ممنوعیت حجاب مسلمانان در اماکن عمومی فرانسه؛ قانون پیشنهادی مارین لوپن

دادگاه احتمالا قانون پیشنهادی رهبر حزب «اجتماع ملی»‌ را آن را مغایر قانون اساسی اعلام کند 

مارین لوپن، رهبر راست افراطی فرانسه- Thomas SAMSON / AFP

تحت مقررات جدید پیشنهادی مارین لوپن، رهبر راست افراطی فرانسه، روسری مسلمانان در تمامی اماکن عمومی این کشور ممنوع می‌شود. 

خانم لوپن ادعا کرد که روسری یک لباس «اسلامگرا» است و در نشستی مطبوعاتی که در آن قانون پیشنهادی جدیدش را اعلام کرد، «ایدئولوژی‌های اسلامگرا» را «تمامیت‌خواه و مرگبار» توصیف کرد. 

دادگاه احتمالا قانون پیشنهادی رهبر حزب «اجتماع ملی»‌ را که پیش‌تر با نام «جبهه ملی» شناخته می‌شد، به چالش خواهد کشید و احتمال دارد که آن را مغایر قانون اساسی اعلام کند. 

پیش‌تر، ژان کستکس، نخست‌وزیر فرانسه، پیشنهاد «منع حجاب مذهبی  برای کودکان در مکان‌های عمومی فرانسه» را رد کرده بود. 

آن پیشنهاد از سوی یکی از اعضای حزب امانوئل مکرون ارائه شده بود و از حمایت سیاستمداران ارشد در این حزب میانه برخوردار بود و حمایت جناح خانم لوپن را نیز داشت جذب می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گمانه‌زنی‌ها حاکی است که خانم لوپن می‌تواند با بهره‌گیری از افزایش نارضایی از بحران ویروس کرونا و عواقب اقتصادی ناشی از همه‌گیری، در انتخابات ۲۰۲۲ پیروز شود. 

نظرسنجی موسسه «هریس اینتراکتیو» نشان داد که لوپن با فاصله اندکی پس از مکرون، می‌تواند ۴۸ درصد آرا را به دست آورد، و رهبر فعلی فرانسه با ۵۲ درصد آرا دوباره پیروز خواهد شد. این کوچکترین فاصله‌ای است که تاکنون در یک نظرسنجی میان دو رقیب رهبری فرانسه، پدیدار شده است. 

خانم لوپن، که جوانترین دختر ژان‌ماری لوپن، نژادپرست محکوم‌شده و رئیس سابق حزب جبهه ملی است، به دیدگاه‌های خصمانه بیگانه‌هراسی و اسلام‌هراسی مشهور است. 

این سیاستمدار، که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ شکست سختی از آقای مکرون متحمل شد، همواره وعده داده است که با مهاجرت مقابله، و حجاب مسلمانان را غیرقانونی خواهد کرد. 

خانم لوپن پیروزی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا را «سنگی دیگر در بنای دنیای جدید» توصیف کرده بود. 

© The Independent

بیشتر از جهان