژه وزارت خارجه این کشور می‌خواهند که «در برابر این جنایت که انجام یافته است نباید چشم‌پوشی کنند و یا به تعیین یک هیئت چندنفری اکتفا کنند. باید این قضیه و قضیه به دریا انداختن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی به گونه همه‌جانبه بررسی شود و با مردم نیز در میان گذاشته شود، در غیر آن این جنایت ادامه خواهند داشت.»

نورالله شفیق، استاد دانشگاه و آگاه سیاسی، در رابطه به این موضوع به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «متاسفانه که جنایت نیروهای نظامی ایران در مقابل مهاجرین افغان ادامه دارد، اگر قضیه‌ به دریا انداختن مهاجرین افغان و این قضیه کنونی توسط حکومت ما به گونه جدی بررسی نشود و عاملان آن به جزای اعمال‌شان نرسند، ما شاهد بیشتر این گونه جنایت‌ها توسط حکومت ایران در برابر مهاجرین افغان خواهیم بود.»

ابرار بارکزی، فعال جامعه مدنی، می‌گوید: «ایران می‌کشد، با گلوله می‌زند و به دریا می‌اندازد. کی را؟ مهاجرین بیچاره افغان را، تا زمانی که دولت ما از حقوق شهروندانش به شکل جدی از دولت ایران نپرسد و عاملین‌اش را به میز محاکمه نکشد این جنایت جریان خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکیب صافی، جوانی که ده سال را در کشور ایران سپری کرده، میگوید: «من هیچ شک ندارم که نظامیان ایرانی این شهروندان مهاجر ما را با ضرب گلوله از بین نبرده باشد. من شاهد این گونه جنایت‌های ضد بشری نظامیان این کشور در زمانی که در ایران زندگی می‌کردم بودم، اما متاسفانه آن زمان نیز کسی از حقوق مهاجرین ما دفاع و پرسان نمی‌کرد. حکومت ایران هر گونه رفتار غیرانسانی که از دست‌اش پوره بود در برابر ما انجام می‌داد، واقعا خیلی‌ برای ما نگران‌کننده است، امید است که حکومت کنونی ما این جنایت‌های اخیر را که مرزبانان این کشور انجام داده است به گونه جدی بررسی کنند.»

این واکنش شهروندان افغانستان بار دیگر در برابر حکومت ایران در حالی ابراز می‌شود که روز ۱۴ خرداد سال جاری خودروی حامل مهاجران افغان در منطقه مهریز استان یزد ایران، توسط نیروهای امنیتی این کشور به ضرب گلوله هدف قرار گرفته و آتش گرفت.

گفته می‌شود این خودرو ۱۴ سرنشین داشت که همه مهاجران افغان بودند و پس از آن که توسط شلیک مرزبانان ایرانی آتش گرفت، سه تن کشته، چهار تن دیگر از آنان زخمی شده‌اند.

در همین حال وزارت خارجه افغانستان در خبرنامه‌ای اعلام کرده است که «این موضوع را به گونه جدی تعقیب می‌کند.»

در این خبرنامه‌ آمده است: «به سفارت جمهوری افغانستان مقیم تهران و جنرال قنسولگری کشورمان در زاهدان هدایت داده شده است تا با حضور در محل حادثه و تماس با به مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران، موضوع را از نزدیک بررسی نموده و به اسرع وقت در اختیار این وزارت قرار دهند.»

گفتنی است که شاهدان عینی (ایرانی) در محل حادثه نیز گفته‌اند که این خودرو مهاجران افغان توسط پلیس گشت‌زنی ایرانی هدف شلیک قرار گرفت و پلیس پس از شلیک از محل سانحه گریخت.   

بیشتر از