برگزاری انتخابات فرانسه در سایه رقابت تنگاتنگ مکرون و لوپن

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز شد

حوزه‌های رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هشت صبح روز یکشنبه، ۲۱ فروردین‌ماه (دهم آوریل)، در سراسر آن کشور به‌روی رای‌دهندگان باز شدند تا آن‌ها نامزد مورد نظر خود را از میان دوازده نامزد این دوره، انتخاب کنند. این درحالی است که طبق آخرین نظرسنجی‌ها، رقابت تنگاتنگی میان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فعلی فرانسه، و مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای افراطی «اجتماعی ملی»، برقرار است.

هرچند طی هفته‌های گذشته، نظرسنجی‌ها از پیروزی مجدد مکرون حکایت داشت، تازه‌‌ترین نظرسنجی‌ها نشان از افزایش حمایت‌ها از مارین لوپن به‌عنوان رقیب اصلی او در این انتخابات، خبر می‌دهد. پیش از این یورونیوز از کاهش میزان حمایت‌ها از مکرون پس از اوج گرفتن جنگ اوکراین خبر داده بود. رویترز نیز ورود دیرهنگام او به کمپین انتخاباتی با تنها یک تجمع بزرگ که حامیانش نیز آن را ضعیف عنوان کرده بودند، در عین حال تمرکز مکرون بر طرح‌هایی همچون افزایش سن بازنشستگی را از عوامل موثر بر روند تغییر نتایج نظرسنجی‌ها عنوان کرده است.

به گزارش رویترز، در مقابل مکرون، لوپن نامزد راست‌گرای افراطی که با اعتماد به نفس در فرانسه سفر می‌کرد، در ماه‌های اخیر با تمرکز بر مسائل مربوط به هزینه‌های زندگی، به مرور با افزایش حمایت‌ها روبرو شده بود. براین اساس در حالیکه برخی نظرسنجی‌ها از پیروزی مکرون در دور نخست انتخابات خبر می‌داد حالا نتایج چند نظرسنجی دیگر، این دیدگاه را به چالش کشیده است. پیش از این یورونیوز بر اساس برخی نظرسنجی‌ها نوشته بود که حدود ۲۶ درصد شهروندان فرانسه قصد دارند به مکرون رای بدهند و در مقابل حدود ۲۵ درصد هم در این انتخابات از کاندیداتوری مارین لوپن حمایت می‌کنند. لوپن در تجمع روز پنجشنبه به هواداران خود گفته بود که ما آماده‌ایم و فرانسه با ما است.  

پس از این دو نامزد، طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته ژان لوک ملانشون، با ۱۷.۵ درصد در جایگاه سوم قرار داشته است. او نامزد حزب فرانسه تسلیم ناپذیر است و یکی از شش کاندیدای چپ‌گرا، با احتساب حزب سوسیالیست به‌عنوان یک جریان چپ، به شمار می‌رود. پس از آن هم والری پکرس، کاندیدای جمهوری‌خواهان (راست) و اریک زمور، کاندیدای حزب راست افراطی رادیکال، در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار داشته‌اند.

رویترز با اشاره به احتمال راه یافتن لوپن و ماکرون به دور دوم انتخابات، آن را رقابتی سخت برای آنها عنوان کرده است. در این خصوص با اشاره به رویکرد برخی رای دهندگان چپ که در نظرسنجی‌ها اعلام کرده بودند برخلاف سال ۲۰۱۷، صرفا برای دور نگه داشتن حزب راست افراطی از قدرت، به مکرون رای نمی‌دهند، عنوان شد که مکرون باید بتواند این گروه را متقاعد کند تا با تغییر دیدگاه خود در دور دوم به او رای دهند.

حالا با حضور رای دهندگان فرانسوی در دور نخست انتخابات، باید منتظر ماند و دید که رقابت تنگاتنگی که طبق آخرین نظرسنجی‌ها میان مکرون و لوپن جریان دارد، به چه نتیجه‌ای منجر خواهد شد. از زمان تاسیس جمهوری پنجم و تبدیل نظام حقوقی فرانسه از یک سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری، هیچ کاندیدایی نتوانسته در دور نخست انتخابات رای بیش از ۵۰ درصد شهروندان را کسب کند. براین اساس دور از انتظار نیست که همین روند در انتخابات پیش رو نیز تکرار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چه تعداد رای‌‌دهنده امکان شرکت در انتخابات فرانسه را دارند؟

آن طور که خبرگزاری فرانسه اعلام کرده، حدود ۴۸.۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه هستند. تمام بزرگسالان فرانسوی که حداقل ۱۸ سال سن دارند، واجد شرایط رای دادن هستند. رای‌دهندگان تا چهارم ماه مارس فرصت‌ داشتند تا برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کنند و در روز انتخابات با حضور در مراکز رای‌گیری، می‌توانند رای خود را به صندوق بیندازند. به دنبال نتایج رای‌گیری، دو نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورند برای دور دوم و نهایی انتخابات در ۲۴ آوریل واجد شرایط خواهند بود.

نتایج رای‌گیری چه زمانی مشخص می‌شود؟

رای‌گیری در سراسر فرانسه ساعت هشت صبح دهم آوریل به وقت محلی آغاز شده است و تا ساعت هفت بعدازظهر به وقت محلی و تا ساعت هشت بعدازظهر در شهرهای بزرگتری همچون پاریس ادامه خواهد داشت. آنطور که خبرگزاری فرانسه نوشته است، نخستین برآوردها پس از پایان رای‌گیری منتشر خواهد شد. براین اساس شمارش اولیه آرا در طول شب انجام خواهد شد و نهایتا نتایج رسمی در سایت وزارت کشور فرانسه منتشر می‌شود.

چرا رای‌گیری طی دو دوره صورت می‌گیرد؟

ژنرال شارل دوگل، بنیانگذار جمهوری پنجم فرانسه و قانون اساسی آن در سال ۱۹۵۸، به احزاب سیاسی مشکوک بود و برای مهار نفوذ آنها موافق با یک سیستم رای گیری دو دوره‌ای بود.

به لحاظ فنی، رئیس جمهور فرانسه می‌تواند با کسب کردن بیش از ۵۰ درصد آرا، در یک دور رأی گیری، به ریاست جمهوری دست پیدا کند. در عمل، رای‌گیری دور دوم میان دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور اول کسب کردند، برگزار می‌شود.

اهمیت انتخابات فرانسه

فرانسه دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا به شمار می‌آید؛ تنها کشوری که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و تنها قدرت هسته‌ای آن است. براین اساس در شرایط کنونی مربوط به جنگ اوکراین، تصمیمات فرانسه در عملکرد و واکنش‌های اروپا در مقابل جنگ اوکراین بسیار حائز اهمیت است.

مهمترین مسائل مدنظر رای‌دهندگان فرانسوی در جریان مبارزات انتخاباتی

کاهش قدرت خرید بسیاری از خانواده‌های فرانسوی با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در جهان به دنبال جنگ در اوکراین، به عنوان یکی از مباحث مورد توجه رای‌دهندگان فرانسوی مطرح است. در عین حال موضوع مهاجرت در ماه‌های اخیر همزمان با تبلیغات نامزدها، بسیار مورد توجه قرار گرفته که عمدتا از سوی نامزدهای راست افراطی به آن پرداخته شده است. مسئله بهداشت و بحران آب و هوا نیز در میان مسائل موردنظر رای‌دهندگان، از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رأی‌دهندگان جوان و کم‌درآمد نسبت به بازنشستگان و افراد مرفه‌تر، احتمالا کمتر به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

بیشتر از جهان